Overslaan en naar de inhoud gaan
Herman Boel Alta Verba

Waarom zijn vertalingen schijnbaar zo duur?

Marketing

Auteur: Herman Boel van Alta Verba
Deze blog verscheen eerder ook hier.

Mensen schrikken vaak wanneer ze de prijs van een professionele vertaling horen. Er wordt dan al vaak verwezen naar gratis of nagelezen machinevertaling als alternatief. Maar er zijn redenen om niet alleen die hoge prijs te vragen maar ook om ze te betalen:

  • Opgeleide vertalers hebben een universitair diploma en hebben dus vier (4) jaar gestudeerd om professioneel te kunnen vertalen.
  • Vertalen is arbeidsintensief. Elke zin moet correct worden geïnterpreteerd en vervolgens vertaald. Dat kan veel opzoekwerk vergen. Na vertaling is de kous niet af. De kwaliteit van de tekst wordt op diverse vlakken grondig gecontroleerd. Alles samen is dit dus een tijdrovend werk. En zoals iedereen weet: tijd kost geld!
  • Een vertaler doet meer dan vertalen alleen. Hij of zij licht je ook in over mogelijke fouten in de brontekst en kan op andere manieren met je samenwerken.
  • Een competente vertaler volgt je project van A tot Z en aarzelt niet om je tijdens het vertaalproces vragen te stellen in geval van twijfel. Zodra de vertaling is geleverd, blijft hij beschikbaar voor al je vragen.

Bedrijven zijn moeiteloos bereid om juristen of marketingbureaus duizenden euro’s te betalen om een tekst op te stellen. Al dat werk en al dat geld is weggesmeten in het geval van een povere vertaling. Een dergelijke vertaling levert je niet alleen juridische problemen op, ze leidt zonder twijfel tot imagoschade. Of zoals Warren Buffett het zei: “Een goede reputatie opbouwen duurt twintig jaar, ze vernietigen vijf minuten.”

Een slechte vertaling brengt dus heel wat risico’s met zich mee. Vermijd ze! Je wilt toch niet je reputatie en naam te grabbel gooien door wat euro’s te besparen op een vertaling? Koop je een auto waarvan de handleiding vol fouten staat? Of vrees je dan dat de auto wel eens met dezelfde ‘zorg’ is gemaakt?

Gerelateerde artikels

12 tips personal branding mindset
Marketing
- Phebe D'hondt
12 tips voor een goede personal branding mindset
De kracht van inbound marketing
Marketing
- Axl Van Steenacker
De kracht van inbound marketing
6 tips om jouw merkverhaal te verspreiden
Marketing
- Femke Brosens
6 tips om jouw merkverhaal te verspreiden

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden