Overslaan en naar de inhoud gaan
Netwerken is ook werken

Netwerken is ook werken

Netwerken

Auteur: Phebe D'hondt (25) van Overondernemers.be

Klanten komen meestal niet vanzelf. Of toch zeker niet in het begin. Dus zijn marketing en publiciteit heel erg belangrijk. Dat kan zowel online als offline zijn, op papier of in real life. Netwerken, dus! Niet iedereen doet dat graag, maar weet dat mensen liever zaken doen met mensen dan met een bedrijf. En dat kan pas als je van je laat horen, je gezicht laat zien en met mensen gaat praten.

Bereid je goed voor

Zeker wanneer je het nog niet gewoon bent om vaak te gaan netwerken, is een goede voorbereiding essentieel. Bekijk het programma en, indien mogelijk, de deelnemerslijst. Op die manier kan je al wat onderzoek doen naar deze mensen en hun activiteit. Zorg dat je op voorhand goed weet met wie je zeker gesproken wilt hebben.

Op basis van de deelnemerslijst kan je inschatten hoeveel visitekaartjes je mee moet nemen. Je kunt niet geloven hoeveel mensen zonder visitekaartjes naar een netwerkevent vertrekken. Het is echter niet leuk en ook niet echt professioneel om lichtjes beschaamd te moeten toegeven dat je je visitekaartjes bent vergeten wanneer iemand ernaar vraagt.

Het is belangrijk dat je gewoon jezelf bent, maar als het bij je outfit past, probeer dan iets opvallends te dragen. Denk aan een rode handtas, een mooie sjaal of kleurrijke das. Veel mensen hebben vooral een visueel geheugen, dus zo word je vaak beter onthouden.

Netwerk actief en stel je open

Alleen gaan netwerken kan wat ongemakkelijk aanvoelen in het begin. Toch is het beter om alleen te gaan, zodat je niet de neiging hebt om bij bekenden te blijven ‘plakken’. Er zijn vast nog mensen alleen gekomen, dus vervoeg hen en vraag hen wie ze zijn. Ze zullen net als jij blij zijn dat ze iemand hebben om mee te praten. Iedereen is immers speciaal naar het event gekomen om te kunnen netwerken en nieuwe mensen te leren kennen.

Wanneer je dan uiteindelijk met iemand of met een paar mensen staat te praten, denk dan aan je lichaamshouding. Stel je letterlijk en figuurlijk open. Dus luister niet met gekruiste armen, maar neem een ontspannen houding aan. Durf ook mensen in de ogen te kijken als je praat. Dat maakt meer indruk en straalt zelfvertrouwen uit.

En tot slot, luister actief en wees oprecht geïnteresseerd. Iedereen krijgt immers graag de kans om over zichzelf en zijn bedrijf te praten. En wees gerust, door mensen hun moment te gunnen en vragen te stellen, zullen ze ook aan jou vragen wie je bent en wat je doet. Je zal dus zeker ook zelf aan het woord kunnen komen. Bovendien onthouden mensen beter de personen die echt interesse in hen toonden. Je wilt toch niet onthouden worden als ‘die ene die zichzelf wel heel wat vond’? Nu, slechte reclame is ook reclame… Maar je kan het beter vermijden.

Zorg voor een snelle opvolging

Na een geslaagd netwerkevenement kom je meestal thuis met een handvol visitekaartjes. Dan is het natuurlijk zaak om op te volgen, anders was alle moeite voor niks. Begin met iedereen die je gesproken hebt op te zoeken op LinkedIn. De meeste actieve netwerkers zullen zeker een profiel hebben. Connecteer en stuur hen een kort berichtje om hen eraan te herinneren wie je bent, waar je elkaar ontmoet hebt en zeg dat je het fijn vond hen te ontmoeten.

Vervolgens kan je de mensen die echt interesse toonden in wat je doet nog eens mailen of beter nog, opbellen. Op die manier heb je het beste uit je netwerkevenement gehaald en kan je een blijvende indruk nalaten.

Gerelateerde artikels

Mijn 3 gouden netwerkregels
Netwerken
- Phebe D'hondt
Mijn 3 gouden netwerkregels
netwerken de sleutel tot goed ondernemerschap
Netwerken
- Ann De Vleesschauwer
Netwerken, dé sleutel tot goed ondernemerschap
Zakelijke kledij voor netwerkevenementen
Netwerken
- Lynn Mikolajczak
Zakelijke kledij voor netwerkevenementen

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden