Overslaan en naar de inhoud gaan
Marthe Van Campenhout

“Jouw content mag draaien om wat jou energie geeft, al de rest is bijzaak”

Marketing

Marthe Van Campenhout van Het Contentatelier werd na een jarenlange ervaring in communicatie en marketing aanvankelijk copywriter, maar doopte zich om tot contentcoach. Haar missie: ondernemers inspireren en stimuleren om authentiekere content te delen met de wereld. Want die gekende marketingstructuur en de vele zogenaamde best practices zijn – voor ondernemers die zelf hun marketing doen – vaak één grote jungle en niet altijd zomaar toepasbaar. Met haar boek Het Contentspel verspreidt ze haar stappenplan naar authentiekere en vooral empathischere content. De moraal van het verhaal: durf te experimenteren en wat meer je gevoel te volgen.

Het volledige gesprek met Marthe werd opgenomen als podcastaflevering. Liever luisteren dan lezen? Klik dan op de afbeelding hiernaast om naar de podcast te gaan:

Marthe, jouw boek is een heel mooie leidraad om mooiere content te creëren die meer past bij de ondernemer zelf. Hoe pas je dit in je eigen content toe?

Ik zet mijn eigen zichtbaarheid in als een speeltuin om in te experimenteren, om te ontdekken wat voor mij werkt, om zelf te merken en te voelen wat wel en wat niet aanslaat. Analyseren met dashboards en KPI’s is dus niet aan mij besteed, en dat geldt ook voor veel andere ondernemers. Wat ik wel doe, is halfjaarlijks terugblikken op mijn gepubliceerde content en daar enkele key insights uithalen.

Mijn contentcreatie draait eigenlijk vooral om wat mij zelf energie geeft. Want wat gisteren misschien goed werkte, werkt morgen misschien niet meer. En wat voor jou werkt, werkt even goed niet voor mij. Het is dus echt een individueel spel, waarin alles kan en alles mag.

Als alles kan en mag, kan het misschien ook wat overweldigend zijn voor ondernemers voor wie content creëren nog relatief nieuw is. Hoe kunnen zij er toch enigszins gestructureerd mee aan de slag?

Ik zie inderdaad heel vaak dat er met losse flodders wordt geschoten. Wat content hier, een postje daar. Als je echter wil dat het iets oplevert én als je er niet disproportioneel veel tijd aan wil besteden, heb ik een framework voor je contentstrategie gedefinieerd. Dat model deel ik ook in mijn boek en omvat tien stappen. Alles begint bij je missie en visie, dat zijn de fundamenten waarop al de rest wordt gebouwd. Vervolgens zoom ik in op je doelstellingen, je persona, je niche, je kernboodschap … Al die zaken hangen als een ketting aan elkaar. Ik pas dit uiteraard zelf toe en mijn ervaring leert me dat je regelmatig terug naar die basis moet gaan. Als die goed zit, worden je ideeën en je aanpak als vanzelf een stuk gestructureerder en schiet je niet zomaar in het wilde weg.

Foto door Andrea Handl

Ben jij een voorstander van content inplannen? Of is het dan niet meer authentiek genoeg?

Een contentkalender kan helpen, zeker in het begin, maar vind ik persoonlijk geen must. Je kan gerust op een spontane manier content creëren en publiceren, en toch een zekere structuur behouden. Persoonlijk werk ik niet meer met een kalender, maar capteer ik wel onmiddellijk ideeën die oppoppen om daar dan later – of op het moment zelf als in de mood ben – iets mee te doen. Zo stuur ik die ideeën naar mezelf via WhatsApp, of je zou met een app als Braintoss kunnen werken die jou ingesproken woorden omzet naar tekst en die naar jezelf e-mailt.

Een andere bezorgdheid inzake content is de schrik om zichtbaar te zijn. Nog een argument om niet met content te starten is vaak dat het niet zo belangrijk lijkt. Leads komen bijvoorbeeld vanzelf binnen, of ondernemers geven naar eigen zeggen de voorkeur aan fysiek netwerken om zichtbaar te zijn. Herken je dit bij jouw klanten?

Die schrik is zeker herkenbaar, die had ik in het begin ook en soms nog steeds. Al heb ik daar wel al heel wat grote stappen in gezet. Op mijn eerste website moest je wel zeven keer doorklikken tot je een foto van mij vond. Ondertussen sta ik in powerpose in het groot op de homepage. Het is voor veel ondernemers vooral een proces in mindset en zelfvertrouwen.

Mijn klanten komen vooral naar mij als ze al voor zichzelf besloten hebben dat ze zichtbaar willen zijn. Weet je, als je een te grote weerstand voelt, dan is de tijd misschien nog niet rijp en hoef je het ook helemaal niet te doen. Maar weet wel dat het een shortcut kan zijn naar meer nieuwe, ideale klanten. Er is echter niet één manier om zichtbaar te zijn. Naast de gewone content op sociale media, kan je ook zichtbaar zijn via een podcast of een nieuwsbrief bijvoorbeeld. En je kan ook perfect aanwezig zijn op LinkedIn zonder een website te hebben, waarom niet?

Ik ben van mening dat wanneer je echt een missie en een visie in de wereld wil zetten, het helpt om daar letterlijk voor te gaan staan. En ja, als je dan die drempel over bent, dan kan je ook nog schrik hebben voor de reacties. Sociale media is soms echt het afvalputje van de maatschappij, het is zo gemakkelijk om daar kritiek te uiten op anderen. Maar zie het ook zo: zolang je niet zichtbaar bent, weten de mensen die je wél kan helpen niet dat je bestaat. Door het zo te reframen, wordt het misschien eenvoudiger om je eigen obstakels te overwinnen en toch naar buiten te komen.

Foto door Andrea Handl

Nog een bezorgdheid die ik vaak merk bij ondernemers, is dat ze zonder inspiratie of ideeën zouden vallen. Heb je daar tips voor?

Inspiratie is er altijd. Het is als een soort van levensenergie die door ons allemaal stroomt. Als je echter te veel gaat nadenken of je dag te vol propt, dan stropt het. Mijn belangrijkste tip is dan ook: plan voldoende tijd om eens niets te doen. Dan komen de beste ideeën. Bij mij is dat bijvoorbeeld vaak wanneer ik aardappelen schil, of onder de douche sta. Daarnaast helpt het om regelmatig terug te keren naar jouw missie en visie. Of denk eens terug aan de voorbije week en vraag jezelf af op welk moment en bij welke activiteiten je je echt vervuld voelde. Dat kan een mooi onderwerp zijn om iets rond te vertellen. Onderschat tot slot je eigen kennis en kunde niet. Wat voor jou heel vanzelfsprekend, normaal en eenvoudig is, is dat voor een ander vaak niet. Gebruik dat als insteek om te laten zien wie jij bent, waar je voor staat en wat je te bieden hebt.

Soms is het ook gewoon oké dat er even niets komt. Zodra je dat accepteert en loslaat, komt de inspiratie vaak vanzelf terug.

Je spreekt in jouw boek ook over empathische content. Wat is dat precies?

Dat is één van mijn stokpaardjes. Ik bedoel daarmee content die niet al te hard op de pijn drukt, dat is nergens voor nodig. Ik heb echt weerstand tegen posts die eerst de pijn van potentiële klanten uitvergroten, om dan met de oplossing te komen. Een marketingtrucje dat heel vaak wordt toegepast, maar in mijn ogen dus te ‘hard’ is. Ik kan daar niet meer achter staan. Ja, het is belangrijk dat lezers zich aangesproken en erkend voelen, maar hoe je dat doet en vooral met welke intentie vind ik belangrijker dan die pijn bijna te gaan misbruiken. Empathische content doet dat op een tactvollere, subtielere manier. Door ervoor te zorgen dat jouw mogelijke klant zich door jou gezien en begrepen voelt, zonder de situatie eerst te gaan uitvergroten.

Steeds meer ondernemers schrijven een boek, om nieuwe deuren te kunnen openen en hun boodschap met de wereld te delen. Op welk moment besloot jij jouw inzichten in een boek te gieten?

Het idee om een boek te schrijven leefde bij mij al even. Initieel dacht ik een boek te schrijven over alle contentregels die er bestaan en zat ik nog wat in een traditionele marketingmindset, dus ik ben blij dat het niet dat boek is geworden. In mijn contentcoaching vroegen klanten vaak of ze ergens een boek kunnen lezen over de aanpak die ik hanteer en hen aanleer. En eerlijk gezegd, dat bestond nog niet. Steeds vaker zeiden mensen mij dat ik dan maar beter zelf dat boek kon schrijven. Zodra ik daar zelf ook van overtuigd was, lag het boek drie maanden later in de rekken. Die termijn is natuurlijk niet de norm, maar ik kon me baseren op heel wat zaken die ik al had uitgeschreven en gedeeld in mijn posts, blogs … Dus het ging behoorlijk snel.

Wat wordt jouw contentstrategie voor 2024?

Ik wil blijven doen wat ik nu doe, namelijk inzetten op online zichtbaarheid en meewerken aan een nieuwe vorm van marketing zonder de oude, gekende trucjes zoals ‘op de pijn duwen’ en ‘schaarste creëren’. Zelf hou ik ervan om te communiceren vanuit overvloed en vooral het verlangen aan te wakkeren. Op die manier vertrek je vanuit een heel andere intentie en verspreid je een fijnere vibe. Ook mijn wekelijkse nieuwsbrief waarmee ik elke maandagochtend inzichten en inspiratie rondstrooi, blijft een vaste waarde in mijn aanpak. Daarnaast wil ik mijn boek nog meer aandacht geven, zodat nog meer mensen het in handen krijgen en geïnspireerd kunnen worden.

Dat zijn mooie doelen. Bedankt voor jouw inzichten en om ondernemers te inspireren authentieker zichtbaar te zijn, zodat de online wereld weer wat mooier kan worden!

Bestel jouw exemplaar van Het Contentspel

Getriggerd door Marthes boodschap? Haal haar boek via onderstaande knop in huis.

Gerelateerde artikels

Phebe D'hondt personal branding voor ondernemers anno 2022
Marketing
- Phebe D'hondt
Personal branding voor ondernemers anno 2022
Zorg ervoor dat klanten jou online vinden
Marketing
- Maarten Debie
Zorg ervoor dat klanten jou online vinden
Spreken voor een publiek in de juiste outfit
Marketing
- Lynn Mikolajczak
Spreken voor een publiek in de juiste outfit

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden