Overslaan en naar de inhoud gaan
De basis voor elk strategisch plan

De basis voor elk strategisch plan

Sales

Auteur: Jarno De Smet van Jarno De Smet - Groeistrateeg

Elk bedrijf heeft een strategisch plan nodig, want je moet natuurlijk een doel voor ogen hebben om doelgerichte en gegronde beslissingen te kunnen nemen. Veel ondernemers vinden het echter moeilijk om hun ambities in een strategisch plan te gieten dat ze vervolgens als kapstok kunnen gebruiken.

Een plan mag en zál veranderen

Het is niet omdat je een plan opstelt voor de komende vijf jaar dat alles effectief zo moet verlopen. Meer nog, wees er maar zeker van dat je na een half jaar je plan al zal moeten bijstellen, want er zijn heel wat factoren die je vaak niet zelf in de hand hebt. Een strategisch plan is er om een realistisch scenario uit te schrijven en van daaruit te vertrekken.

Bepaal maximaal 5 prioriteiten

Per fase in je strategisch plan bepaal je best niet meer dan 5 prioriteiten om de focus niet te verliezen. Bepaal je prioriteiten voor de komende 3 tot 5 jaar, voor het komende jaar en indien jouw bedrijf sneller groeit dan 20% per jaar beter ook voor het komende kwartaal.

Concreet, bepaal wat je wil bereiken. Indien je de omzet wil doen stijgen, dan kan het een prioriteit zijn om jouw online marketing aan te pakken. Of een aantal strategische partnerships op te zetten. Het kan ook zijn dat je jouw salesteam beter opleidt, zodat ze meer leads converteren in klanten. Indien de vraag het aanbod overstijgt, kan het een prioriteit zijn om meer werknemers in dienst te nemen. Een actieplan kan dan zijn om rekruteringsplan op te stellen en uit te voeren.

Meten is weten

Het moeilijkste aan een strategisch plan zijn de cijfers, maar – en het klinkt ongelofelijk cliché – meten is weten! Zonder cijfers kan je geen KPI’s of benchmarks opstellen en weet je op geen enkel moment waar je nu eigenlijk staat. Bepaal dus hoeveel diensten/producten je wilt verkopen op welk moment en hoeveel je daarvoor wilt vragen. Ben je erg afhankelijk van je online aanwezigheid? Bepaal dan hoeveel volgers je precies wilt per fase in je plan en vanaf hoeveel volgers je bijvoorbeeld een nieuwe dienst of nieuw product wilt aanbieden. Andere belangrijke KPI’s zijn brutomarge, netto winst, cashflow, aantal verkopen, aantal gefactureerde uren, etc…

Steek er ritme in

Veel ondernemers stellen een strategisch plan op, steken er uren of zelfs dagen werk in, en dumpen het dan in de kast. Waarom al die moeite doen als je het dan uiteindelijk niet gebruikt? Je hoeft geen plan op te stellen ‘omdat het nu eenmaal moet’, want het hoeft niet (behalve misschien voor de bank of voor investeerders). Een strategisch plan is het meest waardevolle goed voor je bedrijf. Plan dus minstens per kwartaal een dag in om je plan te herevalueren en te kijken waar je staat. Maak van de gelegenheid gebruik om cijfers en doelstellingen aan te passen aan je huidige situatie, zodat het opnieuw een realistisch en haalbaar plan wordt.

Ja, die eerste woorden op papier zetten kan verdomd moeilijk zijn, maar een volledig plan met bijhorende actiepunten zelf uitwerken en als leidraad gebruiken, werkt ook heel motiverend.

Gerelateerde artikels

Michael Humblet over sales
Sales
- Phebe D'hondt
"Het probleem is vaak niet het aantal deals, wel het aantal leads"
De kunst van traag verkopen
Sales
- Oliver Op De Beeck
De kunst van traag verkopen
5 tips voor een succesvolle beursdeelname (2/2)
Sales
- Caroline Schelpe
5 tips voor een succesvolle beursdeelname (2/2)

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden