Overslaan en naar de inhoud gaan
“Een zelfsturend bedrijf betekent automatisch een betere levenskwaliteit” - Jarno De Smet

“Een zelfsturend bedrijf betekent automatisch een betere levenskwaliteit”

Strategie

In tijden van recessie is een sterke, maar wendbare strategie essentieel. We gingen dan ook in gesprek met niemand minder dan dé groeistrateeg, Jarno De Smet. Jarno ondersteunt kleine kmo’s tot 15 werknemers en solo-ondernemers die de ambitie hebben om te groeien naar een zelfsturend bedrijf. Zodat zij financiële rust vinden en vrijheid ervaren in elke zin van het woord. Wat dat dan precies betekent, een zelfsturend bedrijf? Lees even mee …

 Jarno, een zelfsturend bedrijf, het is haast je stokpaardje en ik zie het in al je communicatie terugkomen. Wat bedoel je daar precies mee?

Een zelfsturend bedrijf runnen betekent dat je als zaakvoerder bezig kan zijn met waar je goed in bent en wat je graag doet, én dat ook mogelijk maken voor je medewerkers. Zo zijn je teamleden gelukkig, zijn ze geëngageerder en komen ze ook steeds meer zelf met ideeën. Zelfsturend zijn betekent dus niet per se dat je als zaakvoerder volledig misbaar bent. Ik vind dat je nog altijd in zekere mate betrokken moet zijn, en al helemaal bij belangrijke beslissingen en de koersbepaling van de onderneming.

Inzetten op een zelfsturend bedrijf betekent vooral dat je je processen gaat optimaliseren en eens grondig bekijkt of iedereen in het team de juiste dingen aan het doen is volgens zijn talenten en zijn passie.

Het lijkt logisch dat iedere ondernemer naar deze situatie toe wil of zou moeten werken, maar hoe zit dat in de praktijk?

Laat ons zeggen dat er nog heel wat potentieel blijft liggen bij de Vlaamse ondernemingen. Anderzijds zijn er gelukkig ook steeds meer ondernemers die hier bewust mee bezig zijn. Zeker de jongere generaties lijken dit the way to go te vinden en dat kan ik alleen maar aanmoedigen.

De grootste triggers om het anders te gaan aanpakken, is meestal de hoge werkdruk die de zaakvoerder ervaart. Of wanneer het bedrijf al enkele jaren bestaat, maar rond dezelfde omzet en/of winst blijft hangen. Het besef dat er iets moet veranderen, is er meestal wel, maar de durf om te delegeren en te focussen op de eigen talenten is vaak een drempel.

We hopen met dit artikel onze leden te stimuleren om in 2023 naar een (nog) meer zelfsturend bedrijf toe te werken. Hoe kunnen ze dit aanpakken?

Alles draait om mindset en durven loslaten. Gedachten en percepties als ‘ik ben de enige die het kan, niemand kan deze taak van mij overnemen’ en ‘we kunnen het ons niet veroorloven om dit uit te besteden’, die moeten eruit. Iedereen is vervangbaar. Focus vooral op wat je zelf heel goed kan en besteed daar je tijd aan, dan gaat je rendement sowieso al omhoog.

Het is onmogelijk om zelfsturend te worden als je alles zelf rigoureus in handen wil houden. Uiteraard moet je zaken opvolgen en targets bepalen, maar als zaakvoerder kan je niet zelf met elk detail bezig zijn. Laat je omringen door de juiste mensen om taken van je over te nemen, of dat nu medewerkers zijn of externe mensen.

Hoe weet je als ondernemer welke taken je zou moeten uitbesteden? 

Om te bepalen waar jij je tijd aan zou moeten spenderen, is het belangrijk je aangeboren talent te vinden. Denk eens terug aan je kindertijd: waar was je toen heel graag mee bezig? Waar was je goed in op school? En waar krijg je op vandaag nog steeds energie van? Een andere reflectievraag is: welke taak zou je op jou nemen als je maar één taak meer mocht uitvoeren voor de rest van je leven? Voor sommige ondernemers zal dit een heel gemakkelijke vraag zijn, voor anderen heel wat moeilijker. Zeker als ze in veel dingen goed zijn.

Categoriseer vervolgens alle taken die je op vandaag doet: (1) de taken waarvoor je je talent en passie gebruikt, (2) taken waar je goed in bent maar waar je niet noodzakelijk warm van wordt, (3) taken waar je gewoon goed in bent maar niet uitmuntend en (4) taken waar je gewoonweg niet goed in bent. De laatste twee categorieën dien je resoluut uit te besteden. De taken in de tweede categorie eigenlijk ook. Tot je enkel nog bezig bent met de taken waarvoor je je talent en passie aanwendt. Als je deze oefening dan ook nog eens met al je teamleden maakt, krijg je iedereen op de juiste plaats en word je uiteindelijk zelfsturend.

Kan je ooit ‘af’ zijn als zelfsturend bedrijf?

Ik geloof dat je in elk bedrijf, hoe efficiënt het ook al is, altijd kan blijven bijsturen en optimaliseren. Zo kan een zaakvoerder een heel goede verkoper zijn, maar toch bijna nooit bezig zijn met sales omdat hij door omstandigheden andere taken blijft opnemen. Taken die hij misschien beter kan delegeren, zodat er tijd vrijkomt voor zijn meest rendabele activiteit ten opzichte van zijn tijd, namelijk sales. Kort samengevat ijver ik altijd naar een betere levenskwaliteit van de ondernemer, want dat is het logische gevolg van een zelfsturend bedrijf. Er is namelijk meer geluk, meer zingeving en meer voldoening. Als ik die zaken zie toenemen, haal ik daar enorm veel voldoening uit.

Hoe zit het met de zelfsturendheid van jouw eigen bedrijf, Jarno?

Practice what you preach … Er is zeker nog verbetering mogelijk, maar we zijn op de goede weg. Adviseren en voor groepen staan doe ik het allerliefste, en daaruit bestaat toch zo’n 90% van mijn agenda. Voor alle andere taken, zoals marketing en administratie, heb ik twee voltijdse medewerkers aangeworven. Onze volgende stap is dat ik minder sales doe. Ik ben daar best goed in, maar ik doe dat niet zo graag. Dus dat is voor mij het volgende om los te laten.

Ons interview vindt plaats in december 2022, middenin de recessie. Moeten we schrik hebben voor wat er komt?

Volgens mij niet. Wat we nu meemaken, heet economie. Recessies zijn er altijd al geweest en zullen er altijd zijn. Panikeren voor een recessie is als panikeren omdat de winter eraan komt. Dat doen we toch ook niet? De angst zit er echter wel in bij veel ondernemers en dat is ook niet abnormaal: facturen worden later betaald, de agenda raakt moeilijker vol, klanten beslissen trager … Nochtans is het nú tijd om te triomferen, althans, als je je de juiste mindset aanmeet.

Trigger je brein om het positieve te zien. Als je je steeds inlaat met negatieve gedachten, zoals ‘recessie is slecht en ik zal de boeken moeten sluiten’, dan trigger je je brein om overal het slechte in te zien. Pas het omgekeerde toe om net positief met de huidige situatie om te gaan. Overtuig jezelf ervan dat recessie nieuwe opportuniteiten brengt, wat overigens ook gewoon waar is.

Waar zie jij dan opportuniteiten in?

Waar kandidaten tot voor kort bedrijven tegen elkaar konden uitspelen en de jobs er voor het rapen bij lagen, is dat op vandaag veel minder het geval. Door de crisis komen bovendien meer mensen vrij op de arbeidsmarkt. Het is dus hét moment om aan te werven. Daarnaast voelen werknemers eveneens de dalende koopkracht en is werkzekerheid belangrijker dan ooit. Ze zijn gemotiveerder om aan de slag te kunnen blijven en dus trouwer aan hun werkgever.

Een andere opportuniteit schuilt in de angst van veel bedrijven om te blijven investeren in marketing. Ze staan op de rem en willen de kosten drukken. Wat als jij de enige in je sector zou zijn die nog volop inzet op marketing? Het is een absolute zekerheid dat de economie op een bepaald moment weer gaat aantrekken. Wees op dat moment liever het bedrijf dat er volledig staat en een vliegende start kan nemen na de crisis, dan het bedrijf dat in de vergeetput is geraakt. Besef vooral dat de economie niet stopt. Er is alleen minder vraag dan normaal. Door te blijven investeren in marketing, trek je dat beetje vraag dat er nog is wel aan.

Hoe kunnen ondernemers met een klein of zonder team toch maximaal groeien?

Kijk eerst en vooral eens kritisch naar je aanbod. Word je betaald voor de uren die je presteert, of voor de waarde die je levert? Is het logisch dat wanneer je beter en dus sneller wordt in wat je doet, je toch minder betaald wordt? Ik denk het niet.

Zorg dat je voor jezelf duidelijk hebt wie je ideale klant is. Als dat niet helder is, neem je het risico op elke klant te springen die je kan krijgen en daardoor tijd, energie en dus marge te verliezen. Belangrijk ook is de ingesteldheid en overtuiging van je klant als je die buyer persona definieert. Wil hij voor je meerwaarde betalen, of is er altijd discussie over je prijs? Wat misschien kan leiden tot jij die je prijs verlaagt om de klant dan toch maar binnen te halen, met lagere marges en meer frustraties tot gevolg. Ik stel het nu wat simplistisch voor, maar daar komt het vaak op neer. Vissen in een andere vijver kan in dit geval een oplossing zijn, of eventueel kan je taken uitbesteden in het buitenland, zodat jij meer marge voor jezelf creëert.

Naast je aanbod en je ideale klant, is ook hier weer je mindset belangrijk. Probeer vooral op lange termijn te denken, zodat je strategisch te werk kan gaan. Ondernemers die dit niet doen, rollen van de ene ‘miserie’ of valkuil in de andere. Wees je concurrent dus voor door proactief te zijn en stem je aanbod en je ideale klant op elkaar af, zodat jij betaald krijgt voor je meerwaarde. En tot slot, blijf altijd werken aan jezelf en je mindset, want dat is je meest krachtige tool als ondernemer.

Jarno komt op 23 maart spreken op ons ledenevent (meer info hier). Hij zal daar in gesprek gaan met nog 3 andere experten: Erendiz Ates (AZ Solutions), Michael Humblet (Chaomatic) en Pieter Nelissen (Saleswise). Dit event is exclusief voor leden, maar ben je benieuwd of Overondernemers.be iets voor jou kan betekenen? Mail ons via de contactpagina en laat het ons weten. Dan kan je eenmalig (betalend) deelnemen om eens te komen proeven van onze community!

Getriggerd?

Wie graag meer inzichten en tips van Jarno ontdekt, kan via onderstaande knop enkele gratis tools downloaden, waaronder een whitepaper over ondernemen in recessie en een videocursus over time management voor ondernemers.

Gerelateerde artikels

Gebruik OKR's om je bedrijfsdoelen te halen
Strategie
- Amory Schueremans
Gebruik OKR's om je bedrijfsdoelen te halen
Wat mag zeker niet in je strategisch plan ontbreken?
Strategie
- Johan Houbart
Wat mag zeker niet in je strategisch plan ontbreken?
Groeien met franchising
Strategie
- Nick Boury
Groeien met franchising?

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden