“Een boek schrijven? Dat doe je door er gewoon aan te beginnen!”
Communitybouwer, IT’er, ondernemer, eventorganisator én auteur … Tjorven Denorme is van veel markten thuis. Een boek schrijven stond al langer op zijn bucketlist, en werd werkelijkheid met zijn eerste fictieboek ‘Parijs of Nice?’. Graag deelt hij zijn ervaring als nieuwe auteur met ondernemers die er ook over nadenken om een boek te schrijven, want volgens Tjorven hoeft dat echt niet ingewikkeld te zijn.
Tjorven, jij hebt al een boeiende carrière gekend tot nu toe. Hoe vat jij zelf jouw parcours samen?
Veelzijdig, denk ik. Ik ben begonnen als programmeur, maar merkte al snel dat ik het beter kon uitleggen, dan dat ik kon programmeren. Dus ben ik overgestapt naar sales. Daarna heb ik met twee collega’s een eigen IT-consultancybedrijf opgericht, dat groeide tot vijftig mensen en dat we uiteindelijk verkocht hebben. Ondertussen organiseerde ik ook events zoals Bizcamp, een soort unconference waar iedereen van elkaar kon leren. Er werden geen sprekers geboekt of bekendgemaakt, maar iedereen die deelnam kon kennis delen en het podium nemen. Uit dat idee groeide Hack Belgium, de grootste hackathon van het land, dat ik meermaals organiseerde.
Indrukwekkend. Maar je hebt ook tegenslagen gekend?
Absoluut. Door corona kon Hack Belgium niet doorgaan en dat leidde uiteindelijk tot een faillissement. Een pijnlijke ervaring, maar ook leerzaam. Ondernemen is soms vallen, maar ook terug rechtstaan.
Vandaag werk je als freelance communitybouwer. Wat houdt dat in?
Ik werk voor Agoria en SIRRIS in West-Vlaanderen, waar ik bedrijven help door hen te connecteren met technologie, innovatie, scholen, onderzoekcentra, subsidies, startups, …. Eigenlijk verbind ik mensen die elkaar iets te bieden hebben. Netwerken deed ik al, maar nu word ik ervoor betaald. (lacht)
En dan heb je nu ook een boek geschreven. Hoe is dat gekomen?
Een boek schrijven stond al lang op mijn bucketlist, maar het kwam er nooit van. Tot ik als freelancer meer controle kreeg over mijn tijd. Mijn vorige werkgever wist dat dit een droom van mij was en gaf me bij mijn afscheid zelfs een boekje met een post-it: "We kijken uit naar je boek." Toen dacht ik: ik doe het gewoon. Twee weken naar de Côte d’Azur, elke dag schrijven van 9 tot 17 uur. En het lukte.
Heerlijk! En je koos voor fictie …
Ja, een roman: Parijs of Nice?. Het verhaal gaat over een koppel dat in hun nieuw huis een USB-stick vindt met daarop mysterieuze verhalen. Ze proberen te achterhalen van wie ze zijn. Het is fictie, maar de structuur is gebaseerd op mijn gewoonte om jaarlijks een dagboek te schrijven voor mijn gezin dat ik op het einde van het jaar bundel in een gezinsjaaroverzicht. Dat doe ik al 25 jaar lang.
Wat een leuk initiatief voor je vrouw en kinderen. Wat voor reacties kreeg je van hen en van vrienden toen je met je boek op de proppen kwam?
Eerst veel verwondering, want ik had het aan bijna niemand verteld. Ik wilde mezelf geen druk opleggen. Maar toen het boek af was, kwamen er veel positieve reacties. Mensen lazen het in één ruk uit. Dat is het mooiste compliment.

Hoe vond je een uitgever?
Ik heb mijn manuscript naar een paar klassieke uitgevers gestuurd, maar dat is een traag en onzeker proces. Uiteindelijk vond ik via Boekscout een print-on-demanduitgever die nieuwe auteurs een kans geeft. Zij zagen iets in mijn verhaal en ik kreeg een boekdeal.
Je zegt dat je ondernemers wil helpen om ook een boek te schrijven. Waarom?
Omdat ik gemerkt heb dat veel mensen drempels ervaren: hoe begin je eraan, hoe zit het met royalties, met lay-out, met uitgevers? Ik heb dat proces doorlopen en deel graag mijn ervaring. Niet om boeken te verkopen, maar om anderen te inspireren het ook te doen.
Wat is jouw belangrijkste les uit je eigen traject?
Begin gewoon. Wacht niet tot je zeker weet of het goed genoeg zal zijn. Schrijf omdat je iets wil vertellen, niet omdat je iets moet verkopen. En ja, het redactieproces is minder leuk dan het schrijven zelf (lacht), maar uiteindelijk is dat boek in je handen het mooiste resultaat.
Mag ik vragen hoeveel exemplaren je intussen verkocht?
Net geen 200. Niet veel volgens marketingnormen, maar voor mij is het een succes. Het doel was: een boek schrijven. En dat is gelukt.
Zo is dat. Tjorven, dankjewel. Je verhaal is een aanmoediging voor elke ondernemer die met het idee speelt om te schrijven.
We kijken ernaar uit meer tips & tricks van je te horen op ons event Books, darts & networking in Oudenaarde op 10 juli. Iedereen welkom!