Overslaan en naar de inhoud gaan
Laurence Carton Bur.O ondernemersverhaal

"Netwerken is vooral zaaien om later te oogsten"

Inspirerend

Ondernemer: Laurence Carton van BUR.O

Laurence Carton van BUR.O helpt bedrijven met administratieve ondersteuning. Samen met haar vennoot Valerie outsourcet ze administratieve profielen die bij BUR.O op de payroll werken of freelance actief zijn. Het bedrijf groeide op een kleine 7 jaar tijd naar een team van 25 medewerkers. Hoe Laurence die snelle groei en het ondernemerschap ervaart, hoor of lees je in haar verhaal.

Bekijk de video, beluister de podcast - of lees het artikel onder de video.

Laurence, waar begint jouw verhaal?

Zo’n 6,5 jaar terug startte ik BUR.O op met Valerie. We waren eerst zelf als freelancer actief, maar zijn erin gestapt met de ambitie om mensen aan te werven en zo onze capaciteit te vergroten. We wilden hiermee boeiende jobs creëren met veel afwisseling, wat tot nu toe zeker de juiste mensen heeft aangetrokken. We zijn ondertussen met 25, waaronder 11 medewerkers op de payroll en zo’n 13 freelancers.

Wat mogen we verstaan onder administratieve ondersteuning en welke klanten bedien je vooral?

Administratie is inderdaad een ruim begrip en mag ook zo geïnterpreteerd worden. We voeren diverse opdrachten uit, afhankelijk van het type klant. Zo heb je bijvoorbeeld ‘Bezige Benny’, zaakvoerder van veelal een bouwbedrijf die te veel administratie heeft om het zelf te doen, maar te weinig om een medewerker aan te werven. Even goed ondersteunen we tijdens piekperiodes of vervangen we een interne medewerker. Waar we bij Bezige Benny enkele uren per week of maand aan de slag zijn, doen we meer uren voor klanten die tijdelijk extra ondersteuning nodig hebben. Kortom, we spelen in op de concrete behoefte van de klant en groeien mee in uren of ondersteuning waar mogelijk.

Een van onze medewerkers werkt nu voor 9 klanten, en dat is eigenlijk best veel, maar wel haalbaar als ze ook deels van thuis mag en kan werken. Al onze medewerkers kiezen trouwens hun eigen uurrooster, dat mee kan evolueren met hun privésituatie.

Hoe was het om die eerste medewerker aan te werven?

Aangezien dat altijd al de bedoeling was, was dat geen moeilijke beslissing. Het was wel een goede vriendin van mij, wat het dan misschien weer wat ingewikkelder maakte. Maar wanneer Valerie of ik een te persoonlijke relatie hebben met een klant of medewerker, geven we die aan elkaar door om de professionele relatie niet in het gedrang te brengen.

Hoe heb je de snelle groei ervaren? Van 1 naar 25 medewerkers in 6 jaar tijd?

Dat ging eigenlijk stap voor stap, dus we hebben het wel in de hand. We zijn vorig jaar in zee gegaan met een externe HR-consultant die ons helpt onze interne draaiboeken uit te werken en bij te sturen.

Wat zijn jullie ambities?

Gezien de krapte op de arbeidsmarkt zouden we op korte termijn nog veel meer opdrachten kunnen invullen, maar we willen onszelf niet voorbijlopen. We vinden het belangrijker dat we de juiste mensen op de juiste plaats krijgen, dus we overhaasten niks.

Wat als een medewerker bij een klant wil blijven? Een gekend probleem in jullie sector?

Mensen kan je niet binden en dat is ook niet onze bedoeling. Wat je zegt is inderdaad al voorgevallen en dan werken we met een marktconforme selectiefee. Onze klanten weten dit van in het begin. Ik krijg de vraag zelfs soms van potentiële klanten nog voor de samenwerking start. Ik antwoord dan dat dat niet onze insteek is, maar dat er altijd over gesproken kan worden.

Jullie medewerkers zijn steeds bezig voor klanten en werken op diverse locaties. Wat doen jullie om de teamsfeer te bevorderen?

We hebben een intensief contact met ons team via verschillende kanalen en organiseren op vrijdagmiddag vaak een aperitiefmomentje bij ons op kantoor. Om de 2 of 3 maanden is er ook een intensieve teammeeting waar iedereen bij moet zijn. Tussendoor houden we natuurlijk ook individueel met iedereen contact, en dat doen de collega’s ook onderling. Als iemand bijvoorbeeld met een vraag of uitdaging bij een klant zit, dan wordt die in de groep gesteld.

Wat vind jij het leukste aan ondernemen?

Doelen vooropstellen en die behalen. Dat zijn dan telkens kleine succesjes die ik mag vieren. Daarnaast hou ik er ook van om mensen te zien groeien. Het gebeurt al eens dat een medewerker zelfstandig wordt en dan is die enorm dankbaar dat we haar hebben gesteund in haar ondernemerschap. Die erkenning doet deugd.

Hoe vier jij die succesjes dan?

Ik ben nogal een levensgenieter, dus ik trek wel eens een flesje open. Vroeger voelde ik me schuldig als ik eens een paar dagen verlof nam tijdens de week, nu denk ik: ik heb het verdiend.

Wat vind je de grootste uitdaging als ondernemer?

Ik combineer BUR.O met het bedrijf van mijn man, Parketline, waar ik ook aan mee bouw. Mijn grootste uitdaging is dan ook om die twee zo afgelijnd mogelijk te houden.

Waarom besloot jij lid te worden van Overondernemers.be?

Zoals je weet ben ik fan van dag 1! Ik ben gewoon heel erg overtuigd van jou, Phebe. Als jij zoiets trekt, dan wéét ik gewoon dat het een succes wordt. Daarnaast is netwerken nu eenmaal heel belangrijk. Je weet nooit wat er uit een netwerk komt, zelfs jaren later. Ik ga dan ook nergens naartoe met een bepaalde verwachting, anders houd je dat niet vol. Netwerken is vooral zaaien om later te oogsten, en daar zijn we met Bur.o het levende bewijs van.

Gerelateerde artikels

Drie ondernemers slaan handen in elkaar voor Coup de Feu in Deerlijk
Inspirerend
- Phebe D'hondt
Drie ondernemers slaan handen in elkaar
Ondernemersverhaal Tine Vanfleteren
Inspirerend
- Tine Vanfleteren
“Resultaat en voldoening zien bij mijn klanten maakt me gelukkig”
Stef De Baets Octavio
Inspirerend
- Stef De Baets
"Durf dingen uit handen geven"

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden