Overslaan en naar de inhoud gaan
Facebook Creator Studio

Alles wat je wil weten over Facebook Creator Studio

Marketing

Auteur: Maarten Debie van Accolade
Artikel eerder verschenen op www.accolade.be

Facebook Creator Studio is een fantastische tool voor iedereen die inzet op Facebook en Instagram. Of je er nu intensief mee bezig bent of slechts af en toe enkele posts online plaatst, de applicatie kan je enorm helpen om je contentmarketing op sociale media in goede banen te leiden.

Het is een efficiënte tool waarmee je inhoud kan plannen, beheren, creëren en meten op Facebook en Instagram. Toch kan niet iedereen gebruikmaken van de tool, aangezien je over een professioneel account moet beschikken op één van beide platformen. Met Facebook Creator Studio kan je een video, afbeelding of een tekstbericht inplannen en opvolgen, of een spontaan bericht plaatsen. De mogelijkheden zijn eindeloos, je kan er werkelijk alle richtingen mee uit. 

Benieuwd wat Facebook Creator Studio voor jou en je bedrijf kan betekenen? We bekijken de applicatie in deze blog meer in detail.

Dashboard (huis)

Wanneer je je aanmeldt, kom je automatisch terecht op het dashboard, ook wel ‘huis’ genoemd. Daar kan je:

  • je recent gepubliceerde posts bekijken;
  • nagaan hoeveel posts gepland zijn, in concepten staan of welke een vervaldatum hebben;
  • een beknopt overzicht bekijken van je statistieken;
  • een bericht of video plaatsen, een verhaal toevoegen en zelfs live gaan.

Inhoudsbibliotheek

This is where the magic happens. Hier vind je heel wat mogelijkheden om je berichten te bekijken, te ontwerpen en te beheren. Je vindt er niet enkel een overzicht van al je berichten, je kan elk bericht ook meer in detail bekijken. Zo kan je de status van elk bericht nakijken. Is je verhaal al gepubliceerd? Staat er nog een video in concepten? Staat je foto juist ingepland?

 

Statistieken

De belangrijkste cijfers van je bedrijfspagina én je posts nakijken? Dat kan onder ‘Statistieken’, je kan er verschillende soorten cijfermateriaal opvragen.

  • Prestaties
    • Aantal minuten bekeken
    • Videoweergaven van 1 minuut
    • Videoweergaven van 3 seconden
    • Betrokkenheid
    • Aantal volgers
  • Loyaliteit
    • Aantal volgers
    • Terugkerende kijkers
    • Voltooide weergaven
  • Doelgroep
    • Betrokken kijkers aan de hand van leeftijd en geslacht
  • Behoud
    • Wie je berichten bekeken heeft
    • Gemiddelde kijktijd
  • Inkomsten
    • Hoeveel inkomsten je gegenereerd hebt (geavanceerde feature)

Zowel voor je pagina als voor je posts kan je dus interessante cijfers opvragen onder ‘statistieken’. Wil je liever een uitgebreid rapport? Kijk dan even bij je bedrijfspagina of je advertentiebeheer.

Postvak IN+

Binnen Facebook Creator Studio beschik je ook over een postvak. Alle berichten die anderen naar jouw pagina versturen, komen terecht in dit postvak. Je bewaart er een mooi overzicht, en kan je berichten categoriseren en labelen. Nieuwe klanten van bestaande klanten onderscheiden, of een belangrijk bericht niet uit het oog verliezen? Het kan via je postvak IN+.

Inkomsten genereren

Inkomsten genereren kan voortaan ook via Facebook, maar er zijn enkele regels om daarvoor in aanmerking te komen. Wil jij weten of je bedrijf hiervoor geschikt is? Bekijk hier de voorwaarden.

Over welke tools het gaat en hoe je inkomsten genereert, vind je hieronder:

  • In-stream advertenties: advertenties in video’s van andere gebruikers en pagina’s.
  • Fanabonnementen: je kan abonnementen instellen voor je bedrijfspagina als je maandelijks relevante content te bieden hebt; dit geldt meestal voor influencers of andere content creators.
  • Sterren: mensen die video’s bekijken, kunnen sterren kopen en die naar je toe sturen. Je ontvangt 0,01 USD van Facebook voor elke ster die je krijgt.
  • Merksamenwerkingsbeheer: werk samen met andere merken of ondernemingen door samen content te delen en verdien er iets aan.

Rights Manager

Met ‘Rights Manager’ maakt Facebook het mogelijk om jouw inhoud zowel op Facebook als op Instagram te beschermen. Rights Manager is niet standaard beschikbaar voor elke gebruiker, je moet dus eerst een aanvraag indienen om er gebruik van te maken. Maar wees gerust, wanneer je een product of dienst aanbiedt dat niet zomaar gekopieerd mag worden, of wanneer je content niet mag worden overgenomen door andere spelers binnen de bedrijfswereld, dan volgt de goedkeuring van Facebook snel.

Creatieve tools

Onder ‘Creatieve tools’ bevinden zich twee interessante applicaties, namelijk het live-dashboard en de geluidencollectie.

1.  Live-dashboard

Dit dashboard is er vooral voor gamestreamers. In het live-dashboard kunnen gamestreamers live uitzenden, gegevens bekijken en beheren, statistieken bekijken en daardoor hun streams optimaliseren.

2.  Geluidencollectie

In deze collectie kan je verschillende liedjes en geluidseffecten downloaden en afspelen om in je content te gebruiken. Er zijn enorm veel genres en soorten effecten beschikbaar. Op die manier kan je je content steeds op een unieke en originele manier publiceren.

Instellingen en hulpmiddelen

Onder ‘Instellingen’ kan je je pagina’s beheren. Je kan er zien welke pagina’s, gebruikers en paginarollen er zijn. In dit menu kan je ook raadplegen hoe het gesteld is met de kwaliteit van je pagina: Facebook geeft aan of er al dan niet problemen zijn met je pagina.

Onder hulpmiddelen kan je de volgende zaken uitgebreid beheren:

  • Evenementen
  • Advertentiebeheer
  • Winkel
  • Expresartikelen

Conclusie

Facebook Creator Studio is een tool met veel features en niet alle tools zijn voor iedereen geschikt. We kunnen concluderen dat Creator Studio vooral bekend is en graag wordt gebruikt om berichten te maken, in te plannen en te beheren, en om je statistieken te bekijken. De tool is volledig gratis, dus waar wacht jij nog op?

Nog niet overtuigd? We sommen kort de voordelen op:

  • Handige tool voor zowel Facebook als Instagram;
  • Je krijgt eenvoudig overzicht over je pagina’s en je berichten;
  • Je bespaart er heel wat tijd mee.

Vind je Facebook Creator een interessante tool en kom je er graag meer over te weten?  Neem contact op met Maarten Debie als je hulp kan gebruiken.

Gerelateerde artikels

Maarten Debie - meer zichtbaarheid website
Marketing
- Maarten Debie
5 manieren om meer verkeer naar je website te krijgen
5 tips om meer uit LinkedIn te halen
Marketing
- Phebe D'hondt
5 tips om meer uit LinkedIn te halen
Het belang van een consequente branding
Marketing
- Ines Maroye
Het belang van een consequente branding

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden