Overslaan en naar de inhoud gaan
Wat mag zeker niet in je strategisch plan ontbreken?

Wat mag zeker niet in je strategisch plan ontbreken?

Strategie

Auteur: Johan Houbart van KMO Adviescentrum

Weten waar je staat en een grondige analyse van je beginpunt zijn de start van alles, om vervolgens je doelen te bepalen. In deze blog zoomen we kort dieper in op een aantal elementen die je strategisch plan absoluut moet bevatten. 

Missie, visie, waarden

Je missie is een samenvatting van je dagelijkse activiteiten en de reden waarom je die activiteiten uitvoert. Het woord visie spreekt voor zich: waar zie jij je organisatie in de (verre) toekomst?

Je kernwaarden zijn de normen en waarden die je actief wilt uitdragen, zowel op productvlak als op menselijk vlak.

Omzet, margestatus en evolutie op verschillende niveaus

Het is zeker geen overbodige luxe om diverse cijfers te analyseren, zodat je weet of je producten, klanten en regio’s winstgevend zijn. Het zal je ook helpen om trends doorheen de tijd te detecteren.

Analyse van doelmarkten en concurrenten

Een grondige marktkennis is essentieel om je aanbod af te stemmen op de marktbehoeften. Een analyse van je concurrenten en hun sterktes en zwaktes mag hierbij niet ontbreken.

Je dienstverlening 

Evalueer je eigen service door middel van een klantentevredenheidsonderzoek aangevuld met bijv. mystery shopping-acties.

SWOT-analyse

Een SWOT-analyse is een klassiek bedrijfskundig model dat nog steeds erg nuttig is bij het bepalen van je langetermijnstrategie. Je maakt hierbij een overzicht van de interne en externe factoren die een invloed hebben op je bedrijf, zowel in positieve als negatieve zin. Nog enkele tips voor een goede SWOT-analyse:

  • Wees eerlijk.
  • Wees concreet , verval niet in algemeenheden. Zo is ‘levertermijn < 48 uur’ beter dan ‘korte levertermijn’.
  • Betrek de volledige organisatie: een leidinggevende kan hier een helemaal ander beeld van hebben dan zijn team, en het zijn net deze verschillen in opinie en observatie die verrijkend zijn.
  • Vraag de mening van je A-leveranciers, ook over je concurrenten.
  • Te vermijden: ‘wij staan dicht bij onze klanten’, ‘wij zijn innovatief’, ‘Wij luisteren naar onze klanten’, …

Hoe je hiermee van start gaat en wat de belangrijke zaken zijn die aan bod dienen te komen, kan je verder lezen in mijn nieuw e-book over ‘Werk maken van een strategisch plan’.

Benieuwd naar meer?

Gerelateerde artikels

Buy-in management voor groei, optimalisatie of gefaseerd overlaten van kmo
Strategie
- Peter Decostere
Buy-in management voor groei, optimalisatie of gefaseerd overlaten van kmo
Groeien met franchising
Strategie
- Nick Boury
Groeien met franchising?
Het belang van positief en strategisch verbinden
Strategie
- Maura Declercq-Mindrila
Het belang van positief en strategisch verbinden

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden