Overslaan en naar de inhoud gaan
Dirk

“Ik hou ervan voortdurend in contact te komen met uiteenlopende professionals”

Inspirerend

Ondernemer: Dirk De Smet van Publi Solution 

Reclameatelier Publi Solution bestaat net geen 20 jaar. Initieel zette Dirk De Smet in op grote reclamestatieven die te huur werden aangeboden aan bedrijven en retailers. Op termijn werd ook het ontwerp van de publiciteit in huis uitgevoerd. Ondertussen is het bedrijf geëvolueerd naar een veelzijdig reclameatelier dat focust op bedrijfsbranding, signalisatie, vastgoedpromotie en belettering van voertuigen.  

Bekijk de video, beluister de podcast - of lees het artikel onder de video. 

Dirk, die 4 pijlers van jullie, wat houden die precies in? 

Branding van bedrijf betekent dat we bedrijfsgebouwen voorzien van de nodige zichtbaarheid langs de buitenkant, maar ook vanbinnen de nodige look & feel geven. Signalisatie zorgt er dan weer voor dat mensen hun weg vinden in gebouwen. Dat kunnen kantoren zijn, maar ook appartementsgebouwen, scholen en ziekenhuizen. Ook evacuatieplannen en aanduiding van bijvoorbeeld brandblusapparaten vallen onder signalisatie. Vastgoedpromotie slaat dan weer op grote werfafsluitingen om de veiligheid te garanderen en inkijk, vandalisme en diefstal op de werf te voorkomen. Bovendien genieten de buurtbewoners hierdoor een nette omgeving. En tot slot is er nog de belettering van voertuigen, dat spreekt voor zich. 

Waarom zouden we voor Publi Solution moeten kiezen? 

 Ik vind het heel belangrijk om bedrijven van A tot Z te servicen. Zo gaan we langs om advies te geven, maken we een ontwerp indien zij zelf geen designers hebben of niet samenwerken met een bureau en produceren we alles in-house. Ook de levering en plaatsing verzorgen we zelf, weliswaar door samen te werken met freelancers. Ons eigen team bestaat uit 3 vaste medewerkers, maar omdat wij heel erg pieken ervaren in onze workload, werken we dus ook met vaste freelancers om dat op te vangen.  

Wie zijn jouw ideale klanten? 

We mikken de laatste tijd vooral op grote projecten. Hiervoor kloppen vooral kmo’s, retailers met verschillende vestigingen en bedrijven met wagenparken bij ons aan.  

En op welk project ben jij het meest trots? Wat is je paradepaardje? 

Wij werken al jaren samen met Upgrade Estate, vooral gekend voor de studentencomplexen Upkot. In het begin van onze samenwerking telden zij een team van 4. Ondertussen zijn ze met bijna 100 mensen. Publi Solution telt nog steeds ‘maar’ 3 mensen, maar we kunnen hen nog steeds met al hun vragen rond zichtbaarheid helpen, en daar ben ik echt wel trots op. 

Jij bent 20 jaar geleden gestart met Publi Solution, maar daarvoor werkte je in het bankwezen. Vertel eens? 

Inderdaad, ik was actief in het bankwezen, een richting die vooral mijn vader voor mij had gekozen. Ook mijn toenmalige partner stond er niet voor te springen dat ik zelfstandig zou worden. Al kriebelde het toen al. Ik dacht toen al: het moet toch wel fijn zijn om je eigen agenda te kunnen bepalen, te kunnen groeien, niet naar de pijpen te moeten dansen van iemand anders … Na mijn scheiding ontmoette ik al snel mijn eerste vennoot en dat was het moment om te springen. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. 

Wat vind je het leukste aan ondernemen? Wat geeft jou elke dag energie? 

Ik vind het ongelofelijk boeiend dat ik elke dag in contact kan komen met andere professionals en ondernemers uit de meest uiteenlopende bedrijfstakken. Van loodgieters en schrijnwerkers tot CEO’s van groeibedrijven. Die contacten en samenwerkingen werken heel inspirerend en verruimen mijn wereld. 

Ondernemen is elke dag bijleren. Leer jij nog regelmatig bij, na 20 jaar in het vak? 

De laatste 5 jaar heb ik meer bijgeleerd dan de eerste 15 jaar. Nu Publi Solution goed loopt, heb ik steeds meer tijd om te werken áán het bedrijf dan erin. Ik kan nu doen wat ik graag doe en de rest delegeer ik. Hierdoor komt er tijd vrij om te netwerken en aan persoonlijke ontwikkeling te doen, iets wat ik vroeger nooit deed. Dus ja, ik leer nog steeds veel bij. 

Hoe zie je de komende jaren nog? 

Er komen de laatste tijd heel wat dingen op mijn pad waar ik graag iets mee zou doen. Eerst en vooral wil ik Publi Solution rustig laten groeien en op dit elan verdergaan. Daarnaast zou ik het ook heel leuk vinden om iets te doen met sales, want dat blijkt toch wel mijn grootste passie en sterkte te zijn. De mensen in mijn netwerk weten dat blijkbaar ook en vragen me geregeld advies. Dus daar zit misschien nog wel wat in. 

Waarom ben je lid geworden van Overondernemers.be? 

Ik ben al enkele jaren lid bij BNI en ontmoet heel graag nieuwe mensen. Extra netwerken zijn altijd nuttig om nieuwe contacten te leggen, een klankbord te hebben en andere visies te horen.  

Bedankt voor het interview, Dirk! 

Gerelateerde artikels

Inge Huylebroeck ondernemersverhaal
Inspirerend
- Inge Huylebroeck
"Je bedrijf staat of valt met vertrouwen in je team"
Dominique Van Cauwenberghe Arch_ID Architecten
Inspirerend
- Dominique Van Cauwenberghe
"Ik heb geleerd flexibeler te zijn"
Eva Follet DM Invest
Inspirerend
- Eva Follet
"Eén reden is genoeg om iets wel te doen"

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden