Overslaan en naar de inhoud gaan
Valerie Popelier Izytec

“Soms moet je als ondernemer eens op pauze durven drukken”

Inspirerend

Ondernemer: Valerie Popelier van Izytec

Valerie Popelier van Izytec outsourcet technische profielen, zoals elektriciens, mecaniciens, lassers en meer. Ondertussen nam ze al zo’n 40 medewerkers onder haar vleugels, samen met vennoot Alexander Vanneste. Daarnaast richtte ze ook een tweede bedrijf op waarmee ze in onderaanneming projecten uitvoert: Izypro. Laat je inspireren door de ongelofelijke drive van deze sympathieke onderneemster!

Bekijk de video, beluister de podcast - of lees het artikel onder de video.

Valerie, wat is jouw verhaal?

Ik ben ooit gestart in de administratieve sector, maar omdat ik het miste om met mensen te werken, ging ik aan de slag in de uitzendsector. Ik heb altijd al met arbeiders gewerkt omdat ik hou van de directe communicatie. Eerder toevallig kwam ik in een groot outsourcingsbedrijf terecht, waar ik opnieuw het contact met mensen begon te missen door de snelle groei. Samen met mijn toenmalige baas Alexander richtte ik in 2019 Izytec op, wat staat voor Izegemse techniekers. We willen het verschil maken door echt vanuit de mens te werken. Zo gaan we projecten koppelen aan de medewerkers van wie we weten dat ze zich er zullen amuseren en dat het ook past bij hun privésituatie en ambities.

Achter jou zie ik jullie wall of fame … Vertel!

Inderdaad, onze mensen zijn onze trots, dus ik ben dan ook heel blij met deze muur. En zoals je ziet zijn er nog een aantal plekjes vrij, dus we zijn nog op zoek naar versterking. Concreet hebben we 3 takken: industrie (vooral elektriciteit), metaal (monteurs, lassers, …) en bouw (HVAC, schrijnwerk allerhande). We zijn actief in heel Vlaanderen, van West-Vlaanderen tot Antwerpen en Brussel. Met ons ander bedrijf, Izypro, doen we totaalprojecten, ook over de grenzen heen. Zo zijn we al actief in Nederland, Zweden … Dus wie zich geroepen voelt, laat van je horen!

Wie zijn precies jullie klanten?

Dat is best ruim, van industriële bedrijven tot bouw-, productie- en installatiebedrijven. Eigenlijk elke organisatie die tijdelijk extra technische capaciteit kan gebruiken vanaf minstens 1 week, anders is dat planmatig niet haalbaar voor ons. Vaak duurt een samenwerking wel een stuk langer dan een week, zo zit er momenteel een medewerker al langer dan een jaar bij dezelfde klant. Dat geeft onze medewerker natuurlijk een goed gevoel, want het betekent dat de klant erg tevreden over hem of haar is.

Waarom zou een bedrijf kiezen voor outsourcing en niet voor een vaste medewerker?

Enerzijds vanwege de krapte op de arbeidsmarkt, anderzijds omdat het een ideale oplossing is voor een vervanging. Tijdens corona deden we heel veel quarantainevervangingen, nu gaat het over ziektevervanging of zorgen voor extra versterking. Onze klanten zijn heel tevreden over onze manier van werken, omdat Alexander en ik heel dicht bij onze mensen en onze klanten staan. We rekruteren zelf en doen zelf prospectie, waardoor we de perfecte match kunnen maken. We trekken regelmatig ook zelf naar de werf om onze mensen eens te zien of te verrassen met iets lekkers.

Kunnen jullie mensen meteen aan de slag bij de klant of moeten ze eerst opgeleid worden?

We werken bewust niet met schoolverlaters, omdat we willen dat ze meteen inzetbaar zijn bij klanten. Natuurlijk moeten ze even de manier van werken van de klant leren kennen, maar over het algemeen kunnen ze quasi meteen aan de slag. Izytec hecht wel heel veel belang aan veiligheid, dus we maken er een punt van elke nieuwe medewerker een opleiding rond veiligheid te geven. Daarnaast vinden we het bij nieuwe medewerkers trouwens ook belangrijk dat ze sociaal vaardig zijn. Ze moeten immers vaak veranderen van project en dus met heel wat soorten mensen overweg kunnen.

Je vertelde me dat jullie ook heel veel doen voor jullie medewerkers. Vertel?

Het is bij ons de gewoonte om op vrijdagnamiddag in ons kantoor samen te komen met de medewerkers en bij te praten. Tijdens corona vervingen we dat door zelf langs te gaan op de werven met bijvoorbeeld chocolade voor Sinterklaas of Pasen, soep in de winter of frisse drankjes in de zomer. We zetten ook altijd stevig de congé in. Toen we in corona verdubbelden van capaciteit, hebben we iedereen een tapasplank en een fles bezorgd, om dan ’s avonds online te aperitieven en elkaar te leren kennen.

Wat zijn voor jou als ondernemer de grootste uitdagingen?

Ik ben in een vorig leven tegen een muur gelopen, door te veel te willen werken. Werk en privé combineren blijft echter een uitdaging, maar ik ben er wel heel alert voor en wil dit ook voor mijn medewerkers. Je moet echt af en toe op pauze kunnen drukken en het werk eens volledig kunnen loslaten.

Het leukste aan ondernemen is voor mij dan weer dat je zelf kiest wat je doet en door wie je je laat omringen. Als je doet wat je graag doet, voelt het nooit als werken. Ook dat goede gevoel hoop ik voor mijn medewerkers te kunnen creëren.

En tot slot, waarom ben jij lid geworden van Overondernemers.be?

Ik hou van je aanpak en je gevarieerd aanbod. Op elk event dat ik al bijwoonde, leerde ik nieuwe leveranciers en ondernemers kennen die op korte of lange termijn iets voor mij kunnen betekenen, en omgekeerd.

Gerelateerde artikels

Dominique Van Cauwenberghe Arch_ID Architecten
Inspirerend
- Dominique Van Cauwenberghe
"Ik heb geleerd flexibeler te zijn"
De POWER van Marnik D'Hoore
Inspirerend
- Marnik D'Hoore
De POWER van Marnik D'Hoore
Charlotte Verhaeghe Virkant
Inspirerend
- Charlotte Verhaeghe
"Alles draait rond goede balans werk-privé"

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden