Overslaan en naar de inhoud gaan
Wat is jouw verdienmodel?

Wat is jouw verdienmodel?

Starters

Auteur: Phebe D'hondt (25) van Overondernemers.be en www.phebedhondt.be

"Wat is jouw verdienmodel?" Dat is bijna steeds de eerste vraag die ik krijg wanneer ik uitleg wat ik doe. Wel, bij deze wil ik alvast een deel van het antwoord op die vraag toelichten.Waar ik met Overondernemers.be enerzijds ondernemers wil inspireren en anderen wil laten inspireren door gastblogs, wil ik anderzijds het gezicht achter een bedrijf portretteren in een mooi, persoonlijk verhaal. Goed voor hun personal branding, dus. En om ook meteen alle mysteries uit de wereld te helpen: ja, die ondernemers betalen daarvoor. Hier kan je zien hoeveel ze betalen voor mijn bereik, maar vooral voor een onafhankelijk, objectief verhaal. Een verhaal dat leest alsof ze het zelf hebben geschreven, maar elke lezer weet ook dat dat niet zo is.

Waarom zou ik betalen voor een verhaal over mezelf?

Mensen doen liever zaken met mensen dan met een bedrijf, zeg ik altijd. Stel dat je twee offertes hebt opgevraagd bij twee verschillende tuinaannemers en de prijzen liggen dicht bij elkaar, zal het niet zo eenvoudig zijn zomaar iemand te kiezen. Als je dan van die ene tuinaannemer een verhaal kunt lezen hoe die persoon in het leven staat, en als dat aansluit bij jouw eigen waarden en normen, zou je dan niet geneigd zijn om voor die aannemer te kiezen? Ik denk het wel. Een klik tussen mensen is zó belangrijk, niet alleen offline, maar ook online.

Ik schrijf geen stoefverhalen.

Geen enkele ondernemer wil uiteraard een stoefverhaal laten schrijven over zichzelf. En zij die dat wel willen, zijn bij mij aan het verkeerde adres. De ondernemers die bij mij aankloppen, krijgen enkele vragen op voorhand doorgestuurd zodat ze weten in welke richting het gesprek zal gaan. Ik vraag naar hun verhaal, de misschien wel moeilijke beslissingen die ze reeds moesten nemen, hun visies, wat hen gelukkig maakt... En natuurlijk vraag ik naar de successen waar ze trots op zijn, om dat dan te nuanceren met de tegenslagen waaruit ze hebben geleerd.Een van de ondernemers die ik binnenkort mag interviewen, vertelde me dat ze besloten had om contact met mij op te nemen door één van de voorgaande verhalen. Het ging over iemand die ze kende en met wie ze recent nog een kennismakend gesprek had gehad. Toen ze het verhaal voorbij zag komen, klikte ze door, uit nieuwsgierigheid. Ze vroeg zich af of wat ze zou lezen, zou kloppen met hoe zij die persoon ervaren had. "Het zat er boenk op", zei ze me. Dat is het grootste compliment dat ik kan krijgen.

De ondernemer spreekt en ik luister. Ik observeer en probeer vooral de passie en drive die ik tijdens het gesprek voel te laten doorschemeren in het verhaal.

Het is ook gewoon wat ik doe: ik hou geen interview pur sang. Ik laat de ondernemer spontaan vertellen, zonder al te veel te onderbreken. Waar nodig stel ik bijkomende vragen. Maar het liefste laat ik me inspireren en observeer ik. De passie en gedrevenheid die ik tijdens het gesprek ervaar, probeer ik net zo weer te geven in de tekst. We mogen echter niet vergeten dat er in een verhaal zonder uitzondering drie perspectieven zijn. Dat van de ondernemer, die het verhaal al heel zijn leven beleeft en voor wie alles logisch lijkt. Vervolgens dat van mij: in amper een uur tijd moet ik dat hele verhaal zien neer te pennen en de essentie eruit proberen te halen. En tot slot dat van jou, de lezer, of misschien wel de collega-ondernemer, die in nog geen vijf minuten tijd een levensverhaal leest en laat doordringen. Ik ben me ervan bewust dat de waarheid wel ergens in het midden zal liggen en dat ik op een uur tijd niet altijd het volledige verhaal heb gehoord. 

Dat is dan ook de reden waarom ik de geïnterviewde ondernemer minstens twee keer de tekst laat nalezen en aanpassen waar het niet helemaal goed zit. Het moet zijn zoals hij het zelf zou vertellen, maar dan wel door mijn objectieve ogen. Ik wil dat de klemtonen en nuances kloppen en vooral dat ik niemand het gevoel geef dat ik hem of haar woorden in de mond leg.

Waarom zou ik er dan voor kiezen om dit te laten doen door jou?

Ik ben een professionele copywriter en heb me ondertussen verdiept in personal branding. Ik ben zelf heel ondernemend en laat mij graag inspireren, waardoor ik elke invalshoek graag hoor en neerpen. Ik oordeel niet. En ik werk hard aan mijn publiek dat dagelijks toeneemt op al mijn sociale kanalen en in het echte leven, want ik netwerk graag en veel. Zoals jij beslist om als het gezicht van je bedrijf naar buiten te komen door je verhaal door mij te laten schrijven, zo ook ben ik het gezicht van Overondernemers.be en laat ik mezelf zoveel mogelijk zien. Ik vroeg ook eens aan één van de ondernemers die ik al interviewde hoe zij de samenwerking met mij had ervaren: 

Veel ondernemers weten nog niet goed wat ze van mijn project en insteek moeten vinden. Dat begrijp ik, ik wist het in het begin zelf ook niet goed welke kant ik uit wilde. Maar ondernemen is elke dag bijsturen, ook voor mij.

Wil je graag nog meer weten over Overondernemers.be en wat mijn ambities zijn? Of misschien wil je zelf wel je verhaal brengen? Neem dan gerust contact met me op via phebe@overondernemers.be.

Gerelateerde artikels

Laat je idee groeien en maak lawaai
Starters
- Maarten Debie
Laat je idee groeien en maak lawaai
Van loondienst over bijberoep naar hoofdberoep, hoe voelt dat?
Starters
- Maxim Buyle
Van loondienst over bijberoep naar hoofdberoep, hoe voelt dat?
Webinar - Tips voor startende en ondernemende freelancers
Starters
- Barbara De Busschere
Webinar - Tips voor startende en ondernemende freelancers

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden