Overslaan en naar de inhoud gaan
Sherley Drielinck ondernemersverhaal

"In ondernemen is er geen falen, alleen maar leren"

Inspirerend

Ondernemer: Sherley Drielinck van Illumeni

Sherley Drielinck richtte Illumeni op in 2020 en ondersteunt ondernemers op digitaal vlak met onder meer sociale media en online advertenties. Diverse sectoren kunnen bij Sherley aankloppen voor begeleiding, waarbij ze graag focust op langetermijnsamenwerkingen. Hieronder kan je haar beginnend ondernemersverhaal lezen of beluisteren. Enjoy!

Bekijk de video, beluister de podcast - of lees het artikel onder de video.

Sherley, vertel eens, wat is jouw verhaal?

Ik ben afgestudeerd als marketeer aan de Hogeschool Gent en startte na een stage bij Van Marcke als marketeer. Daarna werkte ik bij enkele digital agencies en marketingbureaus. Eind 2020, tijdens corona, richtte ik uiteindelijk mijn eigen bedrijf Illumeni op. Nog behoorlijk recent dus, maar ik heb het gevoel dat ik al een mooie tijd bezig ben.

Met Illumeni help ik ondernemers met hun beheer van sociale media, contentcreatie, digitale advertentiecampagnes, Google Ads en websitebeheer. Ik creëer graag een duurzame partnerrelatie, waarbij ik als het ware als collega meebouw aan de groei van het bedrijf. Ik werk meestal van op afstand, maar in het begin van een samenwerking ben ik vaker intern aanwezig, zodat ik voeling kan krijgen met het bedrijf. Voor de meeste van mijn klanten ben ik de eerste marketeer in wie ze investeren en is er nog geen interne marketeer in het team.

Voor welke klanten en sectoren werk je vooral?

Die zijn heel uiteenlopend, van fashion en voeding tot bouw. Ik specialiseer me liever niet in een bepaalde sector, omdat ik net hou van de diversiteit en zo enorm veel bij leer. Ik vind het heel fijn om uitgedaagd te worden. Als er één sector is die me wel erg triggert, dan is het de retailsector.

De marketingwereld evolueert zeer snel. Hoe blijf jij up-to-date?

Er zijn inderdaad continu updates en nieuwigheden. Ik volg dit nauwgezet op en krijg meldingen wanneer er nieuwe dingen gelanceerd worden. Daarnaast volg ik ook veel internationale webinars en opleidingen in Nederland, om vinger aan de pols te houden in de sector.

Met welk platform werk je zelf het liefste?

Ik werk heel graag met Later. Dat is een platform om sociale media mee te automatiseren en werkt voor bijna alle kanalen. Het gaat echt ver, je kan er zelf Instagram Reels en Tiktok-berichten mee inplannen. Later investeert sterk in hun software én in tal van gratis opleidingen, echt een aanrader.

In hoeverre moeten ondernemers experimenteren met alle platformen die er zijn, volgens jou?

Goh, het is altijd interessant om nieuwe of opkomende platformen eens uit te testen, maar ga vooral goed na waar je doelgroep aanwezig is. Tiktok kan bijvoorbeeld wel interessant zijn voor employer branding, de modesector of consultants die tips & tricks willen delen. Maar of je er als bouwbedrijf nieuwe klanten zult vinden, dat is iets anders … Kies je kanalen dus in functie van je doelgroep en de boodschap die je wil brengen.

Waar wil je naartoe met Illumeni?

Nu voer ik veel uit, maar ik zou graag nog meer ondersteunen. Ik begeleid en adviseer mijn klanten graag en zou me in de toekomst vooral willen profileren als digitale coach. Ik wil mijn klanten aanleren hoe ze het zelf kunnen doen en daarna ondersteunen in de implementatie van hun opgedane kennis.

Was ondernemer worden een moeilijke beslissing voor jou?

Er waren best veel mensen in mijn omgeving die me soms zeiden: waarom probeer je het niet? Er is geen falen aan ondernemen, je kan alleen maar leren. Ondernemer worden is natuurlijk altijd een risico, dus voor mij was het wel een doordachte beslissing. Ik was bang dat ik er niet klaar voor was, maar ben je daar ooit klaar voor? Ik heb in elk geval nog geen spijt gehad van mijn beslissing.

Je bent opgestart in volle coronacrisis, hoe heb je dat ervaren?

Ja, dat was natuurlijk niet zo leuk, maar ik heb dat wel als iets positiefs ervaren. Ik heb veel tijd gehad om na te denken over mezelf en mijn toekomst, en om mijn zaak op te bouwen. Ik nam ook de tijd om mijn eerste klanten zo goed mogelijk te bedienen. Nu corona zo goed als voorbij is, voel ik echt dat er vaart in mijn business komt.

Wat vind je het meest uitdagende en het leukste aan ondernemen?

Het meest uitdagende is voor mij mijn administratie goed opvolgen. Daarnaast is het soms ook een valkuil om zelf te weinig tijd te maken voor de zaken die je eigenlijk je klanten aanraadt; voor mij dus mijn eigen sociale media. Kortom, tijd is voor mij eigenlijk de grootste uitdaging, zeker om aan mijn eigen bedrijf te werken.

En wat ik het leukste vind? Heel veel! Ik leer enorm veel bij op korte termijn, wat mij veel energie geeft. Daarnaast ontmoet ik ook steeds nieuwe ondernemers en word ik geïnspireerd door al die verschillende visies.

Welke tip geef je graag mee aan andere ondernemers?

Zoek voor je begint alles goed uit. Wat heb je allemaal nodig, waar wil je op korte en lange termijn naartoe? Kan je je doelen opdelen in kleinere doelen, zodat je echt stap voor stap kan gaan bouwen? Stapsgewijs te werk gaan vind ik heel belangrijk.

Waarom besloot jij lid te worden van Overondernemers.be?

Ik vind het een heel leuk concept waarbij ondernemers niet alleen met elkaar in contact worden gebracht, maar ook gestimuleerd worden om zichzelf zichtbaarder te maken. Ook de diversiteit in de events en de connectie die je met medeleden kan maken, vind ik heel fijn.

Gerelateerde artikels

Stephie Dewever
Inspirerend
- Stephie Dewever
"Je mag van gedacht veranderen"
Pascal Heyse Munkhaven Cottage Garden
Inspirerend
- Pascal Heyse
"Het is mijn ambitie om gewoon elke dag gelukkig te zijn"
Jocelijn Geurts ondernemersverhaal
Inspirerend
- Jocelijn Geurts
“Als het niet goed voelt, is het vaak ook echt niet goed”

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden