Ontdek alle netwerkevenementen in 2021!

ONTDEKKEN
Marketing
  • 04 august
  • 2020
  • 3 minuten om te lezen
  • Femke Brosens

6 tips om jouw merkverhaal te verspreiden


Zonder sterke brand story of merkverhaal en een doordachte contentstrategie is het, zowel online als offline, erg lastig om impact en een emotionele verbinding te creëren met jouw doelgroep. Je mag nog de grappigste content of de mooiste foto’s delen, dat is helaas niet genoeg.

 

Je merkverhaal is de basis van je communicatie 

Jouw brand story, verwerkt in een contentstrategie, is de fundering van alle verhalen die jij de komende dagen, maanden en jaren gaat (laten) verspreiden. Of je dit nu doet via sociale media, een magazine, een reportage of in een salespitch, dat maakt niet uit. De informatie die jij afvuurt op jouw doelgroep, ligt in het verlengde van jouw brand story. Enkel zo bouw je aan een mooi samenhangend verhaal en een sterk, authentiek merk.

 

Vertel verhalen met een meerwaarde

Zodra jouw brand story en contentstrategie concreet vorm hebben gekregen, kan je beginnen met de creatie en verspreiding van waardevolle branded content. Dit is content met een bewuste boodschap die bijdraagt aan het merkbewustzijn en die het advertentiegevoel bij de ontvanger overstijgt. Door deze boodschap op het juiste moment aan de ontvanger te bezorgen, is deze vorm van content doeltreffender dan commerciële content. Met branded content kan je het verschil maken en opvallen in de massa

Zeg dus vaarwel tegen holle en niet-waardevolle berichtgeving. Vertel voortaan verhalen met een toegevoegde waarde. Zorg ervoor dat je ook interessante inspiratiebronnen opneemt in je contentstrategie, zodat dit geen probleem hoeft te zijn.

 

Pak het meteen goed aan

Denk aan je eerste indruk, die moet ‘er boenk op’ zijn. Ben jij niet de juiste persoon om jouw brand story en contenstrategie op punt te zetten? Of heb je er geen idee van in welke vorm je die branded content kan gieten? Laat je begeleiden door een expert of zoek iemand die dit (deels) voor of samen met jou kan doen. Goede branded content brengt meteen op, laat je dus niet meteen afschrikken door de investering.

 

Focus op details en durf ook offline actie te ondernemen

Een merk met een goed product of dienst groot maken, het lijkt best makkelijk. Er is immers een massa aan (gratis) informatie en ondersteuning beschikbaar en de rol van een expert in dit proces wordt vaak onderschat. Daarom is het verleidelijk om jouw sociale media zelf te beheren en door het grote bereik daar, enkel online actie te ondernemen.

Of ik dat zelf als expert erg vind? Ik vind het vooral heel moedig en geef ondernemers daarom graag 6 tips om hun merkverhaal succesvol te verspreiden.

 

Tip 1: betrek andere partijen in je strategie

Een sterke strategie hoeft niet alleen om jou te draaien. Betrek anderen in jouw merkavontuur. Spreek niet met veel lof over jezelf en je eigen realisaties of producten. Vuur ook niet massaal advertenties af op je doelgroep, hoe verleidelijk het ook is. Focus liever op het vertellen en laten vertellen van interessante verhalen. Denk bijvoorbeeld aan klantenervaringen, testimonials van partners, werknemers, en dergelijke meer. Dat werkt zowel voor B2B als B2C.

Met een goede strategie en veel enthousiasme is het haalbaar om de uitvoering van je strategie in eigen handen te nemen, maar dat maakt je strategie daarom nog niet succesvol. Betrokkenheid van je doelgroep is essentieel. Zorg ervoor dat je doelgroep zich aangesproken en gehoord voelt. Dat heeft niet alleen invloed op je bereik, maar schept ook een vertrouwensband. Ik zie nog te vaak eenrichtingsverkeer in de communicatie van bedrijven en dat is een gemiste kans.

 

Tip 2: definieer je doelgroep

Zorg ervoor dat je goed weet wie je doelgroep is en wat je voor hen kan betekenen. Durf iets te geven voordat je verwacht te krijgen. Kan je op een eenvoudige manier beantwoorden aan hun specifieke behoeftes of vragen? Reik hen jouw oplossing dan en toon wat je in huis hebt, dan denken zij de volgende keer meteen aan jou als oplossing voor hun probleem en zullen ze je bij anderen aanbevelen.

 

Tip 3: draag je waarden uit

De details maken vaak het verschil. Focus op de details die de waarden van jouw merkverhaal weerspiegelen. Zo kan je je onderscheiden en impact maken.

 

Tip 4: denk ook aan je offline communicatie

Wil je een specifieke doelgroep binnen een niche bereiken met mooie, relevante verhalen? Misschien is een printmagazine dan wel een optie. Met print kan je anno 2020 echt een verschil maken. Of misschien moet je jezelf als spreker voorstellen bij vakorganisaties of op andere evenementen? Ondernemers die erg afhankelijke zijn van lokale klanten kunnen ook meer zichtbaarheid creëren door samen te werken met andere lokale bedrijven of bijvoorbeeld een leuke actie te organiseren in lokale winkels. En last but not least, ga netwerken!

 

Tip 5: herhaling werkt

Heb het lef om een boodschap te blijven herhalen. Dit is nodig om bij mensen met het ideale klantenprofiel door te kunnen dringen.

 

Tip 6: bewijs de kracht van jouw dienst of product

Ben je expert in een specifieke dienst of is jouw product dé oplossing voor een concreet probleem? Laat dat zien. Durf expertise te delen of het verhaal achter een product naar voren te brengen. Schrijf blogs of interessante downloads, zoals een e-book of whitepaper, waarin je een klein beetje kennis deelt om zo erkenning te krijgen als expert. Maak video’s die aantonen dat een bepaald probleem wordt opgelost of een behoefte wordt ingevuld dankzij jouw product.

 

Kortom, een sterk merkverhaal bouw je niet op één dag, en dat maakt het net zo boeiend. Veel succes!

Gerelateerde artikels


Marketing
  • 154
  • 4 minuten
Zo scoor je klanten met Google
Marketing
  • 307
  • 2 minuten
Kledij als business tool in 3 stappen
Marketing
  • 82
  • 3 minuten
Onderschat het belang van je website niet
Marketing
  • 221
  • 3 minuten
De kracht van inbound marketing