Overslaan en naar de inhoud gaan
Hoe sociale communicatie in je bedrijf integreren?

Hoe sociale communicatie in je bedrijf integreren?

HR

Auteur: Evelyne Sinnaeve van Delsi

We spenderen met z’n allen heel veel tijd op sociale media en onze gsm. Volgens een studie ontgrendelen we onze gsm zo’n 150 keer per dag. Blijkbaar is er een app die dat kan tellen! We zitten in onze vrije tijd op Facebook, LinkedIn, Instagram of Tiktok… En dat is allemaal sociale communicatie, want er wordt gecommuniceerd met volgers en je kan reageren via likes en comments. Maar zodra we ons op de werkvloer bevinden, vervallen we in een erg klassieke manier van communiceren: top-down. Nochtans kan die dubbele en sociale communicatie een ware troef voor je bedrijf zijn. 

Sociaal communiceren kan een groot verschil maken

Heb je bijvoorbeeld een team dat continu op de baan is, op projecten bij klanten of werken ze momenteel nog van thuis uit, dan is er sowieso een bepaalde afstand. Door je interne communicatie via sociale kanalen te laten verlopen, kan je die net overbruggen. Met zo’n manier van communiceren informeer je je werknemers en hebben zij de mogelijkheid om daarop te reageren en hun fierheid te tonen.

Communiceer je op vandaag via mail, dan heb je geen flauw benul van de impact van die mail. Heeft iedereen hem gelezen en begrepen? Weten ze wat ze met de nieuwe informatie moeten doen?

Bedrijven die sociaal communiceren creëren meer impact en betrokkenheid. En net die betrokkenheid gaat het verschil maken, want betrokken medewerkers zetten zich harder in bij dit economisch herstel. Die betrokkenheid vermindert ook het absenteïsme, het personeelsverloop en het aantal veiligheidsongevallen. Als dat niet allemaal mooi meegenomen is!

Waarom Whatsapp geen goed idee is

Sociale communicatie kan je op verschillende manieren toepassen, via groepsgesprekken of zelfs een echte interne sociale communicatietool. Nu hoor ik je al zeggen: ‘ah prima, ik heb een whatsapp groepje met de collega's, dus ik ben goed bezig’. Ik moet je teleurstellen. Whatsapp is geen goed alternatief. Want whatsapp is eigenlijk een grote chaos, een ballenbad.

  • In zo'n whatsapp groep heb je geen structuur, alle boodschappen zijn even relevant of net niet.
  • Wil je nog reageren op iets wat veel vroeger is verteld, dan lopen je communicatieverhalen door elkaar. Verwarring troef.
  • Je kan daar ook onmogelijk écht belangrijke informatie in kwijt, want door het informele karakter van de tool is er nul beveiliging.
  • Iedereen kan eender welk bericht op eender welk moment uit de chat verder verdelen.
  • Je kan ook geen berichten bovenaan vastpinnen.
  • Je verstuurt je communicatie sowieso naar iedereen binnen de groep. Dus ook naar mensen die het niet aanbelangt of interesseert.
  • Je hebt geen weet van wie er nu welk bericht heeft gelezen. Niet echt handig als de verspreide informatie echt wel superbelangrijk is.

Dan zijn Yammer of Teams een veel beter alternatief. Die tools heb je sowieso al in je Microsoft-account. Er bestaan ook andere Belgische interne communicatiesystemen met veel mogelijkheden, maar die misschien net iets meer geschikt zijn voor grotere organisaties.

Een tool is natuurlijk ook maar een tool. Heb je lijnmanagers, ploegbazen of andere groepsverantwoordelijken binnen je organisatie, dan spelen die een belangrijke rol in je sociale communicatie. Zij staan net heel dicht bij de realiteit en weten dus goed hoe de praktijk er werkelijk aan toe gaat en waar hun ploegleden op botsen. Zij zijn het eerste aanspreekpunt voor die ploegleden en kunnen dus heel makkelijk die praktijk en bekommernissen tot bij de zaakvoerder brengen.

En als laatste, zo’n sociale communicatie is als een tweede natuur voor de jongere generatie. Zij gebruiken amper mail en zijn veel beter vertrouwd met sociale berichten. Met andere woorden, dergelijke sociale communicatie is absoluut de toekomst voor bedrijven! 

Gerelateerde artikels

4 tips voor een rustgevende en inspirerende werkplek
HR
- Kira Michiels
4 tips voor een rustgevende en inspirerende werkplaats
Employer branding: de kracht van je werkgeversidentiteit
HR
- Evelyne Sinnaeve
Employer branding: de kracht van je werkgeversidentiteit
Offboarding is even belangrijk als onboarding
HR
- Elke Haemelynck
Offboarding is even belangrijk als onboarding

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden