Overslaan en naar de inhoud gaan
Zo scoor je klanten met Google

Zo scoor je klanten met Google

Marketing

Auteur: Axl Van Steenacker van Necess

Ieder bedrijf heeft klanten nodig. De zoektocht naar die klanten is voor sommige bedrijven een hele uitdaging. De traditionele flyer acties belanden vaak rechtstreeks in de vuilnisbak, resultaten van affiches kunnen we niet meten en de tijd voor sociale media ontbreekt. Laat staan dat ze meteen beginnen met een technische optimalisatie van de website, een SEO-scan en een SEA-campagne …

Waar te beginnen?

In dit artikel focussen we ons op Google als klantenmagneet. Om te scoren in Google zijn drie zaken nodig:

  1. Een sterke website
  2. De nodige SEO- en SEA-kennis
  3. Tijd

Je website als basis 

Je website is de basis van je online aanwezigheid. Je beheert die volledig zelf en jij bent de eigenaar. Je webdesigner ondersteunt je daarin, maar de website is van jou. Je site staat dus centraal. Dat is vooral belangrijk omdat giganten als Google en Facebook continu wijzigingen doorvoeren waar jij niets over te zeggen hebt. Stoppen ze er morgen mee, dan is het voor jou ook gedaan.

Op je website ben jij de baas en kan je kiezen hoe je aan de slag gaat. Dat heeft als voordeel dat je ook kan bijsturen waar nodig, toevoegingen kan maken en nieuwe functies kan toevoegen.

SEO en SEA

Deze twee termen slaan op de technieken die je kan toepassen om bovenaan te scoren in Google. Het grote verschil tussen beide leg ik je hier uit.

SEO = Search Engine Optimisation

Deze manier van werken speelt in op het algoritme van Google. De robots van Google nemen je website door en slaan hem op. Ze hebben heel wat factoren bepaald waarmee ze jou een score geven. Als je website aan al die factoren voldoet, maak je meer kans om bovenaan te scoren in Google.

We geven je hier concrete tips om hoger te scoren in Google

SEA = Search Engine Advertising

Bij deze implementatie ga je aan de slag met het advertentieplatform van Google. Je maakt advertenties aan, selecteert doelen en stelt een budget per dag beschikbaar aan Google. Met dat budget plaatst Google je advertentie boven de SEO-resultaten. Je verschijnt dus sowieso bovenaan zonder maanden werkt te steken in het optimaliseren van je website.

Het grootste nadeel daarbij is dat wanneer je je advertenties uitschakelt, je marketing ook volledig stilvalt. Waar je bij SEO bouwt aan een website die altijd in Google zal scoren, mits juiste opvolging, bouw je bij SEA aan een account bij Google dat continu budget nodig heeft.

En wat is SEM dan?

SEM is de combinatie van beide, het staat voor Search Engine Marketing. Daarbij ligt de focus op scoren in Google. Da manier waarop ligt niet vast.

De verschillen op een rijtje

SEOSEA
Betalen per klikNeenJa
Maandelijks optimaliserenJaJa
Termijn voor resultatenLange termijn, resultaat na 4 – 6 maandenKorte termijn, resultaat na enkele weken
UitwerkingAls je stopt met optimaliseren, blijf je nog even scoren in Google.Als je stopt met adverteren, ben je onmiddellijk onzichtbaar in Google.

Kan ik hier zelf mee aan de slag?

Zeker! Je kan zowel met SEO als SEA zelf aan de slag. Er kruipt echter wel heel wat tijd in het verzamelen van de nodige kennis en ervaring, en het uitwerken van een strategie die werkt. Daarnaast hebben veel ondernemers niet de interesse, laat staan de tijd, om hiermee aan de slag te gaan. Een externe partij die focust op resultaten voor jouw bedrijf kan dus een grote meerwaarde betekenen.

Mijn advies

Mijn advies is om sowieso aan de slag te gaan met SEO. Dat kan je zelf, maar je kan ook in zee gaan met een SEO-bureau. Aangezien je niet onmiddellijk resultaat ziet van SEO, kan je ook een SEA-campagne opstarten waarmee je snel resultaat kan boeken. Daarnaast kan je heel wat leren uit je SEA-campagne om aan de slag te gaan in SEO.

Wanneer je betaalt (SEA) om bovenaan te staan voor een zoekwoord en dit zoekwoord levert je heel wat nieuwe klanten op, kan je met SEO ook inzetten op dit zoekwoord. Zo kan je na verloop van tijd, wanneer je bovenaan staat in Google dankzij SEO het advertentiebudget uitschakelen. Je krijgt dan nog steeds verkeer en nieuwe klanten, maar nu zonder ervoor te betalen aan Google.

Wanneer je aan de slag gaat met SEO zal je na een tijdje altijd verder staan dan toen je begon. Ook al bereik je niet meteen het gewenste resultaat. Je hebt altijd een stap vooruit gezet. Ga er dus zeker mee aan de slag!

Gerelateerde artikels

5 meest voorkomende fouten online adverteren
Marketing
- Maarten Debie
De 5 meest voorkomende fouten bij online adverteren
Herman Boel Alta Verba
Marketing
- Herman Boel
Waarom zijn vertalingen schijnbaar zo duur?
Herman Boel Alta Verba Hoe laat je een pdf-bestand vertalen?
Marketing
- Herman Boel
Hoe laat je een pdf-bestand vertalen?

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden