Overslaan en naar de inhoud gaan
Peepl Veerle Mestdagh HR van de toekomst

HR van de toekomst draait rond Human Relations

HR

Auteur/ondernemer: Veerle Mestdagh van Peepl

Wie op vandaag nog denkt dat medewerkers ‘human resources’ zijn heeft niet alleen een aantal treinen gemist, maar staat helemaal op het verkeerde perron. Human Resources, Een menselijke bron, waaruit je kan putten…. Helaas pindakaas. Het dekt de lading al een tijdje niet meer.

Verbinding wordt steeds belangrijker

Wij spreken bewust over medewerkers of collega’s. Mede - samen - naast elkaar. Het zal wel zijn! Het gaat in 2 richtingen, ook de verantwoordelijkheden. Medewerkers zijn de drijvende kracht als jouw bedrijf echt een verschil wil maken en vandaag de dag liggen de verwachtingen van medewerkers toch net iets anders.

Het gaat verder dan het uitvoeren van je takenpakket, de uren doorbrengen op je werkplek, of werken van maandsalaris tot maandsalaris. We zitten in een ander tijdperk. We willen voldoening, respect en trots zijn op wat we doen. We willen groeien en most of all, we zijn allemaal op zoek naar connectie. Ook op het werk.

We zijn nu eenmaal levende wezens die op zoek zijn naar verbondenheid. Het zit in onze genen. Connectie met elkaar en dus ook met collega’s, onze leidinggevende of het bedrijf waar we werken.

Niet wij versus zij, maar samen

HR draait voor ons niet meer rond het inzetten van resources.
HR is all about Human Relations.
Op elk niveau van de onderneming.
Geen WIJ-ZIJ verhaal.
Werkgevers vs Werknemers.
Het is samen.

Het is net die HR die als een cadans of ‘heartbeat’ door je bedrijf stroomt. Het vormt de communicatie en cultuur en doet alles kloppen van binnen en uiteindelijk ook van buiten. De groei van je bedrijf moet hand in hand gaan met die van je medewerkers. Daar zijn wij bij Peepl rotsvast van overtuigd.

Onze people-first approach wordt gesterkt door daadkracht en empathie en we zetten in op 4 domeinen die een giga-impact hebben op het aantrekken en behouden van medewerkers die echt fitten in het verhaal van jouw onderneming. Zo bouwen we stap voor stap aan een wereld waarin mensen terug met goesting werken, terwijl ze zich gesteund en gewaardeerd voelen, en op het einde van de dag voldoening ervaren.

Met veel liefde en plezier geven we je alvast een aantal tips en tricks in elk van onze domeinen om over na te denken of meteen mee aan de slag te gaan. Enjoy!

Laat jezelf en je medewerkers coachen

Hier liggen veel kansen voor het grijpen, want alle werk begint bij jezelf. Je zal niets veranderen als je niet in staat bent om in de spiegel te kijken en jezelf in vraag te stellen.

Hier mee aan de slag gaan is een van de grootste stappen richting verandering en actie om als leidinggevende of medewerker sterker in je professionele rol te staan, beter om te gaan met elkaar, maar ook om als mens gesterkt te worden in je leven

Want let’s face it. Work-life balance is beetje passé. Hoe hard we ook strijden naar evenwicht het is altijd een beetje te veel of te weinig. Lastig, dat evenwicht … Wij houden eerder van Work-life integratie.

  • Hoe kan je je volledige zelf zijn op de werkvloer?
  • Hoe kan je in je kracht staan om terug heldere keuzes te maken?
  • Welk doel hebben we voor ogen als het net weer dat beetje te snel of te traag gaat?

Iedereen brengt zijn/haar rugzak van ervaringen mee op de werkvloer en het impacteert hoe we alles beleven, interpreteren, reageren en (niet) communiceren met elkaar.

Tip: Door jezelf beter te leren kennen, zal je in staat zijn om een ander zonder oordeel beter te begrijpen.


Oefening: Denk na over een specifieke situatie op het werk die op je maag ligt of nog wat rommelt in je hoofd.

  • Wat had je graag anders gezien?
  • Wat kan je zelf doen om dit te bereiken?
  • Weet je hoe de andere persoon zich voelt in deze situatie?
  • Wat weet deze persoon (jij) niet, waardoor jij (de ander) zich niet begrepen voelt?

Zet in op duurzaam rekruteren

Hot topic van vandaag. Talent is een tekort, niemand krijgt vacatures ingevuld.  Bedrijven zitten met de handen in het haar. Maar vaak laten we ook kansen of talent liggen. Veel bedrijven houden star vast aan een bepaald profiel. We worden blind voor de mogelijkheden.

Talent is er namelijk altijd. Hoe je ernaar kijkt, is bepalend.

Onze tips:

  • Hou alles simpel, durf je tonen en communiceer duidelijk. Van vacaturetekst (beeld of video) tot selectieprocedure. We worden allen overspoeld met prikkels en info. Onze aandacht is selectief en van korte duur. Speed is key and attention is gold.
  • Zet voldoende in op de latent werkzoekenden en hun kanalen. Daar zit 80% van het potentieel.
  • Durf je loonpakket in vraag stellen. Beantwoordt het nog aan de noden/verwachtingen van de kandidaten op vandaag? Naast salaris, welke mogelijkheden zijn er op vlak van flexibiliteit, extralegale, vakantie en ontwikkeling?
  • Bereid je gesprekken voor met duidelijke en open vragen. Je wil de persoon achter de kandidaat leren kennen. Luister eerst actief en geef nadien toelichting over de job, het bedrijf en laat mogelijkheid om vragen te stellen. Spreek een timing af voor feedback en hou je hieraan.
  • Last but not least. Respecteer elke kandidaat. Solliciteren vraagt van kandidaten veel tijd en energie. Zorg dat de ervaring met jouw bedrijf top is. Ook als ze de job niet hebben. Je maakt het verschil in de kleine momenten.

Oefening: Tracht je vacature(s) eens te lezen vanuit het perspectief van de kandidaat.
Wat vertelt dit nu? Klopt het plaatje nog?

Maak van verbinden een prioriteit

Zoals eerder vermeld, it’s all about Human Relations! Wanneer je iemand hebt aangetrokken en aangeworven begint het pas. Jouw medewerkers willen zich verbonden voelen met je bedrijf en dit gaat verder dan wat fruit, een teambuilding of een welkomstkaartje en goodiebag.

Tip: start met de basis en zorg dat het klopt

  • Denk na over jouw DNA of de waarden van je bedrijf. Waarvoor staat je bedrijf eigenlijk? Waarom doe je wat je doet? Welke waarden hanteer je? Hoe draag je dit uit met je mensen? Hoe ziet dit eruit op de werkvloer?
  • Hebben jouw medewerkers het juiste kader om succesvol te blijven? Hoe kunnen ze zich ontwikkelen als persoon en als professional?
  • Hoe kan jij hier als leidinggevende iets in betekenen?

Het gaat om transparantie, betrokkenheid, communicatie en leiderschap. Elkaar echt zien, actief luisteren en elkeen verantwoordelijk maken binnen zijn/haar rol.

Geen fluffy puffy, maar accountability is key.

Oefening: stel jezelf volgende vragen …

  • Weet jij echt hoe het gaat met je medewerkers of team?
  • Heb je voeling met hun ambities, valkuilen en bezorgdheden?
  • Is het duidelijk wat van hen wordt verwacht?

Geef je HR-strategie de nodige aandacht

HR is geen administratieve bijrol meer die springt op de vingerknip van het management.
Voor ons is dit een adviserende rol met verschillende expertise en uiteraard met een uitvoerende kant. We steken graag onze handen uit de mouwen. Maar vergis je niet. HR zit mee aan de strategische tafel om te waken over de menselijke kant, de werkrelaties en hieromtrent te adviseren. We verzekeren dat het menselijke plaatje klopt.

Van leiderschap tot communicatie en HR-processen. Het weerspiegelt waar je als bedrijf voor staat. Ook voor de kleine KMO mag dit niet onderschat worden. Laat je professioneel bijstaan als je de expertise niet in huis hebt. Jouw mensen verwachten professionaliteit in je medewerkersbeleid.

Onze tips:

  • Zorg dat het DNA van je bedrijf er staat. Ook als kleine kmo heb je een identiteit en mag deze gezien worden, zodat je de juiste mensen aantrekt.
  • Veranker deze waarden ook in gesprekken en het beloningsbeleid.
  • Wees bewust van jezelf als leidinggevende. Wist je dat 7O% van de medewerkersbetrokkenheid wordt bepaald door de leidinggevende?
  • Digitaliseer en optimaliseer zodat er ruimte is om met de mensen te werken.
  • Loonbrieven op papier, geen zicht op de verlofsaldo’s? Laat dit een signaal zijn dat er werk aan de winkel is.

Er is geen ‘One Size Fits All’. Ook niet voor je medewerkers. Elke medewerker is uniek en op zoek naar ontwikkeling, voldoening en ondersteuning.

Onze golden rules?

  • Less is more. Hou het simpel.
  • Clear is kind. Duidelijke en heldere communicatie is een must.
  • Groeien kan je niet alleen. Laat je ondersteunen.

Gerelateerde artikels

Employer branding: de kracht van je werkgeversidentiteit
HR
- Evelyne Sinnaeve
Employer branding: de kracht van je werkgeversidentiteit
Offboarding is even belangrijk als onboarding
HR
- Elke Haemelynck
Offboarding is even belangrijk als onboarding
Veiligheid op de werkvloer
HR
- Ann De Ceuster
Veiligheid op de werkvloer

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden