Ontdek alle netwerkevenementen in 2021!

ONTDEKKEN
Sales
  • 16 july
  • 2020
  • 3 minuten om te lezen
  • Tasso Limneos

Hoe snel antwoord jij op de vraag van een klant?


Tegenwoordig verwacht iedereen een snelle, persoonlijke aanpak. Overal waar we komen, hebben we toegang tot het internet en kunnen we in slechts enkele kliks onze favoriete producten of diensten opzoeken en vergelijken. De snelheid waarmee jouw bedrijf op aanvragen reageert, is dus belangrijker dan ooit. Hoe sneller we immers reageren, hoe belangrijker onze prospect zich voelt en hoe kleiner de kans dat hij naar de concurrent stapt. 78% van de bedrijven koopt bij het bedrijf dat het snelst op de vraag reageert. Je smeedt dus maar beter het ijzer wanneer het heet is.

 

De lead van 2020

We leven in een digitaal tijdperk. Elke zelfstandige en ondernemer heeft tegenwoordig een website waarop ze hun producten of diensten aanbieden. Consumenten vinden dit vanzelfsprekend en verwachten ook dat je via deze weg snel bereikbaar bent. Voor veel bedrijven is dat echter niet zo evident.

Een Amerikaans onderzoek van Lead Connect toont aan dat slechts 7% van de onderzochte bedrijven binnen de 30 minuten antwoordt op een aanvraag. 55% van de bedrijven doet er maar liefst langer dan vijf dagen over! Dat is een probleem, want ondertussen is de klant wellicht al lang naar de concurrent gestapt.

 

78% koopt bij het bedrijf dat het snelst reageert

Potentiële klanten die een vraag stellen, verwachten meteen geholpen te worden. Chatbots en automatische antwoorden kunnen een eerste oplossing zijn, maar zijn al lang niet meer zo effectief als vroeger. In elk geval niet effectief genoeg om de lead tot klant te converteren. Daarvoor is een persoonlijke aanpak essentieel. De potentiële klant moet het gevoel hebben dat jij persoonlijk voor hem klaarstaat en bij voorkeur zo snel mogelijk. Na onderzoek weten we dat 78% van de prospects bij het bedrijf koopt dat het eerst antwoordt. De impact van te lang wachten om een vraag te beantwoorden, is dus groot!

 

De oplossing: een spontaan telefoongesprek

De prospect verwacht snel informatie op maat van zijn behoeftes. Wanneer hij lang moet wachten op een antwoord, verhoog je bovendien de kans dat hij naar de concurrent gaat. Probeer je klant dus zo snel mogelijk persoonlijk te contacteren en tot een afspraak, offerte of directe verkoop te komen. De beste methode hiervoor is een spontaan telefoongesprek. Een ideale manier om de potentiële klant persoonlijk te spreken, de lead te kwalificeren en alle nodige informatie bij de lead te krijgen. Dankzij deze snelle communicatie heb je een streepje voor op je concurrentie en zal je uiteindelijk meer leads converteren naar klanten.

 

Ook wij bij Victus Sales, callcenter in Genk, deden een onderzoek. Daaruit bleek dat je best binnen het half uur reageert op een online aanvraag. We stelden ook vast dat 86% van de aanvragen onmiddellijk in een offerte wordt omgezet wanneer je snel reageert. Wacht je een dag, dan verlaagt de kans meteen met 9%. Twee dagen of meer verlaagt je succesgraad naar 63%. Kortom, een daling van 23% wanneer je een aanvraag enkele dagen laat liggen. Een snelle reactie zorgt dus duidelijk voor een verhoogde conversie. Tot slot toonde het onderzoek ook aan dat heel wat prospecten de snelle reactie enorm waarderen en dit zelfs aanhalen tijdens het telefoongesprek. Zo is de eerste stap naar een langetermijnrelatie meteen gezet.

 

 

 

Conclusie

We kunnen stellen dat een persoonlijke en vooral snelle aanpak tegenwoordig van essentieel belang is. Wanneer je binnen de eerste 30 minuten reageert op een online aanvraag, dan is de kans groot dat je deze lead zal converteren en dat hij of zij geen bijkomende aanvraag zal doen bij een concurrent. De beste manier om snel te reageren is een spontaan telefoongesprek, zodat je met een de behoeftes van de klant kan analyseren en erop kunt inspelen. Zo bouw je van bij het begin aan een goede relatie met een potentiële klant.

Gerelateerde artikels


Sales
  • 587
  • 2 minuten
Franchising, een goede zet of niet?
Sales
  • 358
  • minuten
5 tips voor een succesvolle beursdeelname (2/2)
Sales
  • 561
  • 3 minuten
De kunst van traag verkopen
Sales
  • 275
  • 3 minuten
Customer experience begint thuis