Overslaan en naar de inhoud gaan
Een mail versturen met Mailchimp, hoe doe je dat?

Een mail versturen met Mailchimp, hoe doe je dat?

Marketing

Auteur: Maarten Debie van Accolade
Artikel eerder verschenen op www.accolade.be

Geen mailing zonder mailinglijst

Welk programma je ook kiest voor je mails, het is belangrijk dat je je marketingdoelstellingen altijd in je achterhoofd houdt. Zo moet je goed weten welke doelgroep je wil aanspreken en welke boodschap je precies wil brengen. Die boodschap vormgeven en afstemmen op je doelgroep is cruciaal.

Voor je echt e-mails kan versturen met Mailchimp, heb je uiteraard contacten nodig. Die kan je toevoegen onder de rubriek Audiences. Handig om te weten is dat je niet elke mail naar je volledige contactenlijst hoeft te sturen. Mailchimp zorgt ervoor dat je aan de hand van labels, ook wel ‘tags’ genoemd, je contacten kan groeperen. Je creëert met andere woorden subgroepen die erg handig zijn om specifieke, gerichte mails te versturen.

Stappenplan om een mailing op te maken in Mailchimp

Je hebt je doelgroep en boodschap voor ogen en je hebt je contacten verzameld. Perfect! Maar hoe begin je nu echt aan zo’n mailing in Mailchimp? Wij helpen je op weg.

  • Ga naar ‘Create’ en klik vervolgens op ‘Email’. Kies welk soort e-mail je wil verzenden. Je kan kiezen voor een gewone mail, een mail met enkel tekst of een template die je eerder maakte. Vul hier je campagnenaam of e-mailnaam in en klik op ‘Begin’.
  • Kies je contacten bij ‘Edit recipients’. Koos je ervoor om tags of segmenten toe te voegen aan je contacten om je mail gerichter te versturen? Dan kan je dat hier doen.
  • Bepaal vervolgens van welk e-mailadres en van welke naam de mailing moet komen.
  • Vul het onderwerp en de preview in. De preview is een kort zinnetje dat je onderwerp verder verduidelijkt en dat in de meeste mailboxen zichtbaar is.
  • Kies een template of geef je mail zelf vorm. In het ‘Editor’-vak kan je de gewenste vormen en kleuren uitkiezen. Schrijf vervolgens je mail.
  • Ben je klaar met je ontwerp en design? Stuur dan altijd eerst een testmail naar jezelf om te zien hoe je mail eruitziet. Foutje? Je kan je mail nog aanpassen.
  • Plan je mail in of verstuur die meteen.

De kneepjes van het vak leren of ondersteuning krijgen bij je mailings?

Gerelateerde artikels

Phebe D'hondt personal branding
Marketing
- Phebe D'hondt
Bepaal je persoonlijke missie, visie en waarden
Facebook Creator Studio
Marketing
- Maarten Debie
Alles wat je wil weten over Facebook Creator Studio
Onderschat het belang van een goede website niet
Marketing
- Maarten Van Herendael
Onderschat het belang van je website niet

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden