Overslaan en naar de inhoud gaan
Nadja Desmet van Someflex

“AI is als een extra motor voor je social media”

Marketing

Nadja Desmet, dé referentie in Vlaanderen voor opleidingen over social media. Op haar reeds 2000 gebruikers tellende leerplatform Someflex kan je met een abonnement dagelijks in behapbare video’s bijleren over dit bijzonder snel veranderende landschap. En alsof er nog niet genoeg te vertellen is over social media an sich, blaast artificiële intelligentie ons nu ook in deze sector van onze sokken. Een topic dat ondertussen al een hele tijd prominent aan bod komt op Someflex. Kleine disclaimer: ons interview vond plaats op 13 oktober 2023. De kans is groot dat sommige dingen alweer achterhaald zijn op het moment dat je dit artikel leest. Desalniettemin, laat je verrassen en inspireren!

Het volledige gesprek met Nadja werd opgenomen als podcastaflevering. Liever luisteren dan lezen? Klik dan op de afbeelding hiernaast om naar de podcast te gaan:

Nadja, hoe blijven jullie in godsnaam bij als trainers en experten in deze materie?

Eerst en vooral moet het onderwerp je natuurlijk wel oprecht interesseren. Ik ben geabonneerd op diverse nieuwsbrieven uit Amerika en volgt experten op LinkedIn en Twitter. Ik krijg automatisch een notificatie als zij iets posten, zodat ik niets mis. Elke dag neem ik een uur de tijd om alle info te doorspitten. Met onze doelgroep, namelijk ondernemers, in het achterhoofd maak ik al een eerste selectie. Eén à twee keer per week publiceren we nieuw lesmateriaal over relevante nieuwigheden. Ik neem op dat moment dan ook zelf de tijd om dingen te testen. Er kruipt best wat tijd is, maar het is dan ook mijn job, natuurlijk.

Ik kan me inbeelden dat jullie hiervoor zelf ook AI kunnen inzetten?

Absoluut! Een groot deel van mijn werk is research. Alleen al daarvoor is ChatGPT voor mij onmisbaar geworden. Ik gebruik Google nooit meer, maar gebruik een Google-plugin in de betalende versie van ChatGPT. Ik stel vragen, ik krijg een antwoord en de daarbij horende bronnen in de vorm van websitelinks. Het voordeel daarvan is dat je niet meer afgeleid bent door grote hoeveelheden informatie. Deze links geef ik dan aan ChatGPT met de vraag om mij een samenvatting van die websiteteksten te bezorgen. Op basis hiervan beslis ik of we een specifiek topic verder onderzoeken en uitwerken.

Als ik bepaald materiaal wil omzetten in les- of contentmateriaal, dan vraag ik ChatGPT om voor mij bijvoorbeeld unieke beelden te maken, of een blog of script voor een video van twee minuten te schrijven. Als ik zo’n video opneem, laat ik die tekst dan op mijn scherm openstaan en lees ik die voor. Via een AI-tool bewerken we vervolgens de video zodat mijn ogen recht in de camera kijken in plaats van naar het scherm. Ondertussen zijn we al zover dat we video’s zouden kunnen maken met mijn stem, maar die dezelfde inhoud in het Frans, Zweeds of Chinees zegt. Je kan daar dan ook nog eens de ondertiteling automatisch op monteren. Het is ongelofelijk hoe ver je al kan gaan. Wat houdt ons nog tegen om internationaal te gaan? Juist, eigenlijk niets …

Waarom ben jij persoonlijk zo’n fan van ChatGPT?

Voor mij is dat eigenlijk mijn sparringpartner. Ik kan al chattend vragen hoe ik een boodschap het beste kan brengen voor een specifieke doelgroep. Ik kan een bestand vol data uploaden en een analyse vragen. Ik kom nu veel sneller tot inzichten en kan veel gefundeerder beslissingen nemen, dankzij artificiële intelligentie.

Ik zie dat niet als een bedreiging, integendeel. De kennis en kunde die je al hebt in jouw bedrijf, krijgen gewoon een extra motor, waardoor alles minder tijd kost en er tijd vrijkomt om dingen te doen waar je anders geen tijd voor hebt. Het is normaal dat mensen wat weerstand voelen, maar is dat niet met elke vernieuwing of nieuwe technologie zo? Ik herinner me nog goed dat we in 2016 opleidingen over Instagram gaven aan zowel early adopters als aan mensen die nog geen account hadden. Koudwatervrees is er altijd, maar zodra iemand het je eens heeft voorgetoond en je er wat vertrouwd mee bent, kan je snel niet meer zonder. Een opleiding ChatGPT lijkt mij momenteel de beste tijdsinvestering die je kan doen, want je wint die tijd letterlijk meteen terug.

Als iedereen ChatGPT gaat inzetten voor dezelfde dingen, kunnen we ons dan nog wel onderscheiden als bedrijf of ondernemer?

De mens erachter zal altijd relevant blijven, daar ben ik van overtuigd. Het is ook niet omdat je dezelfde prompt ingeeft, dat iedereen hetzelfde antwoord krijgt. Er zijn zodanig veel varianten mogelijk qua tekst- en beeldgeneratie … Als je daar dan ook nog eens je eigen touch aan toevoegt nadien, zit je goed.

ChatGPT wordt ook heel vaak ingezet om ideeën te genereren. Beknot dat net niet onze creativiteit?

Het klopt dat het steeds meer een reflex wordt om vragen aan ChatGPT te stellen. Het kan geen kwaad om eerst voor jezelf na te denken, maar ik merk dat de uitkomst dankzij die tool wel altijd beter is. Als mens zijn we beperkt in het genereren van ideeën, ChatGPT helpt je net om vérder te denken.

Ik zoom graag nog even in op WhatsApp. Deze Meta-toepassing zal ook evolueren naar een sociaal medium. Wat kan je ons daar al over vertellen?

We verwachten al vijf jaar heel veel van de gratis businessaccount die WhatsApp aanbiedt. Je zal de app kunnen inzetten voor je customer service, een digitale catalogus voor je producten en diensten, enzoverder. Op een bepaald moment gingen we kunnen adverteren op  WhatsApp, dan weer niet … Recent werden de ‘K     analen’ gelanceerd. Hierin kan je updates met tekst, video’s en foto’s uitzenden naar je abonnees. Het is dus een extra pushkanaal om content te delen. Je kan het kanaal niet afschermen, iedereen kan alles zien en volgen. Er is ook al een communityfunctie gelanceerd      op WhatsApp. Ik denk dat deze app echt wel belangrijk zal worden voor zakelijke doeleinden. We volgen het op en plaatsen alle nieuws uiteraard op Someflex!

Alright, dan volgen wij Someflex graag om op de hoogte te blijven. Lezers die graag even gratis proeven van Someflex, kunnen hier alvast op verkenning gaan.

Gerelateerde artikels

Hoe brief je een copywriter?
Marketing
- Maarten Debie
Hoe brief je een copywriter?
Webinar - Sterke content en netwerken op LinkedIn
Marketing
- Erendiz Ates
Webinar - Sterke content en netwerken op LinkedIn
Zorg ervoor dat klanten jou online vinden
Marketing
- Maarten Debie
Zorg ervoor dat klanten jou online vinden

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden