Overslaan en naar de inhoud gaan
Ondernemersverhaal Tine Vanfleteren

“Resultaat en voldoening zien bij mijn klanten maakt me gelukkig”

Inspirerend

Ondernemer: Tine Vanfleteren van T-quest

Tine Vanfleteren is gespecialiseerd in quality assurance en ondersteunt bedrijven bij de implementatie van ISO-normen en interne audits. Een wereld waar velen van ons waarschijnlijk weinig kaas van gegeten hebben, dus laat je inspireren!

Bekijk de video, beluister de podcast - of lees het artikel onder de video.

Tine, licht je even toe wat kwaliteitssystemen zijn?

Als consultant wil ik met mijn expertise in kwaliteitssystemen toegevoegde waarde bieden. Die kwaliteitssystemen helpen je als bedrijf om goede processen uit te werken, zodat alles loopt zoals het zou moeten lopen. Vragen die je je voor de implementatie van een kwaliteitsnorm moet stellen, zijn bijvoorbeeld: waar willen we naartoe, wie zijn onze klanten, in welke omgeving werken we, hoe gaan we om met onze medewerkers en leveranciers, welke stappen nemen we om van een vraag van een klant tot de oplevering van een dienst of product te komen, enzoverder. Een kwaliteitsmanagementsysteem helpt je om al deze zaken in kaart te brengen, tot een vloeiend proces te brengen en om je processen continu in vraag te stellen en te verbeteren. Het is dus veel ruimer dan alleen kwaliteitscontrole.

Voor welke sectoren doe jij dit?

Ik kom heel vaak terecht in productiebedrijven, maar dienstenbedrijven hebben hier even veel baat bij. Afhankelijk van de sector worden andere kwaliteitsnormen of -systemen gehanteerd.

Beperkt je expertise zich dan tot een aantal specifieke normen, of breid je dat uit naarmate je in nieuwe sectoren aan de slag gaat?

T-quest is nog een jong bedrijf, dus ik heb op dit moment vooral een jarenlange ervaring in de ISO 9001-norm op zak. Ik heb me echter ook al verdiept in tal van andere normen. Toch zal het voor mij belangrijk zijn om te focussen. Momenteel richt ik me dus vooral op ISO 9001, een algemenere norm, en ISO 13485, specifiek voor medische hulpmiddelen.

Hoe verplicht zijn die normen eigenlijk?

In veel gevallen is dat geen verplichting en is het een systeem dat is ontstaan uit best practices. Bedrijven komen vaak zelf met de vraag naar mij om een ISO-norm in hun onderneming te implementeren, of om een bestaande norm intern te auditen. Een ISO-norm hanteren wordt bij sommige bedrijven verwacht door klanten, maar je kan het ook omgekeerd zien: door een kwaliteitsnorm te introduceren, kan je vaak meer markten benaderen. Je bedrijf gaat er ook door vooruit, want je staat stil bij tal van zaken binnen je werking en word je bewuster van opportuniteiten en risico’s.

Die kwaliteitssystemen leken me vóór je uitleg zeer technisch, maar eigenlijk is het best praktisch. Ik kan me inbeelden dat dit jou ook inspireert om aan je eigen business te werken en verder te optimaliseren?

Inderdaad, elke ondernemer wil verbeteren en vernieuwen, ook ik. Ik laat me dus zeker inspireren door wat ik zie bij klanten. Vaak zit optimalisatie of verbetering in kleine dingen. Door bezig te zijn met een kwaliteitsstandaard neem je een stapje terug om eens uit te zoomen, wat ruimte biedt om te verbeteren. Ik noem het soms een smeermiddel voor een goede werking in je bedrijf. Want het doel van zo’n kwaliteitssysteem zijn meer tevreden klanten en werknemers, en minder kosten. Toegegeven, die normen zijn geen proza, maar ik raad je graag aan er eens eentje te lezen. Wat erin staat, zou je eigenlijk niet mogen verbazen. Alleen staan we soms te weinig stil bij de dingen die eigenlijk heel logisch zijn.

Waarom besloot jij je eigen bedrijf op te richten?

Ik ben opgestart via Starterslabo en wil het beeld dat mensen over kwaliteitssystemen hebben de wereld uit helpen. Vaak zien mensen het als een last in plaats van een meerwaarde en dat is zo jammer. De enige valkuil waar we bij kwaliteitssystemen voor moeten opletten, is dat we een goede balans vinden tussen procedures én flexibiliteit, zodat je je processen mee kan laten evolueren met veranderende omstandigheden. Ik word er heel blij van als klanten de voordelen van een kwaliteitssysteem inzien en er meer duidelijkheid door ervaren.

Wat zijn je ambities met T-quest?

Ik zal niet meteen met medewerkers werken, maar wil wel een gevestigde waarde worden in West- en Oost-Vlaanderen binnen mijn vakgebied. Ik voorzie dus nog heel wat bijscholing te volgen en wil mijn kennis in de toekomst ook delen via opleidingen en andere handige tools. Ik hou van autonomie: hoe meer bedrijven zelf kunnen, hoe beter. En waar nodig, bied ik natuurlijk graag ondersteuning.

Waarom besloot je je aan te sluiten bij Overondernemers.be?

Ik geloof in de kracht van aantrekking en ook dat het geen toeval is dat we elkaar hebben ontmoet. Dit interview is voor mij een grote stap, maar ik had er wel alle vertrouwen in, omdat je professionaliteit en charme uitstraalt die me op mijn gemak stelt. Ik kon niet anders dan ervoor gaan, dus!

Gerelateerde artikels

Vincent Neslany Boekhoudkantoor Sirejacob, Neslany & Partners
Inspirerend
- Vincent Neslany
"Ik leer elke dag bij"
Bart Verleyen ondernemersverhaal
Inspirerend
- Bart Verleyen
“Ga ervoor, maar doe het niet onbezonnen”
Hilde De Rore Interieurdokter
Inspirerend
- Hilde De Rore
"Ik vind mezelf steeds opnieuw uit"

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden