Overslaan en naar de inhoud gaan
Authentiek en toch strategisch netwerken

Authentiek en toch strategisch netwerken

Netwerken

Auteur: Phebe D'hondtpersonal branding partner voor ondernemers en oprichter van Overondernemers.be
Deze blog verscheen eerder hier. Je kan ook Phebes podcast over personal branding beluisteren.

Veel mensen denken dat ‘authentiek’ en ‘strategisch’ lijnrecht tegenover elkaar staan. Alsof iets strategisch aanpakken niet op een authentieke manier kan, of omgekeerd. Toch is dat de manier waarop ik zelf netwerk en die voor mij werkt. Netwerken is immers geen hobby, het is deel van je werkdag en je marketing- en salesstrategie. Je investeert tijd en geld, dus het moet op één of andere manier ooit iets opbrengen. Je kan alleen niet verwachten dat je van elk netwerkevenement meteen een harde return krijgt. Elke ontmoeting en elk gesprek is een zaadje dat je op dat moment plant en later in één of andere vorm kan oogsten. Hetzij door een rechtstreekse samenwerking met die persoon, hetzij door een doorverwijzing naar het tweedegraadsnetwerk.

Een specifiek petje op hebben is niet altijd nodig

Veel ondernemers zijn met diverse projecten bezig, soms binnen hetzelfde bedrijf, vaak ook niet. Daarnaast hebben ze soms ook nog andere ambities, los van hun bedrijf, waarvoor ze ook de juiste mensen om zich heen nodig hebben en zoeken. Daarom is mijn advies aan mijn coachees ook vaak: ‘je hoeft niet altijd een specifiek petje op te hebben’. Je hoeft niet ‘Jan van bedrijf X’ te zijn terwijl je ook nog bedrijf Y en Z hebt opgericht. Waarom ben je er niet gewoon als jezelf, zonder meer?

Het kan helpen om voor jezelf 5 woorden/ideeën op een kaartje te schrijven die voor jou essentieel zijn in je verhaal. Dit mag best uiteenlopend zijn. Afhankelijk van hoeveel tijd je hebt én wie voor je zit, kan je er de elementen uithalen die op dat moment relevant zijn. Zo vertel je steeds een ander verhaal, maar hou je wel vast aan je 5 belangrijkste elementen. Dit kan voor elk event anders zijn, maar je zal zien dat de meeste zaken telkens terugkomen. Ik merk dat dit voor mezelf het beste werkt. Op die manier hoef je je ook op voorhand geen zorgen te maken wat je precies gaat vertellen en voor welk bedrijf, welke activiteit of welk project je daar op dat moment bent.

Doe zelf wat je van de ander verwacht

Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden, daar is iedereen voorstander van. Dóé dan ook zelf wat je van een ander verwacht op een netwerkevenement. Luister, denk mee met die persoon, deel je eigen kennis of ervaring en wees vooral bereid om je gesprekspartner in contact te brengen met iemand uit je eigen netwerk als je een opportuniteit ziet. Je hoopt toch ook dat de ander dat voor jou zal doen? Geef dan zelf het goede voorbeeld en ga hierin zover als je wil, zolang het maar oprecht is. Als je het puur doet met de insteek dat de ander het dan ook voor jou móét doen, val je vroeg of laat door de mand. Je doet het dan beter niet.

Wat het strategische hieraan is? Je creëert een gunfactor bij de ander. Vroeg of laat keert dat naar je terug. Verwacht het gewoon niet onmiddellijk en heb er ook vrede mee als het helemaal nooit gebeurt. Dat laatste is dan weer wat het authentiek maakt.

Zoek naar een manier om je te onderscheiden

Wat je vertelt is niet het enige waardoor mensen je onthouden. Integendeel, we krijgen zodanig veel input op een netwerkevenement dat iemand ons echt al moet triggeren om er ons de dag nadien nog wat van te herinneren. Relativeer het belang van je verhaal hierboven dus een beetje en wees je vooral bewust van je non-verbale gedrag om met de ander te connecteren.

Hoe dan? Door bijvoorbeeld oprecht heel aandachtig te luisteren en vragen met enige diepgang te stellen uit interesse. Of door op een enthousiaste manier te praten – en niet alleen over jezelf, maar ook over de ander. Wat ik ook soms doe waardoor ik anderen blijkbaar soms wat verbaas, is letterlijk vragen: ‘Hoe kan ik jou helpen? Zijn er mensen of specifieke profielen met wie je in contact wil komen?’. En dat brengt ons dan naadloos over naar mijn laatste tip: doe altijd wat je belooft.

Doe wat je belooft

Als je enkel naar huis gaat met wat visitekaartjes, heb je iets verkeerd gedaan. Althans, als je strategisch maar authentiek wil netwerken. Door écht te luisteren, vragen te stellen en met een helpende mindset een gesprek te voeren, heb je meestal ook ná het gesprek redenen om verder contact te houden met die persoon. Je hebt misschien wel beloofd om die persoon met iemand in contact te brengen uit jouw netwerk, of om een interessant artikel door te sturen, of een opvolggesprek in te plannen. Doe dus wat je belooft en zet het gesprek verder. Dit vergroot de kans op een samenwerking of doorverwijzing op lange termijn.

Om dergelijke beloftes (lees ook: opportuniteiten) niet te vergeten, schrijf ze op het visitekaartje van die persoon of noteer het op je smartphone. Ga er de volgende dag mee aan de slag. Het authentieke hieraan: je wil oprecht helpen en doet dit zonder er iets voor terug te verwachten. Het strategische: door kort op de bal te spelen en te doen wat je hebt gezegd, koppelt de ander een positief gevoel aan jouw naam en is de kans dat je op termijn vergeten wordt, minder groot. Mensen vergeten immers niet wat je voor hen hebt gedaan. Zodra zij ook de kans zien, geven ze je graag iets terug.

Authentieker en strategischer netwerken?

Met een sterk en toch variërend, authentiek verhaal gaan netwerken en een goede indruk maken? Ook dat maakt deel uit van de personal branding trajecten van Phebe. Plan hier gerust een vrijblijvend kennismakingsgesprek in. 

Gerelateerde artikels

Netwerken is niets voor mij
Netwerken
- Maarten Debie
Netwerken is niets voor mij
Netwerken volgens het BOER-principe
Netwerken
- Xander Pruvoost
Netwerken volgens het BOER-principe
netwerken de sleutel tot goed ondernemerschap
Netwerken
- Ann De Vleesschauwer
Netwerken, dé sleutel tot goed ondernemerschap

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden