Ontdek alle netwerkevenementen in 2021!

ONTDEKKEN
HR
  • 01 december
  • 2020
  • 3 minuten om te lezen
  • Delphine Vantomme

Bereid je bedrijf voor op nieuwe generatie medewerkers


Auteur: Delphine Vantomme van MENS

Elk jaar komen nieuwe jongeren op de arbeidsmarkt. Jongeren die niet langer enkel belang hechten aan hun verloning, maar ook aan zelfontplooiing en voldoening. Met dat in het achterhoofd is het belangrijk om je rekruteringsbeleid daaraan aan te passen.

 

Zo trek je ambitieuze starters aan

Na de echte veteranen en babyboomers namen Generation X en Y steeds meer plaats op de arbeidsmarkt in. En ondertussen is ook Generation Z klaar om zijn carrière te starten. Hoe trek je deze ambitieuze generatie starters nu aan? Door ze eerst en vooral te kennen en in te spelen op wat zij belangrijk vinden. 

 

 

Ze hebben nood aan variatie en uitdaging

Deze digitale duizendpoten houden van gevarieerde taken en schakelen snel. Verschillende projecten of taken tegelijk behandelen, daar houden ze van. Creëer dus een dynamisch werkgeversimago. Daarnaast zijn ze ook nog eens ondernemend en ambitieus. Ze bepalen graag zelf waar ze hun tijd en energie aan besteden. Geef hen dus de mogelijkheid om mee te denken en nieuwe projecten op te starten.

 

Ze zijn op zoek naar zingeving

Generation Z, ook wel de Zoomers genoemd, willen niet de zoveelste in de rij zijn. Ze willen hun stempel kunnen drukken op het bedrijf waar ze werken, eigenlijk zelfs op de wereld. Deze jongeren willen zichzelf kunnen ontplooien en hun DNA doordrukken in alles wat ze ondernemen. Ze kiezen bijvoorbeeld bewust voor mensen of initiatieven die hen nauw aan het hart liggen, omdat het verhaal bij ze past. En ook daarom zullen ze wel of niet voor een bepaalde werkgever kiezen. Durf er daarom uit te springen als bedrijf en besef dat deze starters zelf zullen kiezen voor de juiste fit. En dat is ook voor jou een voordeel, want zo heb je meteen een geëngageerde medewerker aan boord!

 

Hou het persoonlijk en oprecht

Hoewel Generation Z is opgegroeid met sociale media en echte internetfanaten zijn, voelen ze ook heel goed aan wanneer ze afstand moeten of willen nemen van het hele online gebeuren. Ze kennen de keerzijde van de medaille immers als geen ander, denk maar aan internetverslavingen, cyberpesten en cyberaanvallen. Ook daar zijn zij mee opgegroeid. Persoonlijk contact vinden ze daarom heel belangrijk. Vermijd dus onpersoonlijke mails of berichten, maar ga ook echte gesprekken aan met deze medewerkers en doe dat bij voorkeur ook in een informele setting.

 

 

Als je rekening houdt met bovenstaande inzichten, kan je je rekruteringscampagne hierop afstemmen als je graag Generation Z begint aan te trekken. Wanneer je het moeilijk vindt om deze nieuwe generatie starters te doorgronden of in te schatten, dan kan je bij Delphine en haar team terecht.

Gerelateerde artikels


HR
  • 600
  • 3 minuten
Hoe sociale communicatie in je bedrijf integreren?
HR
  • 722
  • 3 minuten
Offboarding is even belangrijk als onboarding
HR
  • 937
  • 3 minuten
Feedbackgesprekken voor meer betrokkenheid bij werknemers
HR
  • 423
  • 3 minuten
Een duidelijk HR-beleid in 3 stappen