Overslaan en naar de inhoud gaan
Steven Van den Bremt ondernemersverhaal

“Elk waardevol idee zou het licht moeten zien”

Inspirerend

Ondernemer: Steven Van den Bremt van Artori

Steven Van den Bremt van productontwikkelingsbedrijf Artori ondersteunt mensen en bedrijven met een goed idee naar een haalbaar, verkoopbaar product. Een bijzonder boeiende business, en een inspirerend verhaal. Luister/lees even mee.

Bekijk de video, beluister de podcast - of lees het artikel onder de video.

Steven, stel je zelf even voor.

Ik ben Steven Van den Bremt, oprichter van Artori, een productontwikkelingsbedrijf. Ik run het bedrijf samen met mijn vrouw. We helpen klanten om hun ideeën om te zetten naar haalbare producten die ze in de markt kunnen zetten, van het initiële idee tot de uiteindelijke oplevering van het product.

Ik ben industrieel ingenieur en productontwikkelaar van opleiding. Ik kwam na mijn studies terecht in een ontwerpbureau waar ik 7 jaar werkte. Daar beperkte het aanbod zich tot het productontwerp; daarna ging het ontwerp naar een leverancier. Ik voelde toen al dat ik meer wilde betekenen in zo’n traject. Dat bleek in dat bedrijf niet mogelijk, dus gooide ik het eens over een andere boeg en ging ik 5 jaar aan de slag als sales en business developer. Ik wilde namelijk ook die kant van het verhaal leren kennen, maar stapte wel in dit verhaal met de intentie om ooit terug te keren naar productontwerp en de kunststofsector.

Ik kreeg na die 5 jaar de kans van een leverancier uit mijn netwerk om een spin-off te leiden, een spuitgietbedrijf. Ook daar bleef ik zo’n 5 jaar actief. Het interessante aan de spuitgiettechniek is dat het een zeer goede oplossing is voor kleinere oplages, maar ik moest dan wel altijd die techniek aan de man brengen, wat soms indruiste tegen mijn kennis en achtergrond als productontwerper. Het is niet altijd de beste oplossing. Zo ontkiemde stilaan het verhaal van Artori. Ik bundelde al mijn ervaring en deed een beroep op de vele mooie maakbedrijven in Europa die ik doorheen de jaren had leren kennen. Op vandaag zijn zij nog steeds onze partners voor de productie van de producten die wij ontwikkelen.

Waar staat Artori voor?

Artori staat voor architect, toegewijd en richting. We willen dan ook meer doen dan pure productontwikkeling. We denken mee over het idee, de haalbaarheid en de concrete ontwikkeling. We bekijken ook kritisch of het verkoopbaar is, hoewel dat dan natuurlijk de verantwoordelijkheid van onze klant is.

Waar veel ontwerpbureaus eerst mooie designs maken, de klant daarmee ‘verleiden’ en dan pas bekijken of het wel praktisch en budgetgewijs haalbaar is, bekijken wij eerst hoe en met welke technologie we het gaan maken binnen welk budget. Pas daarna komen wij met een mooi design op de proppen dat dan ook werkelijk realiseerbaar is. Het hele plaatje moet kloppen.

Wat voor bedrijven kloppen vooral bij jullie aan?

Eender welk bedrijf dat een leuk idee heeft, kan bij ons terecht. We werken vaak voor grotere spelers waarvoor we industriële producten of behuizing voor elektronica ontwikkelen, maar even goed ontwikkelen we consumentenproducten waarbij het ecologische aspect ook belangrijk is. Zelfs een particulier of kleinere ondernemer die een idee heeft, kan bij ons terecht.

Hoe vanzelfsprekend is het dat bedrijven naar een extern studiebureau komen, want vaak hebben grotere bedrijven een eigen R&D-afdeling?

Dat klopt inderdaad. Vaak vullen wij een capaciteitstekort op, of komen ze naar ons voor een project dat buiten hun comfortzone ligt. Televic werkt bijvoorbeeld altijd met grote oplages, maar had een project waar slechts 350 stuks voor nodig waren. Wij hebben de kennis en knowhow om ook kleinere oplages te realiseren. Er zijn ook bedrijven met ideeën die vooral salesgedreven zijn en niet intern ontwikkelen. Dan zijn wij de ideale partner.

Wat doet het met jou als je een product kan realiseren en het op de markt komt?

Het is altijd heel fijn om je producten in het straatbeeld tegen te komen. Over sommige producten mogen we helaas niets vertellen, maar ik ben eigenlijk trots op elk product dat we al ontwikkeld hebben. Ik heb ook wel wat beroepsmisvorming, hoor. Ik kijk altijd naar producten vanuit een technische invalshoek: hoe is het gemaakt, hoe kan dit mij inspireren voor de projecten waar ik mee bezig ben …

Hebben jullie al eigen producten gemaakt of is het altijd in opdracht van?

Het is inderdaad zo dat de ideeën van onze klanten ons ook inspireren om zelf iets te ontwikkelen. Het zou natuurlijk deontologisch onverantwoord zijn om concurrentie aan te gaan met onze eigen klanten. We hebben uiteraard ook eigen ideeën die volledig los staan van de projecten die we momenteel uitvoeren, maar het hele plaatje moet kloppen: van idee, tot technische en commerciële haalbaarheid. Een eigen product staat momenteel op het verlanglijstje, maar is nog niet aan de orde.

Jij onderneemt samen met je vrouw Inge. Hoe ervaar je dat?

Ik zeg altijd: ik mag alles doen wat leuk is, en zij doet al de rest (lacht). Nee, we zijn echt heel complementair. Ik heb een sterk technisch inzicht, zij is enorm goed met cijfers. Ik ontferm me dan ook over alles wat met productontwikkeling, klantencontacten en engineering te maken heeft, terwijl Inge het volledige managementluik op zich neemt. Werk en privé scheiden we eigenlijk niet, want ons werk is onze passie en we vinden het fijn erover te praten op momenten dat we daar zin in hebben. Heel vaak, dus.

Wat vind jij het meest uitdagende aan ondernemen?

Steeds verantwoordelijk zijn voor onze groei, nieuwe klanten, evolueren als bedrijf … We hebben momenteel 1 medewerker en 1 vacature lopen. Het geeft wel wat druk om steeds voldoende werk te hebben voor hen en een goede werkomgeving te kunnen bieden.

Welke tip zou je geven aan je 10 jaar jongere zelf?

Denk misschien iets langer na over je businessplan. Ik ben daar wat naïef in geweest en we hebben dus wel al wat groeipijnen moeten doorstaan. Maar goed, ik geloof ook dat je altijd kan leren en bijsturen.

Waarom ben je lid geworden van Overondernemers.be?

Netwerken is voor mij eigenlijk niet zo vanzelfsprekend. Ik ben bewust op zoek gegaan naar een jong, groeiend netwerk dat mensen aantrekt met dezelfde passie voor ondernemen en waar de leden elkaar echt vooruit willen helpen. De events waren in het begin heel spannend voor mij, maar de concepten van Overondernemers.be zijn altijd heel toegankelijk en bieden de mogelijkheid om snel nieuwe mensen te leren kennen.

Gerelateerde artikels

Karel-Jan Vercruysse
Inspirerend
- Karel-Jan Vercruysse
"Zelfkennis is de basis van succes"
Erika Janssens - SPREEK
Inspirerend
- Erika Janssens
"Ik wil anderen laten schitteren"
Reno De Roeck ledenvideo
Inspirerend
- Reno De Roeck
"Kleine habits kunnen een wereld van verschil maken"

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden