"Besef dat je van iedereen wel iets kan leren"
Ondernemer Maarten Debie van Accolade en Nimavert
Maarten Debie is zaakvoerder van Communicatiebureau Accolade en voedingsbedrijf Nimavert. Dat laatste bedrijf produceert en ontwikkelt voedingsproducten met insecten, namelijk meelwormen en krekels. Benieuwd hoe deze twee uiteenlopende activiteiten op het ondernemerspad van Maarten kwamen …
Bekijk de video, beluister de podcast - of lees het artikel onder de video.
Maarten, vertel ons even jouw verhaal …
Accolade en Nimavert zijn twee verhalen die op ongeveer hetzelfde moment zijn begonnen. Ik was al een hele tijd aan de slag als freelance vertaler, eerst in bijberoep en daarna in hoofdberoep, toen ik een telefoontje kreeg van mijn boekhouder dat vertaalbureau Accolade te koop was. Op dat moment voelde ik me helemaal geen ondernemer, maar ik besefte snel dat ik deze kans niet mocht laten schieten. Na lang overleg met banken, notarissen en boekhouders kon ik een stevig financieel plan voorleggen dat er positiever uitzag dan wat ik aanvankelijk had verwacht. Er was geen enkele reden om deze sprong niet te wagen.
De overname betekende ook dat ik mijn eerste voltijdse medewerker, Phebe (jawel, auteur van dit artikel!), in dienst nam. Er was ook één halftijdse medewerker die ‘mee overgenomen werd’ en op vandaag nog steeds bij me werkt. Ondertussen is de overname 5 jaar geleden, zijn we met een team van acht en bieden we naast vertalingen ook copywriting, online marketing en websites aan.
Het tweede verhaal in mijn carrière is dat van Nimavert, een bedrijf dat ik samen met een oud-kotgenoot heb opgericht na een uit de hand gelopen barbecuegrap. Lang verhaal kort: Nimavert maakt voeding, vooral aperitiefproducten, met meelwormen en krekels. Denk aan tapenade met krepels, ravioli en kroketjes met een vulling op basis van meelwormpoeder, een gin met meelwormen, chips met krekels …
Ondertussen is mijn tijd behoorlijk verdeeld over de twee bedrijven, waarbij ik in Nimavert nog heel operationeel werk en bij Accolade vooral opvolg en ondersteun waar nodig. In Accolade heb ik immers al heel veel tijd en energie geïnvesteerd om het team te oliën en de juiste mensen op de juiste plaats te krijgen.
Enerzijds ben ik benieuwd wat je visie op artificiële intelligentie is in de vertaalwereld, anderzijds geloof ik ook dat insecten de toekomst zijn. Hoe zie jij de toekomst voor je beide bedrijven?
Veel mensen denken dat machinevertalingen een gamechanger zal zijn voor onze sector, in de negatieve zin, maar ik geloof niet dat we ooit zonder werk zullen zitten. Er zal altijd menselijke interventie nodig zijn voor vertalingen, zeker in die teksten waar nuances, humor en gevoeligheden aanwezig zijn. Machinevertaling kan wel helpen om véél efficiënter te werken, al ben ik er op dit moment zeker nog geen grote fan van.
Nimavert begeeft zich dan weer in een nichemarkt. Gelukkig staan steeds meer mensen ervoor open om eens insecten te proeven, maar het is en blijft nog steeds een erg jonge sector. Hierdoor komt er ook nog veel niet-efficiënt handwerk bij onze productieprocessen kijken, waardoor onze producten ook duurder zijn. Hopelijk beseffen mensen meer en meer hoe duurzaam voeding met insecten is: je hebt er duizenden keer minder water voor nodig dan voor traditionele vleesconsumptie, alsook tien keer minder groenvoer. Bovendien is het ook echt een superfood vol eiwitten, maar goed, er is nog wat werk aan de winkel om efficiënter te werken én mensen te overtuigen van de vele voordelen.
Wie is de ideale klant voor Nimavert? Welke contacten zijn interessant?
Er zijn een aantal profielen die voor ons erg interessant kunnen zijn: een restauranthouder die onze producten wil serveren, een buitenlandse klant die onze producten in bulk aankoopt, maar ook de kleinere en middelgrote winkels die ons aanbod in de rekken willen leggen. Die laatste staan dichter bij de consument dan de traditionele supermarkt en willen onze producten ook met onze eigen verpakking aanbieden. Bij grotere spelers is dat niet altijd het geval, maar we kiezen toch wel resoluut voor eigen naambekendheid in plaats van white label.
En wie zien jullie het liefste komen bij Accolade?
Daar zitten we wat met een tweesprong qua ideale klant. Voor vertalingen richten we ons vooral naar de grote internationale exportbedrijven, voor copywriting zijn we vooral graag partner van kleinere kmo’s die graag een externe kijk en uitvoerende partij willen voor hun communicatie. In dit geval denken we ook heel graag mee en zijn we kritisch voor onze klant als we het niet eens zijn met de aanpak die zij zelf voor ogen hebben. We zitten hier natuurlijk in een sector met best veel concurrentie, dus wij onderscheiden ons vooral door onze heel snelle communicatie. Binnen het uur krijgen klanten een bericht dat we hun vraag of mail goed ontvangen hebben en gaan we ermee aan de slag.
Ondernemen is je tweede natuur … Wat vind jij het leukste aan ondernemen?
Enerzijds dat je je creativiteit kwijt kan, anderzijds dat je ook zo creatief moet zijn om steeds nieuwe dingen te bedenken. Als ondernemer wend je voortdurend al je skills aan om je bedrijf te doen groeien en de grootste meerwaarde te kunnen bieden voor je klanten. Je wordt dus eigenlijk constant uitgedaagd.
Als je jezelf 5 of 8 jaar geleden 1 tip kon geven, wat zou die zijn?
Ik zou mezelf vooral het volgende inzicht willen meegeven: van alles wat je denkt dat je weet, weet je eigenlijk nog maar 10%. Sla nooit een kans af om met iemand te praten, want je kan van iedereen iets bijleren.
Tot slot, waarom ben je lid geworden van Overondernemers.be?
Ik sla nooit kansen af om met andere mensen in contact te kunnen komen. Bovendien spreekt ook de manier waarop Overondernemers.be netwerkevenementen vormgeeft me aan: het gaat over duurzame relaties opbouwen door elkaar regelmatig terug te zien en elkaar op een authentieke manier beter te leren kennen. Ik heb er zin in!