Overslaan en naar de inhoud gaan
Sara Pieters Red Zezel

“We zijn allemaal met creativiteit geboren”

Inspirerend

Creativiteit en innovatie, dat zijn de twee sleutelwoorden in het (ondernemers)leven van Sara Pieters. Ze werkt immers in bedrijven rond creativiteit en innovatie, en schreef er ondertussen ook twee boeken over. We duiken met haar in deze boeiende thema’s.

Beluister het volledige podcastgesprek met Sara hier.

Sara, jij noemt jezelf Creativity Queen, een mooie titel!

Ik durf mezelf die titel nog niet zolang geven, maar ik ben al twintig jaar bezig met creativiteit en innovatie. Ik ben er ondertussen niet alleen in gespecialiseerd, maar ook enorm door gepassioneerd. Toen ik twintig jaar geleden mijn carrière startte bij Voka, kwam ik daar voor het eerst in aanraking met deze twee thema’s. Als economist ging er voor mij een wereld open. Ik besefte dat er meer was dan pure cijfers. Mijn pad ontvouwde zich en ik ging wat later aan de slag bij Flanders District of Creativity. De toon was dus gezet.

Zo’n dertien jaar geleden zette je dan, nog steeds binnen deze thema’s, de stap naar het ondernemerschap. Waarom?

Ik wilde met mijn ervaring en kennis bedrijven en organisaties ondersteunen in hun zoektocht naar vernieuwing. Nieuwe processen, nieuwe producten, nieuwe cultuur. Daarvoor is creativiteit en innovatie onmisbaar. Ik zal niet de antwoorden bieden, maar als facilitator en trainer het proces van creativiteit en innovatie begeleiden. Dat doe ik zowel voor teams als individuen, zowel in-company als op locatie.

Creativiteit gaat vaak verloren in de sleur van de dag. Ik kan me inbeelden dat het een meerwaarde is om hier echt tijd voor vrij te maken en je hierin te laten begeleiden.

Zeker en vast! Het is steeds mijn doel om mensen te laten inzien dat de vernieuwing al in hen zit. Vaak denken ze dat ze geen ideeën hebben, dat ze niet weten waar te beginnen … Ik help hen dan die creativiteit weer aan te wakkeren, want iedereen is met creativiteit geboren! Je moet ontdekken wat jou helpt om die creativiteit te activeren en vervolgens je ideeën in de praktijk te brengen.

Drie jaar geleden publiceerde je je boek ‘ZEZELen, het nieuwe innoveren’. Vertel?

Het is eigenlijk een boek geworden dat ik zelf had willen lezen over innovatie. Een praktisch boek met heel veel tips om aan de slag te gaan met innovatie. Heel hands-on en procesgedreven, en tegelijkertijd zeer laagdrempelig. Het boek zelf is ook erg innovatief, want het is geprint op papier gemaakt uit steen. Er waren dus veel minder chemicaliën voor nodig, er worden geen bomen gekapt, en je mag het in bad laten vallen! Je zal het dan wel pagina per pagina moeten afdrogen ;-).

Het woord Zezelen verwijst trouwens naar mijn bedrijfsnaam, Red Zezel, en is afkomstig van de kruising tussen een zebra en een ezel. Iets wat ondenkbaar lijkt, en toch lopen er acht van rond op deze wereldbol. Ik ontdekte het fenomeen 13 jaar geleden en vond het een prachtige metafoor voor hoe ik innovatie benader: als je iets stapje per stapje benadert, kan dat tot iets heel moois leiden.

Innovatie en creativiteit zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Is het een beetje een kip-of-het-ei-verhaal?

Mensen vragen me vaak of ze met het innovatieproces moeten beginnen, of met het ontwikkelen van nieuwe creatieve vaardigheden. Trainen op creativiteit is misschien ietsje eenvoudiger, want zoals ik zei hebben we allemaal al creativiteit in ons.

Als je daar steeds kleine stapjes in zet en dat snel kan omzetten in het realiseren van laaghangend fruit op het vlak van innovatie, dan kan je steeds meer naar revolutionaire innovatie toe gaan werken. Hoe creatiever je leert zijn, hoe meer ideeën je krijgt. Innovatie betekent dan dat je die ideeën waarmaakt en in de praktijk brengt. En ja, dat kan je dus echt wel aanleren. Het is als een spier die je consistent traint.

Jij hebt heel wat leuke oefeningen in jouw toolbox om creativiteit te trainen. Kan je eens een voorbeeldje geven?

Zeker. Beeld je het eens in: je komt thuis en er zit een olifant in jouw sofa. Je wilt die er eigenlijk graag uit, want er is niet veel plaats meer in de zetel naast die olifant voor jezelf. Hoe ga je dat aanpakken? Laat je verbeeldingskracht werken!

Nog een leuke oefening is voor elke letter van het alfabet een koosnaampje bedenken voor je geliefde. Als je dit dan ook nog eens met hem of haar deelt, beleef je er zeker en vast veel plezier aan.

Verbeeldingskracht is immers heel belangrijk om creatief te denken. En je denkt misschien: wat heeft die oefening met die olifant nu voor zin in een bedrijfscontext? Wel, door dergelijke leuke oefeningen te doen, versterk je bepaalde verbindingen en neuronen in je hersenen. Wanneer je dan voor een complexere uitdaging staat, kan je die verbindingen sneller activeren. Zo kan je dus heel wat creativiteitsvaardigheden trainen, bijvoorbeeld je uitstel van oordeel, denken in alternatieven …

Is creatief denken ook een kwestie van mindset?

Ja! Positiviteit, bijvoorbeeld, is heel belangrijk om ruimte te geven aan creativiteit. Een team dat in een negatieve spiraal zit, zal weinig creativiteit aan de dag leggen en zal het heel moeilijk hebben om innovatief te zijn. Een team dat altijd denkt in ‘ja, en’, realiseert veel meer.

Zelf merk ik dat ik minder creatief ben wanneer ik het (te) druk heb. Hoe maak je tijd voor creativiteit?

Dat klopt helemaal. Het is pas wanneer je vertraagt, dat je ideeën tot bij jou komen. Want je meest geweldige ingevingen zitten al heel lang in je hersenen te broeden, in je onderbewustzijn. Het is een kwestie van ze in je bewustzijn te krijgen. Ga bewust op zoek naar rustige momenten tijdens je dag die weinig bandbreedte van je vragen, zoals een wandeling, douchen, in de file staan … Stel je op die momenten open voor je gedachten en je zal voelen dat je creativiteit begint te stromen! Ik heb de voorbije zomer trouwens een doeboekje op de markt gebracht met allemaal originele, zomerse oefeningen om je creativiteit aan te wakkeren.

Wat als je te veel ideeën hebt en te weinig tijd om die uit te werken?

Niet met elk idee moet je iets doen, hé. Noteer je ideeën, laat ze even rusten en werk het later nog wat verder uit. Zo is het alvast uit je hoofd. Hol niet naar je leidinggevende zodra een idee in je hoofd oppopt. Vaak is het dan nog niet genoeg gerijpt en komt er niets van in huis, net ook omdat het niet op papier staat en je het dus niet genoeg kan toelichten. Het zal zeker ook voorkomen dat je na een tijdje beseft dat je niets met het idee kan aanvangen, en dat mag! Niet elk idee is haalbaar of relevant.

Ik raad het iedereen aan om al zijn of haar ideeën in een boekje te noteren, en er regelmatig door te bladeren. Zo creëer je je eigen inspiratieboekje. De kans is groot dat een idee op zich misschien niet zo goed is, maar in combinatie met een paar andere ideeën net wel iets wordt.

We hebben het nog niet gehad over jouw tweede boek: ‘Creativiteit, hoe? Zo!’. Dat boek bestaat al 22 jaar en jij hebt het vorig jaar herwerkt. Wat is het verhaal daarachter?

Het eerste boek is er inderdaad al heel lang en werd geschreven door Igor Byttebier. Lannoo Campus belde Igor zo’n drie jaar geleden met de vraag een update van het boek te schrijven. In al die jaren is  er heel veel veranderd en is er vooral veel meer kennis over hoe ons creatief brein werkt. Dus zo ben ik, samen met Igor en nog een andere auteur, Pieter Daelman, aan een herwerking van het originele boek gestart, waarbij we heel veel geschrapt hebben en nieuwe inzichten hebben toegevoegd.

Het boek is gefocust op het creatieve proces en creatieve vaardigheden. Het bevat heel wat doe-oefeningen om het proces in gang te zetten. Ook weer heel praktisch, net zoals mijn eerste boek over innovatie. In Nederland wordt het zelfs in het onderwijs gebruikt!

Heel boeiend allemaal! We voegen een linkje toe naar jouw website, waarop we jouw boeken en aanbod kunnen terugvinden. Bedankt om jouw verhaal met ons te delen!

Op 10 december kan je Sara aan het woord horen ...

Op ons ledenevenement in december is Sara één van de drie vrouwelijke spreeksters. Zij zal het hebben over, hoe kan het ook anders, creativiteit en innovatie voor ondernemers. Dit event is inbegrepen in het lidmaatschap en in principe enkel toegankelijk voor leden.

Benieuwd naar onze community en kom je graag eens proeven? Neem dan persoonlijk contact op via phebe@overondernemers.be en dan kan je betalend aan dit evenement deelnemen.

Gerelateerde artikels

Sherley Drielinck ondernemersverhaal
Inspirerend
- Sherley Drielinck
"In ondernemen is er geen falen, alleen maar leren"
Johan Houbart KMO adviescentrum
Inspirerend
- Johan Houbart
"Succes komt niet vanzelf"
Vinoscoop, waar wijn en evenementen samenkomen
Inspirerend
- Phebe D'hondt
Vinoscoop, waar wijn en evenementen samenkomen

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden