Overslaan en naar de inhoud gaan
Het belang van positief en strategisch verbinden

Het belang van positief en strategisch verbinden

Strategie

Auteur: Maura Declercq-Mindrila van Staff Europe

De neerwaartse spiraal doorbreken

In tijden van economische crisis wordt heel snel duidelijk hoe het hele systeem samenhangt: we zijn als ondernemers en bedrijven van elkaar afhankelijk. Als het goed gaat met je klanten, dan gaat het goed met jou en dan gaat het ook goed met jouw leveranciers. Dit wordt heel snel duidelijk in een globale economische krimp, wanneer het opeens veel moeilijker wordt om deals te sluiten of nieuwe projecten te verwerven. De neerwaartse spiraal. Hoe kan je opnieuw dat opwaartse momentum creëren?

Daar zijn 3 mogelijke strategieën voor:

  1. Pivot en innoveer: je creëert een nieuwe strategie
  2. Wees proactief: je gaat volop focussen op sales en marketing om nieuwe business binnen te halen bij nieuwe en bestaande klanten. Dit is altijd een goed idee.
  3. Creatief: je gaat naast je traditionele sales en marketing proactief netwerken en waar mogelijk verbindingen leggen tussen andere ondernemers om hun business te verbeteren.

De derde strategie houdt in dat je altijd een bredere kijk hebt: niet alleen op wat goed is voor jou maar ook wat jouw leveranciers, klanten en andere ondernemers ten goede komt. Je verlegt het perspectief van wat jij nodig hebt naar wat anderen nodig hebben. We kunnen allemaal proactief netwerken met andere ondernemers in onze omgeving. We kunnen heel gemakkelijk elkaar aanbevelen, marktinformatie en leads doorspelen.

Je kan dus met minimale inspanning meewerken aan het succes en de groei van de bedrijven waarmee je direct en indirect in contact staat. Je verbindt mensen en organisaties die elkaar nog niet kennen en wie weet ontstaat er een nieuwe samenwerking.

Impact op context: de opwaartse spiraal

Als we die natuurlijke tendens van verbinden, netwerken en aanbevelen strategisch optimaliseren en doelbewust deel maken van onze dagelijkse routine dan gaan we een positieve impact hebben op onze omgeving. Context is cruciaal: als het goed gaat met je omgeving, dan gaat het goed met jou. En als je klanten meer projecten binnenhalen, dan hebben ze waarschijnlijk meer nood aan jouw services. Dat is de opwaartse spiraal.

Een aantal praktische tips

  • Nieuwsgierigheid is hiervoor een uitstekende mindset: oprechte interesse hebben in de noden van iedereen waarmee je in contact staat. Bij elk contact proberen te begrijpen waar zij nu mee worstelen of wat exact hun behoefte is. Daarover ook de vraag stellen: kan ik iets voor jou betekenen? Hoe kan ik jou helpen? Die mindset hebben we bij de interactie met onze klanten om een goede service te kunnen leveren, maar die is evengoed nuttig bij al onze andere contacten.
  • Creëer een strategische kaart van je contacten en noteer wat zij nodig hebben om te floreren.
  • Creatief verbinden: zie de mogelijkheden en breng mensen in contact
  • Dagelijkse routine: maak dit een deel van je routine.

De voordelen van positief en strategisch verbinden

  • Dit is een creatieve, empathische en strategische oefening die je ook persoonlijk zal doen groeien.
  • Andere mensen helpen geeft een immens goed gevoel en creëert betere relaties.
  • Dankzij je netwerk en chaoseffecten ga je hier zelf onverwachte positieve effecten van krijgen. Je gaat zowel persoonlijk als zakelijk floreren.
  • Het is belangrijk om dit niet transactioneel te zien. Het is geen tit for tat. Het is cruciaal om te geloven in de strategie van het stimuleren en verbinden binnen je omgeving. Als het goed gaat met je omgeving, gaat het goed met jou. En door terugkerende positieve feedback zal jouw omgeving, netwerk en reputatie groeien.

We leven in een sterk verbonden wereld en onze persoonlijke reputatie en de kracht van ons netwerk is ons belangrijkste kapitaal.

Wie kan jij vandaag betekenisvol met elkaar in contact brengen?

Gerelateerde artikels

“Een zelfsturend bedrijf betekent automatisch een betere levenskwaliteit” - Jarno De Smet
Strategie
- Phebe D'hondt
“Een zelfsturend bedrijf betekent automatisch een betere levenskwaliteit”
Wat mag zeker niet in je strategisch plan ontbreken?
Strategie
- Johan Houbart
Wat mag zeker niet in je strategisch plan ontbreken?
Groeien met franchising
Strategie
- Nick Boury
Groeien met franchising?

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden