Overslaan en naar de inhoud gaan
Olivier Mangelschots over digitalisering

“Doordachte digitalisering begint bij het kiezen van de juiste blokjes”

Digitalisering

Als kind was hij gefascineerd door LEGO® en hield hij ervan een mooi geheel te maken van al die blokjes in verschillende maten en kleuren. Vandaag heeft Olivier Mangelschots van ODUM.digital nog steeds het gevoel dat hij met blokjes mag spelen. “Ik heb jarenlang zelf die blokjes, zijnde softwareoplossingen, gebouwd. Zeven jaar geleden maakte ik de overstap naar de juiste blokjes kiezen en samenbrengen voor bedrijven.” De iets grotere kmo’s en familiebedrijven kunnen dus bij Olivier aankloppen om de juiste softwarepakketten te selecteren, met elkaar te laten communiceren en ermee te leren werken. Zijn doel: bedrijven zelfredzaam maken op het vlak van digitalisatie en IT.

Het volledige gesprek met Olivier werd opgenomen als podcastaflevering. Liever luisteren dan lezen? Klik dan op de afbeelding hiernaast om naar de podcast te gaan:

Olivier, hoe zag jij de digitale wereld de voorbije jaren evolueren?

Toen ik nog kind was, vond ik het al intrigerend hoe technologie mensen met elkaar kan verbinden. Ja, er is al heel veel veranderd, maar die verbindende factor is er nog steeds. De grootste evolutie gaat volgens mij over hoe we op vandaag met technologie omgaan: het is niet langer iets ondersteunend, integendeel, veel businessmodellen zijn tegenwoordig gebaseerd op ecosystemen die verbonden worden met technologie.

Een andere evolutie zien we in hoe software vroeger op maat voor een bedrijf werd gebouwd. Daar werkten ze dan jarenlang mee en de software werd beetje bij beetje uitgebreid. Dat je maar bij één partij moest aankloppen was handig, maar deze manier van werken was natuurlijk enorm duur en niet schaalbaar. Ondertussen is alles volledig uit elkaar gehaald en heb je voor elk bedrijfsaspect diverse softwareoplossingen. Het zijn allemaal kleine blokjes geworden. De uitdaging zit ‘m in de juiste blokjes kiezen, deze goed te laten communiceren met elkaar en dit geheel continu te managen.

Jouw digitaliseringsprojecten zijn meestal van een behoorlijke omvang. Zijn de interne medewerkers een bottleneck in dit proces omdat ze bang zijn voor verandering?

Eigenlijk niet. Vaak horen we net dat er al heel lang om digitale oplossingen wordt gevraagd en zijn ze dus blij dat het er eindelijk van komt en er eindelijk naar hen geluisterd wordt. Wat wel een uitdaging kan zijn, is de workload die bij het bestaande takenpakket komt om de digitalisering te gaan implementeren. Er zijn natuurlijk ook altijd wel enkele medewerkers die wat terughoudend zijn, uit schrik dat ze net minder werk zullen hebben. Zij zien digitalisering dan eerder als een bedreiging. Maar al bij al valt dat heel goed mee, merk ik.

IT omvat heel wat. Hoe moet je dit landschap als bedrijf bekijken?

Wel, IT bestaat eigenlijk uit drie lagen. De onderste laag is alle infrastructuur zoals hardware, connectiviteit, laptops, e-mail, samenwerken in de cloud met tools als MS 365 of Google Workspace, telefonie, cyber security … Dit is voor elk bedrijf hetzelfde en moet je zeker niet intern houden. Besteed het uit aan een MSP-partner (Managed Service Provider) die dit op grote schaal doet, zodat je mee kan genieten van zijn schaalvoordelen.

Daarboven zien we de operationele businesslaag, alles wat met interne werking te maken heeft. Denk daarbij aan boekhouding, aankoop, verkoop, logistiek, HR … Hier spreken we over software en processen om de interne werking te optimaliseren en efficiënter te maken. Het doel is om met het huidige aantal mensen meer omzet te kunnen draaien, of met minder mensen dezelfde omzet kunnen aanhouden.

De bovenste laag richt zich tot slot op samenwerken met externen, zoals klanten en leveranciers. Hier wordt software ingezet om de customer experience te verbeteren en dus het verschil te maken met de concurrentie. Met meer groei en omzet tot gevolg.

Aan die twee bovenste lagen kan je zeker met interne mensen werken, maar het is natuurlijk altijd nuttig om er een expert bij te betrekken. Die kan bekijken wat je nodig hebt en support bieden. Anderzijds, als je het volledig intern houdt, heb je twee keuzes: of er wordt een centrale IT-medewerker aangesteld die alle touwtjes in handen houdt, of de IT-verantwoordelijke coacht medewerkers van verschillende afdelingen om zelf de juiste digitale keuzes te maken en te groeien. Ik ben meer voorstander van het laatste.

Hoe weten we als ondernemer welke software voor ons geschikt is?

Verklein de complexiteit door deze op te delen in segmenten. Bedrijven hebben vaak meer dan één businessmodel, denk maar aan een groothandel van sanitair die enerzijds producten verkoopt (groothandel/distributie) en anderzijds ook onderhoud (field-service) aanbiedt. Bekijk elk businessmodel dus apart en weet dat er doorgaans drie tot tien geschikte softwareoplossingen op de markt zijn. Aan jou, al dan niet samen met een expert, om de juiste keuze te maken. Zorg dat je goed weet waaraan de software moet voldoen.

Nog een belangrijke tip: probeer bestaande software niet aan te passen aan jouw werking, maar pas je werking aan je software aan. We denken te vaak dat we uniek zijn in onze werking, maar procesmatig is dat meestal niet zo.

Waar moeten we op letten als we verschillende softwareoplossingen willen combineren?

Je bent niet verplicht om alles van hetzelfde merk te kiezen. Je kan echt heel vrij spelen met die verschillende blokjes en bijvoorbeeld grotere pakketten met kleinere oplossingen combineren. Selecteer vooral op basis van wat je echt nodig hebt. Ik ben ervan overtuigd dat er voor de kleinere kmo’s voldoende aanbod is op de markt. Met andere woorden: zelf iets laten bouwen, is vaak veel te duur. Bekijk eerst wat er al bestaat. Let er wel op dat je blokjes kiest die maximaal met elkaar kunnen praten om dure integraties te vermijden.

Hoe blijf jij nog up-to-date in deze razendsnel veranderende wereld?

Ik heb het geluk dat ik met heel veel mensen kan praten: klanten, IT-partners, mijn collega’s … Het helpt voor mij om dit vanop een afstand te bekijken en patronen te herkennen. Zo zie ik hoe start-ups gebruikmaken van bepaalde oplossingen en naar welke software ze overschakelen zodra ze gaan schalen of internationaliseren. Dergelijke patronen helpen mij om mijn klanten beter te helpen. Daarnaast voeren wij zelf vergelijkende studies uit tussen software en gieten die in kwadranten. Op die manier verwerven we diepgaande kennis die we graag delen en inzetten bij onze klanten.

Nog even over artificiële intelligentie, iets wat onlosmakelijk verbonden is met digitalisering. Biedt AI ook veel mogelijkheden voor kleinere bedrijven, die zelf misschien nog niet over een massa data beschikken?

Zeker. Er bestaan al heel wat laagdrempelige AI-tools, denk maar aan ChatGPT. Iedereen kan die gebruiken en er is weinig tot geen eigen data voor nodig. Voor sommige bedrijven kan het handig zijn om zelf algoritmes te trainen en te bouwen. Denk bijvoorbeeld aan een projectontwikkelaar die moet bepalen welke grond hij zal kopen voor welke prijs. Iedereen op die markt wil het meteen weten als dergelijke grond beschikbaar komt, dus werden er in het verleden al tools gebouwd die sites als Immoweb scrapen en via algoritmes melding geven van opportuniteiten. Dat zijn enorm dure aangelegenheden. Terwijl je dan niet veel later een start-up ziet opduiken die deze oplossing op grote schaal aanbiedt op de markt, en dat voor een fractie van de investering. Is het dan beter om het zelf te bouwen of even af te wachten tot een ander bedrijf er als provider mee op de markt komt?

Zelf algoritmes bouwen is zeer complex en zeer duur, en dus vaak niet haalbaar voor de kleine kmo. Meestal is het zelfs overbodig, met alle oplossingen die op vandaag al bestaan. Ik raad wel aan om beetje bij beetje eigen data gestructureerd te verzamelen en bij te houden. Eventueel kan je met subsidies een expert inschakelen die bekijkt welke gegevens interessant kunnen zijn voor de toekomst. Zo kan je beetje bij beetje zelf onderlinge relaties tussen data detecteren en zal deze database wellicht waardevol zijn voor software die de komende jaren nog gaat komen. Bovendien kan deze data ook iets waard zijn wanneer je ooit je bedrijf wil verkopen.

Bedankt, Olivier! Wie zelf ook een digitaal vraagstuk heeft, kan gerust contact opnemen via www.odum.digital.

Gerelateerde artikels

Koen Mylle over AI, Metaverse en digitale nalatenschap
Digitalisering
- Phebe D'hondt
"Het is niet omdat je over de dood praat, dat je zal sterven"
Webinar - Gedaan met phishing en eigen mails in de spam!
Digitalisering
- Bram Cooreman
Webinar - Gedaan met phishing en eigen mails in de spam!
verzeker je tegen cybercrime
Digitalisering
- Delphine Desmet
Verzeker je bedrijf tegen cybercriminaliteit!

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden