Ontdek alle netwerkevenementen in 2021!

ONTDEKKEN
Marketing
  • 08 september
  • 2020
  • 3 minuten om te lezen
  • Axl Van Steenacker

De kracht van inbound marketing


Inbound marketing slaat op het werven van nieuwe klanten door het ‘pull-principe’ toe te passen. Dat betekent dat je niet vertrekt vanuit een agressieve push (‘je moet bij ons kopen, want …’), maar door voor nieuwe klanten in het aankoopproces aanwezig te zijn en hen zo aan te trekken. Je bewijst je al vóór de samenwerking, zodat je klant al overtuigd is door jouw expertise wanneer hij klaar is om te kopen. En dat kan op heel diverse manieren, bijvoorbeeld door content aan te bieden die jouw toekomstige klant écht vooruithelpt. Denk maar aan blogs, sociale media, checklists, video’s …

 

Met inbound marketing zorg je ervoor dat je klant meerdere keren tijdens het aankoopproces in contact komt met jouw bedrijf, zodat de klant zichzelf al kwalificeert om met je bedrijf samen te werken. Fantastisch, toch?

 

De voordelen van inbound marketing

Ja, er kruipt wat werk in inbound marketing, maar de voordelen zijn legio:

  • Het is goedkoper dan outbound marketing;
  • Je klant weet perfect wie je bent en hoe je hem kan helpen;
  • Je bouwt vanaf stap 1 aan een relatie met de potentiële klant.

Het is vooral dat laatste dat de doorslag geeft en leidt tot vertrouwen en je expertisestatus.

Daarnaast is het ook gewoon superfijn werken met klanten die zelfs voor de eerste afspraak weten wie je bent, wat je doet en waar je goed in bent. Je begint aan de meeting met vertrouwen in wat je doet, omdat je de klant al verschillende keren goed hebt geholpen voor het gesprek.

Het financiële plaatje speelt natuurlijk ook een rol. Met inbound marketing vermijd je torenhoge advertentiekosten. Je investeert er natuurlijk veel tijd in, of werkt samen met een bureau, maar je betaalt geen kosten aan Facebook of Google bijvoorbeeld. Want zodra je die advertenties moet uitschakelen is het ook gedaan met je marketing. Dankzij inbound marketing spaar je die kosten uit en kan je steeds verder werken aan de relatie die je met je klant hebt opgebouwd.

 

Hoe werkt inbound marketing dan?

Ondertussen heb je al door dat content (teksten, inhoud) een essentiële factor is als je aan de slag wilt met een pull-strategie. Die content plaats je op je website of op sociale media en gebruik je om nieuwe bezoekers aan te trekken.

Wanneer je de bezoeker tot bij jou hebt gekregen, is het natuurlijk de bedoeling om er een klant van te maken. Een handige tussenstop is het verkrijgen van de informatie van die bezoeker. Denk bijvoorbeeld aan een e-mail of een connectie op LinkedIn. Je bezoeker toonde interesse in wat je verkoopt, vanaf nu is je bezoeker dus een lead geworden. Je kan die lead verder up-to-date houden van je nieuwe content. Zo is het makkelijker om je doelgroep te bereiken.

De laatste, en de belangrijkste, stap is om die lead effectief om te zetten naar een klant. Een klant brengt immers centen in het laatje waarmee je jouw bedrijf verder kan runnen. Het omvormen van die lead naar klant is de moeilijkste stap. Iedere persoon beslist namelijk op zijn/haar eigen tempo wanneer er gekocht gaat worden. Aangezien je werkt met het pull-principe ga je de klant ook in die laatste stap niet pushen tot kopen.

 

Consistentie is belangrijk!

We merken dat je door – consistent – relevante en handige content te publiceren die conversie van lead naar klant bevorderd. Af en toe is het belangrijk om eens een salespitch in te lassen, maar vergeet niet dat de klant zelf het tempo bepaalt.

Iets wat we vaak zien terugkomen zijn bedrijven die één keer in de drie maanden een post op sociale media plaatsen en daarin dan puur focussen op de verkoop van een product. Ze merken dan al snel dat dat niet werkt en stoppen er weer mee.

Zelf post ik wekelijks op LinkedIn, gewoon om mijn verhaal te delen en inzichten van andere ondernemers te verzamelen. Zo leer ik bij en deel ik mijn kennis. Klanten verzamelen is daar niet de focus, maar een eventueel gevolg van mensen die graag willen samenwerken.

 

Jouw investering

De investering die jij maak in inbound marketing is vooral tijd. Je moet bezig zijn met het ontwikkelen van handige content, posten op sociale media, webinars uitwerken, mailings versturen, … Heb je die tijd niet? Ga dan op zoek naar een partner die je daarbij kan helpen. In dat geval betaal je dan wel voor de ondersteuning.

 

Bye bye advertenties?

Niet altijd! Je kan perfect je content gaan promoten om meer bereik te krijgen en sneller nieuwe leads aan te trekken. Maar ook hier vertrek je weer vanuit je pull-principe. Je promoot je content om je doelgroep te bereiken. Wanneer die doelgroep gaat kopen, bepalen ze volledig zelf.

 

Hoe snel kan je resultaat verwachten?

Deze manier van marketing komt vaak over als een natuurlijke manier. Je bereikt er echter niet van vandaag op morgen resultaat mee. Je moet je mailing uitbouwen, volgers krijgen op sociale media, content uitwerken, … Dat is een proces van lange duur, je bezoekers zijn namelijk ook niet overtuigd van je kennis als je maar één artikeltje gepubliceerd hebt.

Produceer je consistent relevante en kwalitatieve content, dan kan je sneller resultaat verwachten. Soms is het even doorbijten en vertrouwen hebben in het proces.

Als je inbound marketing correct toepast is het één van de meest effectieve methodes om nieuwe klanten te verzamelen. Het is vooral belangrijk om consistent relevante en kwalitatieve content te ontwikkelen waarmee je jouw doelgroep aantrekt en vooruit helpt.

Houd altijd je doelen en markt in het oog. Het duurt bijvoorbeeld langer om te beslissen over een nieuwe website dan wanneer je een nieuwe set kookpotten wilt aankopen. Door je doelpubliek goed te leren kennen ben je altijd, met eender welke strategie, een stap voor op je concurrentie.

 

 

Gerelateerde artikels


Marketing
  • 82
  • 3 minuten
Onderschat het belang van je website niet
Marketing
  • 155
  • 4 minuten
Zo scoor je klanten met Google
Marketing
  • 414
  • 3 minuten
De kracht van de juiste marketingboodschap
Marketing
  • 345
  • 2 minuten
5 tips voor een professioneel imago