Overslaan en naar de inhoud gaan
Netwerken is niets voor mij

Netwerken is niets voor mij

Netwerken

Auteur: Maarten Debie van Accolade en Nimavert

Heel veel mensen denken dat netwerken niets voor hen is en vragen me of het me echt iets opbrengt. En het antwoord is heel zeker ja. Maar hoe haal je nu het meeste uit je netwerk? Enkele do’s en don’ts.

Vergeet verkopen

Je gaat niet netwerken om te verkopen. Je gaat netwerken om mensen te leren kennen. Om een zaadje te planten. Natuurlijk zal af en toe iemand onmiddellijk geïnteresseerd zijn en klant willen worden, maar reken er niet op dat dat vaak gebeurt.

Vergeet de ‘café’s en recepties’

Die zijn leuk als je effectief houdt van wat cafépraat en gezelligheid met en hapje en een drankje. Of als je echt heel zeker weet dat je er heel veel mensen zult kennen. In alle andere gevallen beperken dit soort netwerkevents zich tot gewoon wat eten en drinken met een handvol mensen die je kent, en wordt er maar weinig genetwerkt.

Alles is netwerken

We kennen allemaal de organisaties die gebouwd zijn rond netwerken. Ik heb het dan over Unizo, Voka, BNI, Open Coffee, noem maar op. Maar netwerken is veel meer dan dat. Overal waar een paar mensen samenkomen in een professioneel kader, kun je netwerken. Wat dacht je van een opleiding over marketing? Of een seminar waar enkele sprekers het over de toekomst van ondernemen hebben? Je hebt onmiddellijk een aanknopingspunt om met de andere aanwezigen te praten. Zo kun je hen vertellen wat je doet, zonder dat het voor hen aanvoelt alsof je wat wil verkopen.

Kies je events

Na een paar minuten Googelen kun je wellicht elke dag van de week iets vinden om naartoe te gaan. Er is een overaanbod van events, die weliswaar allemaal potentieel hebben voor jou als netwerker. Het zijn niet per se de events met het grootste aantal aanwezigen die het interessantst zijn, maar de events waar je het gemakkelijkst connectie kunt maken met de andere aanwezigen. Een event met een propvolle agenda zal wellicht maar weinig kans bieden om met anderen te praten.

Luister en geef

Iedereen praat graag over zichzelf. En ook jij staat te popelen om aan iedereen te vertellen wat je doet en om te polsen of ze jouw diensten of producten niet nodig hebben. Laat eerst je gesprekspartner praten. Luister aandachtig, stel gerichte vragen en geef hem misschien een aantal contacten door die interessant kunnen zijn. Zo bouw je onmiddellijk al goodwill op. Wanneer jij aan de beurt bent, kun je dan jouw verhaal gemakkelijker afstemmen op wat je net hebt gehoord. Je weet dat een zaakvoerder van een grote KMO en een freelancer niet dezelfde belangen en behoeftes hebben.

Het netwerken stopt niet na het event

Je hebt tijdens het netwerken vast wel interessante contacten gelegd en sommigen hebben aangegeven interesse te hebben in wat je doet. Dat betekent niet dat ze zullen klant worden, maar wel dat ze open staan voor wat je doet. Voeg die mensen toe op LinkedIn, bel hen op als ze interesse hebben en vraag waar jij hen mee kunt helpen. Je komt hen vroeg of laat nog tegen, en als je dan een warm contact hebt, zullen ze jou gemakkelijker aanbevelen in hun eigen netwerk.

Geef niet op

Netwerken is geen sprint, zelfs geen marathon. Het duurt maanden voordat je inspanningen effect hebben, en zelfs jaren voordat het echt opbrengt. Maar zodra je dat punt hebt bereikt, blijft dat netwerk ook draaien. Zelfs als je stopt met events te bezoeken, blijft je netwerk op LinkedIn even groot en blijf je verschijnen bij die mensen en hun eigen netwerk. Als je daar consequent actief blijft, zal je merken dat zelfs contacten van jaren geleden plots nog een klant kunnen opleveren.

Gerelateerde artikels

Netwerken is ook werken
Netwerken
- Phebe D'hondt
Netwerken is ook werken
Mijn 3 gouden netwerkregels
Netwerken
- Phebe D'hondt
Mijn 3 gouden netwerkregels
Authentiek en toch strategisch netwerken
Netwerken
- Phebe D'hondt
Authentiek en toch strategisch netwerken

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden