“Het glazen plafond creëren we als vrouw vaak zelf”
Véronique staat bekend als de Presence & Impact Powerhouse, omdat ze zowel in het bedrijfsleven als in de ondernemerswereld successen scoorde en daarbij ondervond welke vaardigheden en competenties je naast je expertise moet bezitten om de juiste impact te maken en dus de nodige klanten, partners of opdrachten aan te trekken.
Iedereen wil natuurlijk meer impact en invloed, maar Véronique richt zich vooral graag op die vrouwen die een verschil willen maken maar vaak het gevoel hebben dat ze nog niet genoeg gezien, gehoord en gewaardeerd worden als de expert en professional die ze zijn.
Doorheen haar carrière merkte ze dat vrouwen vaak hun eigen glazen plafond creëren en mythes over vrouwen zelf in stand houden. Maar, niet alleen vrouwen kunnen hun glazen plafond leren doorbreken, ook mannen kunnen bijdragen aan de oplossing. Alles start namelijk bij bewustzijn.
Véronique, wie ben jij en wat drijft jou?
Het grootste deel van mijn verhaal tot nog toe speelde zich af in het bedrijfsleren. Ik was jarenlang accountant en financieel manager bij één van de Big 4, een zeer harde wereld. Als vrouw moesten wij ons daar als het ware vier keer meer bewijzen. Het was niet alleen een enorme leerschool op het vlak van inzet en discipline, maar ook op dat van ‘presence‘. Ik heb immers aan den lijve ondervonden wat het was om wél kansen te krijgen en die te grijpen, in tegenstelling tot wat het vaak het geval was bij mijn jongere collega’s. Zo werd ik ooit jongste vrouwelijke accountant in België. Blijkbaar straalde ik van nature iets uit waardoor klanten wél naar mij luisterden en ik au sérieux werd genomen. Ik ben die succesformule gaan ontleden en daarom begeleid ik nu andere ambitieuze vrouwen om meer impact te creëren.
Wat houdt die begeleiding precies in?
Enerzijds moet je kunnen uitblinken in wat je doet. Ik zie veel middelmatigheid op de markt en dat is jammer. Wie excelleert, valt op en krijgt meer kansen, dat is gewoon een opwaartse spiraal. Alleen al daarin kan je je dus onderscheiden.
Toch zie je vaak dat professionals die misschien minder goed zijn, het toch meer lijken te maken. Dat is omdat ze een zekere durf hebben, een vlotte babbel, zichtbaarder zijn. Hier neemt marketing de bovenhand in plaats van vaardigheden en expertise. Het is noodzakelijk om op beide even hard in te zetten en vanuit authenticiteit je impact te vergroten. Een impactvolle presence steunt namelijk op zowel je expertise, als je communicatie, gedrag en voorkomen. Vooral op die laatste drie zet ik in bij mijn klanten via mijn ‘I.M.P.A.C.T. Blueprint’. We gaan dan aan de slag met 10 soft en hard skills, zodat zij steeds beter gezien en gehoord worden, en voor zichzelf de kansen kunnen creëren die ze nodig hebben en waar ze van dromen.
Wat was voor jou hét moment dat jij de stap naar het ondernemerschap en deze core business zette?
Na een zeer hectische en stressvolle tijd bij mijn laatste werkgever ging ik in 2011 op retreat met een Amerikaanse coach op Mallorca. Daar raakte ik geïnspireerd door leiderschap en persoonlijkheidstesten. Hiervoor heb ik gespecialiseerde licenties behaald in de VS. Dat legde de basis voor wat ik nu doe.
Op een bepaald moment, in diezelfde periode, las ik het boek ‘Think and grow rich’ van Napoleon Hill, en dat veranderde mijn leven. Ik heb een zeer rigide en best wel traumatische opvoeding gehad. Mijn moeder had een psychopathologie en boorde me elke dag de grond in. Mijn pad werd door mijn ouders voor mij uitgestippeld. Dat boek deed me beseffen dat, ondanks alles, de weg nog open lag.
Ik besloot om vrouwen, die ofwel net als ik in een mannenwereld moeten functioneren of die het gevoel hebben nog niet genoeg gezien of gehoord te worden, te helpen om meer impact te maken. Ik ontwikkelde mijn eigen modellen en bied ondertussen zo’n 5 jaar coaching aan in zelfleiderschap en executive presence voor ambitieuze, gedreven vrouwen.
Wat is jouw kijk op het zogenaamde glazen plafond voor vrouwen?
Eerst en vooral, dat glazen plafond is er echt, zeker in de corporate wereld. Ik zal het even zeer stereotiep omschrijven: wanneer mannen voor 80% goed zijn in iets, overtuigen ze zichzelf met gemak dat ze het voor 98% kunnen. Een vrouw zal in dit geval eerder denken dat ze nog maar aan 50% zit. Kortom, mannen zijn vaak meer zelfzeker, terwijl vrouwen zichzelf veelal onderschatten. Het zit ook in onze cultuur en opvoeding ingebakken. Er wordt nog vaak tegen een jong meisje gezegd dat ze vooral ‘lief’ en ‘braaf’ moet zijn. Dat laat zijn sporen na in het latere leven van de volwassen vrouw. Dergelijke opmerkingen en verwachtingen zijn tegen dan diepgewortelde, onbewuste patronen geworden. Vrouwen zullen – ondanks dat ze zichzelf vaak vrijgevochten vinden – doorgaans nog als eerste de opvang en zorg van de kinderen op zich nemen of hun carrière misschien een paar jaar uitstellen of zelfs helemaal geen carrière meer ambiëren. Vrouwen denken namelijk vaak dat het zo hoort en leven onbewust met het idee dat het zelfs van hen verlángd wordt. Vrouwen willen vooral ook geen ‘bitch’ genoemd worden.
Er zijn dus veel ongeschreven wetten die we gewoon moeten leren doorbreken. We mogen echt wel wat vaker ons eigen ding doen. En ja, daar heb je veel zelfvertrouwen voor nodig. Maar ik ben ervan overtuigd dat je tegelijkertijd een goede moeder, partner én ondernemer of carrièrevrouw kan zijn. Je moet natuurlijk wel prioriteiten durven stellen en keuzes maken, en er vrede mee hebben dat je af en toe ook opofferingen zult moeten maken. We kunnen en mogen dus zeker ons glazen plafond doorbreken, het liefst met behulp van de mannen om ons heen …
Wat bedoel je precies?
Mannen zijn niet de reden dat wij vrouwen tegen dat glazen plafond op botsen. We duwen onszelf vaak in die rol omdat we denken dat het zo hoort, omwille van het gedachtegoed waarmee we zijn opgegroeid. Het gedachtegoed waarmee ook mannen zijn opgegroeid. Als we ons daar nu eens allemaal van bewust zouden kunnen zijn, dan kan er snel verandering optreden. Mannen kunnen ons ondersteunen op ons pad door te begrijpen dat wij anders in het leven staan en dat er door cultuur en opvoeding voor ons nu eenmaal meer grenzen zijn.
Als man kan je aan de vrouwen in je omgeving bijvoorbeeld wat vaker vragen: wat wil jij? Als werkgever met vrouwelijke medewerkers kan je aan de dames in het team vragen: welk pad zie jij voor jezelf, wat heb jij nodig om te groeien in mijn bedrijf? Geef vrouwen meer bewust een stem en help hen hun doelen te bereiken, zonder vooroordelen. Zo eenvoudig kan het zijn.
Ik vraag me af of het enkel een kwestie is van gender, of ook van vrouwelijke en mannelijke energie? Want vrouwen die meer mannelijke energie hebben, durven vaak meer te zeggen of te vragen en zijn iets minder bezig met wat anderen van hen denken.
Goeie vraag. Toch even wat cijfers om te staven dat het echt wel om genderongelijkheid gaat. Uit de Gender Social Norms Index van 2023 blijkt dat 9 op de 10 mannen én vrouwen nog vooroordelen hebben over vrouwen. Zo denken we bij het woord dokter of notaris nog vaak steeds eerst aan een man, en gaan we er bijna automatisch van uit dat vrouwen minder goed kunnen autorijden en beter kunnen koken. Dus die energie waar jij over spreekt, speelt wel mee, maar toch is het nog steeds overduidelijk dat er een plafond is voor het vrouwelijke geslacht. Het is een automatisme dat we allemaal in onze opvoeding hebben meegekregen.
En ja, er is zeker beterschap op komst. We zien deze ‘clichés’ minder en minder optreden bij jongere generaties. Paradigma’s of onbewuste denkpatronen en aannames gaan evenwel vaak tot wel 5 generaties terug. Het wordt dus tijd dat we die automatisch ingebakken denk- en leefpatronen ernstig in vraag stellen en ons afvragen of ze ons nog wel het beste dienen.
Die onbewuste aannames breng jij dus eigenlijk naar het oppervlak?
Inderdaad, van onbewuste overtuigingen naar bewustzijn. Pas wanneer je je bewust bent van je belemmerende overtuigingen, kan je ernaar handelen. In mijn Impact Blueprint werken we op 10 soft en hard skills, van je LinkedIn-profiel optimaliseren en je voorkomen, tot je netwerkvaardigheden, komaf maken met onzekerheid en je identiteit definiëren. Het doel is om een inspirerende identiteit in de wereld te zetten die je echt doorleeft en waarmee je de juiste mensen om je heen aantrekt. Op die manier groeit je zelfvertrouwen, creëer je veel meer kansen voor jezelf en kan je meer impact maken voor jezelf en voor anderen.
Heel mooi, Véronique. Een prachtige missie die jij in de wereld zet. Bedankt voor het gesprek!