Overslaan en naar de inhoud gaan
Goran Vanneste Studio Smaak

"Kom genoeg buiten en blijf je netwerk uitbreiden"

Inspirerend

Ondernemer: Goran Vanneste van Studio Smaak

Goran Vanneste is een jonge ondernemer van 31 jaar die recent een delicatessenzaak startte in Oedelem (tussen Beernem en Aalter in West-Vlaanderen). Met Studio Smaak biedt hij meer dan 100 soorten kaas en bijna 50 charcuteriesoorten aan, naast tal van andere lokale producten. Liefde voor eten zat er altijd al in, maar toch was hij eerst bijna 10 jaar actief in de uitzendsector. Lees/luister even mee …

Bekijk de video, beluister de podcastaflevering - of lees het artikel onder de video.

Dag Goran, heel benieuwd naar jouw verhaal!

Als kind wilde ik altijd al naar de hotelschool, maar ik kreeg wat tegenwind: “Je zal altijd moeten werken wanneer anderen dat niet moeten”. Ik volgde dan maar een opleiding Psychologie, maar stond in het weekend in de horeca. Ik startte in de uitzendsector en werkte ook dan vaak in het weekend, wat ik helemaal niet erg vond. Na zo’n 10 jaar besloot ik kaasmeester te worden, en volgde daarvoor een opleiding van 2 jaar. Een jaar geleden kwam het ideale pand vrij op de markt in Oedelem voor mijn delicatessenzaak en ondertussen ben ik 3 maand open.

Was dat een grote stap voor jou?

Ja, uiteraard, maar ik was wel goed voorbereid. Ik ben al 10 jaar lid van JCI, waar ik tal van trainingen volgde. Ik liet me bij mijn opstart ook door Unizo begeleiden en ging heel vaak in gesprek met collega-ondernemers om tips te krijgen over de ideale interieurinrichting, boekhouding, noem maar op. Het bleef natuurlijk een grote sprong. Net voor de opening brak de oorlog in Oekraïne uit en kreeg ik opnieuw vragen of ik daar niet bang voor was. Waarop ik antwoordde: alles is al betaald, dus we moeten wel doorgaan (lacht).

Je werkt dan wellicht vooral B2C, of is er ook een B2B-luik?

Initieel bediende ik inderdaad enkel particulieren, maar al snel mocht ik 2 restaurants in de buurt beleveren. Ondertussen zijn dat er 8 dankzij mijn bestaand netwerk en zet ik hier ook meer op in. Denk ook aan tapasplanken of kaaspakketten en kaasworkshops voor de Dag van de Medewerker en andere bijzondere momenten.

Wat kunnen we allemaal in jouw winkel terugvinden?

Ik heb tijdens de zomermaanden 120 soorten kaas in de winkel liggen, maar in de winter zijn dat er meer. Daarnaast bied ik ook 40 soorten charcuterie aan en een aantal randproducten die steeds van Belgische makelij zijn. Ik selecteerde ook de kaassoorten met veel zorg en zet vooral de Belgische kazen in de kijker. Er wordt immers heel veel geëxporteerd en geïmporteerd, waardoor de Belgische kazen vaak naar de achtergrond verdwijnen. Elk product heeft een verhaal dat ik heel fijn vind om te vertellen.

Vanwaar de naam Studio Smaak?

We hebben een lange brainstorm gedaan voor de naam en het logo in samenwerking met een communicatiebureau. Studio Smaak verwijst naar de vorige zaak in het pand: fotowinkel Studio Rogiers. Daarnaast kan een studio ook verwijzen naar expertise en kunstenaars, én is het ruim genoeg om meer dan alleen maar kaas aan te bieden.

Vertel eens, een opleiding tot kaasmeester, wat houdt dat allemaal in?

Het is een beetje zoals een opleiding tot sommelier. Je leert hoe en waar kaas wordt gemaakt, wanneer kaas rijp genoeg is, wanneer je die nog kan verkopen, hoe je verschillende soorten kaas met een gelijkaardige smaak kan aanbevelen … Daarnaast moet je ook weten welke specifieke smaken eigen zijn aan specifieke regio’s en hoe ze samengaan met wijn en bier. Voor het examen was onze parate kennis essentieel: we proefden kaas en moesten de smaak toelichten, weten of het een beschermde kaas was, uit welke regio, enzoverder. Ook een kaasschotel samenstellen, je keuzes toelichten en de volgorde waarin de kaas te eten, behoorde tot de test. Best intensief, dus!

Wat zijn je verdere ambities?

Ik wil graag nog meer restaurants en verenigingen bedienen en inzetten op speciale gelegenheden. Verder wil ik vooral mijn aanbod blijven diversifiëren en aanpassen, en wil ik vooral ook mensen iets bijbrengen. Ik wil eerst de basis goed krijgen en dan misschien verder dromen over meerdere vestigingen …

Wat is voor jou het leukste en het meest uitdagende aan ondernemen?

Het leukste is voor mij nieuwe mensen leren kennen en een netwerk opbouwen waar ik op kan terugvallen als ik met vragen zit. Ik vind het ook fijn om te groeien in bijvoorbeeld onderhandelen met restauranthouders. Het meest uitdagende is dan weer tegenslagen loslaten. Als je niet loslaat, kan je er echt aan onderuit gaan, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Welke tip geef je graag mee aan collega-ondernemers?

Kom genoeg buiten. Je kan nooit genoeg bijleren en mensen kennen. Bijna iedereen start alleen, dus laat je omringen door de juisten mensen én durf ook over je problemen of uitdagingen te praten. Blijf er niet alleen mee zitten, maar durf hulp te vragen.

Hoe reageerde je omgeving eigenlijk op je idee voor de zaak?

De reacties waren uiteenlopend: ofwel waren ze heel enthousiast, ofwel vonden ze het best een risico of begrepen ze niet waarom ik mijn job zou opgeven. Nu we 4 maanden verder zijn, merk ik dat de grootste criticasters nu de grootste ambassadeurs zijn.

Waarom besloot je lid te worden van Overondernemers.be?

Enerzijds de bestaande leden en de visibiliteit die Overondernemers.be biedt, anderzijds ook omwille van wie jij bent, Phebe. Ik ben fan van het aanbod aan events en sprekers en kijk ernaar uit mijn netwerk in een ruimere regio uit te breiden!

Gerelateerde artikels

Catherine Poissonnier
Inspirerend
- Catherine Poissonnier
“Durf te kiezen”
Nathalie Remmerie Consellt Deal!
Inspirerend
- Nathalie Remmerie
"De enige weg is rechtdoor"
Mario Verhulst WISL
Inspirerend
- Mario Verhulst
"Ondernemen is durven springen"

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden