Overslaan en naar de inhoud gaan
Ondernemen is ook spreken voor publiek

Ondernemen is ook spreken voor publiek

Marketing

Auteur: Erika Janssens van Spreek

De meeste mensen die voor een publiek of groep ‘een woordje moeten zeggen’, kunnen plots niet meer ademen, spreken, intoneren, enthousiasmeren, connecteren… zichzelf zijn. Toch kan spreken voor een publiek een sterke tool zijn om als ondernemer meer mensen te bereiken en een band te creëren. Als spreekcoach is het mijn taak om ondernemers in deze situatie opnieuw verbinding te helpen maken met zichzelf, om tot een authentieke manier van spreken te komen. Van daaruit kunnen tips en tricks je dan weer verder helpen om de kunst van het spreken onder de knie te krijgen en de impact van je woorden te vergroten. Want spreken voor publiek is nu eenmaal een ander medium dan dagdagelijkse communicatie. Het is balanceren tussen ‘spreken als je gewone zelf’ en de ‘retorica’. Met deze 5 tips help ik je graag op weg om deze evenwichtsoefening doen.

Tip 1: gebruik de pauzeknop

Het middel bij uitstek om de intentie van je woorden bij je toehoorders te laten binnenkomen. Je kan alvast beginnen met een pauze waarin zowel jij als het publiek even aan elkaar kunnen wennen en via oogcontact op elkaar intunen. Als spreker weet je maar al te goed welke boodschap je wil overbrengen en ze zit klaar om afgevuurd te worden. Los je informatie echter fragment per fragment. Jij kan dan telkens je begeestering oproepen die je woorden kracht zullen bijzetten en je publiek kan de tijd gebruiken om je boodschap met mondjesmaat tot zich te nemen.

Tip 2: wees spaarzaam met visualisaties

Gebruik je een powerpoint of dergelijke om je uiteenzetting te ondersteunen, hou het dan sober. Sober in de hoeveelheid aan slides, sober in wat er allemaal opstaat en sober in flitsende wissels tussen de slides. Het is verleidelijk om de presentatie dienst te laten doen als ‘autocue’ . Wat dan gebeurt is dat we ons als spreker afwenden van het publiek, zowel met onze expressie en contact, als met ons stemvolume. Laat de visualisatie je presentatie ondersteunen en breng vooral een verhaal. Hoe zakelijk je onderwerp ook mag zijn, spreek en vertel.

Tip 3: maak je structuur helder

Bij het voorbereiden van je uiteenzetting zorg je uiteraard voor een mooie structuur.Laat die structuur ook horen, zien en voelen. Laat horen in je stem en dynamiek hoe de verbanden liggen tussen oorzaak en gevolg, tussen stelling en voorbeelden, tussen hoofdzaak en bijzaak, tussen feiten en percepties, tussen argumenten en illustraties. Overdenk tijdens het spreken je structuur opnieuw, kleur je woorden en breng reliëf in je uiteenzetting.

Tip 4: orden je argumenten

Overdenk goed de volgorde van je argumenten en bewaar het sterkste tot het laatste. Begin met je tweede beste argument en hou de knaller tot het einde. Vlot opgevolgd door je besluit, kan je je meest overtuigende argument nog lekker blijven nazinderen bij je publiek.

Tip 5: wees verstaanbaar

Hoe prachtig je intentie, ideeën en informatie ook zijn, als je woorden onverstaanbaar zijn, bereik je er niets mee. Maak werk van je technische spreekvaardigheden als volume en articulatie. Luisteren is een lastige opdracht en als toeschouwer haak je daardoor snel af als het te veel inspanning vraagt. Maak luisteren makkelijk, het publiek zal je dankbaar zijn.

Meer tips, workshops of 1-op-1 begeleiding vind je op de website van Erika.

Gerelateerde artikels

Webinar - Branding photography: let your face do the talking
Marketing
- Lesley Hoste
Webinar - Branding photography: let your face do the talking
Hebben mensen vertrouwen in je website?
Marketing
- Kevin Vertommen
Hebben mensen vertrouwen in je website?
Phebe D'hondt personal branding voor ondernemers anno 2022
Marketing
- Phebe D'hondt
Personal branding voor ondernemers anno 2022

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden