Overslaan en naar de inhoud gaan
Gebruik OKR's om je bedrijfsdoelen te halen

Gebruik OKR's om je bedrijfsdoelen te halen

Strategie

Auteur: Amory Schueremans van Midstream

Iedereen werkt gegarandeerd aan de ‘business as usual’, want dit is gewoon uitvoeren wat het bedrijf doet. Maar toch is er altijd in het achterhoofd (of soms op de voorgrond) de nood aan ‘de dingen beter doen’. Dit kan gaan van een betere werkomgeving creëren, geoptimaliseerde processen of zoeken naar manieren om beter met jouw mensen te kunnen samenwerken tot als bedrijf willen groeien en innoveren.

Objective Key Results (OKR’s) als leidraad

Kort samengevat is er naast de ‘business as usual’ de nood om de status quo uit te dagen en als bedrijf vooruit te gaan. Wat opvalt, is dat dit zelden een prioriteit is door de enorme werkdruk, te weinig tijd of geen goede manier om dit aan te pakken. Dit is waar de OKR’s mee kunnen ondersteunen door een leidraad te zijn om actief de doelen na te streven.

OKR’s staat voor Objective Key Results en is een model ontworpen door Andy Grove binnen Intel. Het werd vooral dankzij John Doerr bekend en wordt door heel wat bedrijven, klein en groot, toegepast, waaronder gekende giganten zoals Netflix & Google.

Goede OKR’s bestaan uit 3 lagen, zijn altijd ondergeschikt aan ‘het ultieme doel’ en beperkt in tijd, bijv. 3 maanden.

Bepaal je Objectives en tijdslimiet

Het Ultimate Goal is het eenvoudigste daar dit vaak synoniem is met de missie en bestaansreden van het bedrijf. Het is de reden waarom je je bedrijf hebt opgestart. Voor Netflix is dat bijvoorbeeld ‘Entertain the world’.

Objectives zijn ambitieuze doelen met een duidelijke richting of gestructureerd kader, en hebben een grote slaagkans, maar niet 100%. Een voorbeeld kan zijn om ‘de nummer één binnen HR-dienstverlening te worden’ maar kan ook ‘meer omzet uit e-commerce’ zijn. Afhankelijk van het objective zal ook de tijd worden bepaald, maar heel vaak worden er twee tot drie doelstellingen bepaald binnen een tijdslimiet van drie maanden. Stel je meer doelen, dan wordt het heel moeilijk om de focus te behouden.

Met Key Results beoordeel je het succes van je doelstelling

Key Results zijn de meetbare eenheden om objectief te kunnen beoordelen of een ‘objective’ een succes was of niet. Vaak wordt er gewerkt met drie tot vijf key results. Een voorbeeld van Key Results zijn ‘10% meer inkomende leads’, ‘15% meer retentie bij bestaande klanten’, ‘2 nieuwe medewerkers aannemen’, ‘de leverancierskost doen dalen met 8%’, enzoverder. Key Results focust dus echt op de resultaten.

Om de Key Results te kunnen behalen, zal er gewerkt worden met Initiatives. Dit zijn de werkelijke ‘actionables’ of ‘to-do’s. Het is belangrijk om de Key Results te gaan vertalen naar duidelijke stappen om zo de ‘vaagheid’ weg te werken en effectief aan de slag te kunnen met de doelen.

Verklein je acties en volg wekelijks op

Het is belangrijk om de stappen te verkleinen van Initatives ‘tot waar het nuttig is’. Je kan grotere Initatives opzetten zoals een nieuw marketingplan, maar wellicht kan je dit ook nog eens onderverdelen in digital marketing-strategie, offline marketing en sales flow enzoverder. Een goede tip is om wekelijks 30 minuten samen te zitten en kort te overlopen wat afgelopen week goed is gegaan en wat er gepland staat om deze week te doen.

Een concreet voorbeeld

  • Het Ultieme Doel van het bedrijf is om hondeneten te maken dat vóór honden is, lekker en gezond.
  • Het bedrijf wil schalen, dus begint het te focussen op de salesfunnel. Ze hebben het Objective om meer business te halen uit de bestaande klanten. Dit willen ze op drie maanden doen.
  • De Key Results zijn: 20% meer referrals behalen, 10% verhogen van aankooptotaal per klant en het heraankopen na de eerste keer verhogen tot 6 op 10 klanten.
  • De Initatives zijn: nieuwe marketingactie opzetten rond referrals, een related item voorstellen in het winkelmandje en een nieuwe flow uitwerken voor wat er gebeurt na de eerste aankoop.
  • Ze zitten elke maandag samen om de verkleinde Initatives in kaart te brengen door te kijken naar wat er vorige week is gelukt en wat er deze week moet worden gedaan. Zo blijft het overzicht behouden.

Wat zijn jouw OKR's?

De kunst om dit systeem te doen werken is om goede Objectives te zetten met duidelijke gewenste Key Results en de Initiatives goed op te volgen. Maak het niet te moeilijk en probeer zeker niet te micromanagen. Het doel is om duidelijkheid te bieden over het werken aan de doelen, niet meer, niet minder.

Er zijn ook enkele online tools (de meeste gratis voor kleine gebruikers) zoals Perdoo en WeekDone die het opvolgen van de OKR’s vereenvoudigen. Het is helemaal niet nodig om zo’n tool te gebruiken, maar wie weet kan het helpen. Als je je nog verder wil verdiepen, kunnen we ook zeker het boek ‘Measure What Matters’ aanraden.

Doelen zetten zijn belangrijk, maar ze effectief nastreven en behalen is nog belangrijker. OKR’s zijn zeker niet hét antwoord, maar kunnen wel een goede aanzet zijn.

Gerelateerde artikels

Buy-in management voor groei, optimalisatie of gefaseerd overlaten van kmo
Strategie
- Peter Decostere
Buy-in management voor groei, optimalisatie of gefaseerd overlaten van kmo
“Een zelfsturend bedrijf betekent automatisch een betere levenskwaliteit” - Jarno De Smet
Strategie
- Phebe D'hondt
“Een zelfsturend bedrijf betekent automatisch een betere levenskwaliteit”
Het belang van positief en strategisch verbinden
Strategie
- Maura Declercq-Mindrila
Het belang van positief en strategisch verbinden

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden