Overslaan en naar de inhoud gaan
Jocelijn Geurts ondernemersverhaal

“Als het niet goed voelt, is het vaak ook echt niet goed”

Inspirerend

Ondernemer: Jocelijn Geurts van Axudo

Jocelijn Geurts van Axudo is gespecialiseerd in duurzaam ondernemen en heeft als missie zoveel mogelijk bedrijven en ondernemers te inspireren om met dit thema aan de slag te gaan. Haar ultieme doel? De wereld wat mooier maken … Lees/beluister het verhaal van deze krachtige dame.

Bekijk de video, beluister de podcast - of lees het artikel onder de video.

Jocelijn, neem ons even mee in jouw verhaal en het ontstaan van Axudo.

In 2003 studeerde ik af als handelsingenieur. Daarna werkte ik 10 jaar lang op IT-projecten in 2 grote banken. Ik merkte hoe ik daar omwille van mijn masterdiploma steeds naar voren werd getrokken en dat vond ik niet fair. Toen al dook mijn ondernemerskriebel op, omdat ik vond dat het anders moest. Toch ging ik opnieuw in loondienst aan de slag bij een klein softwarebedrijf, waar ik 7 jaar meegenoot van de zalige ondernemersvibe van mijn werkgever. Hij had een heel bijzondere visie op zijn personeelsbeleid en zocht in nieuwe medewerkers vooral naar een cultural fit en de juiste goesting. Dat stond in schril contrast met wat ik bij de bank had gezien.

Toen mijn vader in 2017 heel plots overleed, besefte ik dat het gedaan kon zijn en dat ik eigenlijk niet helemaal aan het doen was wat ik wilde doen. Dus nam ik de sprong om een eigen bedrijf op te richten: Axudo was geboren. Initieel deed ik vooral consultancy, maar al heel snel verdiepte ik mij in maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en duurzaamheid. Hierdoor kwam de 16-jarige activistische Jocelijn weer naar boven. Dat voelde goed, ik ben op die trein gesprongen en focus ondertussen op het uittekenen van een duurzaam beleid voor ondernemers.

Wat houdt duurzaam ondernemen dan allemaal in?

De definitie van duurzaam is ‘met het oog op de lange termijn’. En dat wil elke ondernemer natuurlijk wel, maar wat betekent dat in de praktijk? Eigenlijk ontleedt Axudo wat dit voor jouw bedrijf kan betekenen, en dat hangt heel sterk af van je grootte, je levensfase en vooral, jouw mindset als ondernemer. Voor mijn grotere klanten kan het gaan over circulair bouwen en CO2-reductie, maar voor bijvoorbeeld een kleiner bedrijf denk ik mee na over kleine acties waarmee ze aan hun klanten en medewerkers duidelijk kunnen maken dat ze duurzaamheid belangrijk vinden.

Duurzaamheid is meer dan enkel het milieu en de natuur. Waar leg jij voor al het accent?

Inderdaad, ik hou altijd de 3 P’s in het achterhoofd: people, planet en profit. Het is belangrijk dat je als bedrijf een balans vindt tussen die pijlers, en vooral, dat je er je eigen verhaal van maakt dat je echt kan verankeren in het DNA van je bedrijf. Mogelijke projecten zijn betere langetermijnrelaties opbouwen met leveranciers en medewerkers, lokale maatschappelijke projecten steunen, ondernemen zonder schade te berokkenen aan de planeet, …

Ik ben er echt van overtuigd dat je op de lange termijn wint bij MVO en dat je daar als bedrijf ook succesvoller door kan worden. Zo kan je op die manier een betere reputatie opbouwen, misschien zelfs je persoonlijke drive als bedrijfsleider terugvinden, noem maar op.

Vanaf welk budget kan je actie ondernemen? Wat zijn toegankelijke stappen om te beginnen met MVO?

Dat kan eigenlijk al zonder budget! Ik heb een whitepaper geschreven met enkele quickwins waarmee je alvast enkele zaadjes kan planten en heel klein kan beginnen. Je moet MVO echt zien als een culturele verandering in je bedrijf. Het is belangrijk om een bewustwordingsproces in gang te zetten. Dat is dan ook echt mijn missie … Klein beginnen, op maat werken binnen de mogelijke budgetten en vooral inzetten op continue verbetering en groei. Duurzaam ondernemen stopt niet bij het opmaken van een eenmalig plan.

Hoe zie je de toekomst van Axudo?

Ik heb best grote ambities. Ik wil vooral zoveel mogelijk impact maken, liefst met zoveel mogelijk mensen tegelijk. Er zijn een aantal mensen die hetzelfde willen doen als ik, en dat kan ik alleen maar aanmoedigen, want er is meer dan werk genoeg. Of dat ook onder de vlag van Axudo kan zijn in de toekomst, zien we nog wel.

Je bent nog niet zo lang ondernemer. Wat is voor jou het leukste aan ondernemen en wat zie je als de grootste uitdaging?

Daarop kan ik eigenlijk hetzelfde antwoorden: vrijheid. Ik ben beginnen ondernemen om heel flexibel en vrij mijn agenda te kunnen invullen, anderzijds besef ik dat soms nog geneigd ben om die agenda volledig op mijn klanten af te stemmen. Hierdoor maak ik dan te weinig tijd om te werken aan mijn bedrijf. Je moet die vrijheid dus echt op de juiste manier leren aanwenden.

Dat is inderdaad niet altijd een gemakkelijke balans … Welke tip geef je graag mee aan collega-ondernemers?

Ik heb zelf recent geleerd dat je je buikgevoel altijd mag volgen. Soms moeten we niet alles willen rationaliseren: als iets niet goed voelt, is het vaak gewoon niet goed. Volg dus je buikgevoel én je passie. Ik vraag me regelmatig af of ik het nog leuk vind, en of een potentieel project me gelukkig zal maken. Zodra ik het gevoel heb dat ik aan het ‘werken’ ben, is de fun er voor mij wat af.

Waarom besloot je lid te worden van Overondernemers.be?

Bij Overondernemers.be heb ik echt het gevoel dat de andere leden met gelijkaardige uitdagingen zitten en dat iedereen er heel graag open met elkaar over praat. Je voelt dat iedereen elkaar wil helpen. Ik amuseer me ook steeds op jullie events, want het is altijd goed voorbereid en kwaliteitsvol. Bovendien vind ik het ook chapeau wat jij op je leeftijd al gerealiseerd hebt en wil ik je hier graag in steunen, Phebe. Goed bezig!

Gerelateerde artikels

Inge Huys ondernemersverhaal
Inspirerend
- Inge Huys
“Durf te raken en geraakt te worden”
Francis
Inspirerend
- Francis De Bruyne
“Breng altijd je cashflow in kaart”
Karel De Clercq restaurant Komparto
Inspirerend
- Karel De Clercq
"Ik ben jong gesprongen. Waarom ook niet?"

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden