Overslaan en naar de inhoud gaan
Netwerken is een klankbord creëren

Netwerken is een klankbord creëren

Netwerken

Auteur: Hilde De Rore van Interieurdokter

Netwerken en je laten omringen door collega’s en collega-ondernemers is een ideaal klankbord voor mij. Al van bij mijn start als ondernemer namen collega’s mij mee naar netwerkevenementen. Ik was eerst wat schuchter en afwachtend, maar al snel zag ik er de waarde van in. Als starter of nieuweling is het echter niet altijd gemakkelijk om je zo tussen de andere mede-ondernemers te mengen. Toch is het belangrijk om jezelf open te stellen, want wees maar zeker dat er nog andere starters tussen de aanwezigen staan die hetzelfde ‘ongemakkelijke’ gevoel hebben als jij.

Bereid je goed voor

Zoals met zoveel dingen is ook hier voorbereiding essentieel. Zorg dat je een korte pitch klaar hebt, want die zal je bij elke gesprekspartner gegarandeerd nodig hebben. Bepaal wat je zeker wilt vertellen en zeg het een paar keer luidop tegen jezelf.Bij een relatief nieuw netwerk probeer ik zelf altijd persoonlijk te achterhalen wie er allemaal aanwezig zal zijn. Het is niet bij elk netwerkevenement zo, maar bij Etion, bijvoorbeeld, krijgen we voor het netwerkevenement steeds een aanwezigheidslijst. Dat is handig om te zien wie je al kent en wie voor jou een interessante partij kan zijn. Maar let op! Als je veel bekende gezichten ziet, is het heel verleidelijk om de hele tijd bij deze mensen te blijven staan. Natuurlijk is het belangrijk om ook bestaande relaties te onderhouden, maar ik stel mezelf wel bij elk netwerkevenement het doel om zeker een of twee nieuwe ondernemers te leren kennen. Dan is mijn netwerkavond geslaagd.

Toon interesse

Wanneer je nieuwe mensen leert kennen tijdens een evenement is het belangrijk dat je echt luistert en oprecht belangstelling toont. Het is een enorme afknapper als de persoon tegen wie je staat te praten om zich heen staat te kijken. Zelf vind je dat ook niet leuk, toch?

Stel zelf bijkomende vragen om die interesse ook kenbaar te maken. Als je gesprekspartner voelt dat jij hem interessant vindt, vindt deze persoon jou meteen ook een stuk interessanter. En dat betekent niet dat je iemand manipuleert, je moet het wel echt menen. Anders val je sowieso snel door de mand.

Volg op

Zelf noteer ik meestal in een notendop op het visitekaartje van mijn gesprekspartners wat ze doen en iets over het gesprek zelf. Wanneer ik thuiskom, probeer ik zo snel mogelijk met hen te connecteren op sociale media om zo in contact te blijven. Het lukt me soms door tijdsgebrek niet meteen om dit te doen, maar dat maakt het dan ook extra leuk om na enige tijd het contact terug op te frissen en even stil te staan bij wat ik nog onthouden heb over die persoon.

Wees selectief

Er is een overaanbod aan netwerkevenementen. Na een drukke werkdag of werkweek kan het dan ook heel vermoeiend zijn om nog te gaan netwerken. Daarom ben ik zelf heel selectief geworden in waar ik naartoe ga en waar niet. Want overal aanwezig zijn, is onmogelijk.

Kijk welke events passen in jouw tijdschema en je privéleven. Zo heb je netwerken die driemaandelijks samenkomen of die bijvoorbeeld nooit ’s avonds, maar altijd overdag bijeenkomsten organiseren. Zelf ben ik lid van BNI, wat wekelijks ’s ochtends van 6u30 tot 8u30 plaatsvindt. Hierdoor heb ik meer avonden vrij en netwerk ik toch heel actief.

Betrokkenheid leidt tot voldoening

Vertrek steeds naar een netwerkevenement met de intentie om er een interessante en aangename networking van te maken. Zie het als een klankbord: door in dialoog te gaan met collega-ondernemers kan je bepaalde vragen heel snel opgelost krijgen dankzij goede contacten of kennisdeling. Die informatie first hand van een ondernemer kunnen krijgen, is zoveel waardevoller dan wat opzoekwerk op het internet. Het is namelijk écht en je zal het veel beter onthouden. Dat is één van de redenen waarom ik zelf steeds vol energie en motivatie terug naar huis ga na een netwerkevent. En ook omgekeerd, als ik zelf een ondernemer kon helpen met een probleem, haal ik daar veel voldoening uit. Dergelijke zaken volg ik ook op door nadien nog eens te polsen hoe het verlopen is en of ik heb kunnen helpen. Die betrokkenheid is de basis om relaties te onderhouden.

Onthoud dat netwerken niet dient om nieuwe klanten te vinden, maar ook om collega-ondernemers te leren kennen en elkaar te helpen. Netwerken is dan wel een investering, je krijgt er enorm veel van terug.

Gerelateerde artikels

Zakelijke kledij voor netwerkevenementen
Netwerken
- Lynn Mikolajczak
Zakelijke kledij voor netwerkevenementen
Mijn 3 gouden netwerkregels
Netwerken
- Phebe D'hondt
Mijn 3 gouden netwerkregels
Hoe spannend mijn eerste event was
Netwerken
- Phebe D'hondt
Hoe spannend mijn eerste event was

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden