SAVE THE DATE! Netwerkevenement Ondernemers Onder Elkaar met keynote en speeddating op 12 februari 2020 in Vinoscoop!

INSCHRIJVEN
Marketing
  • 03 december
  • 2019
  • 3 minuten om te lezen
  • Xavier Debaere

De kracht van de juiste marketingboodschap


We willen allemaal de complexe zaken of materie binnen onze onderneming vereenvoudigen. Marketing, bijvoorbeeld, lijkt voor veel zelfstandigen en ondernemers iets ingewikkelds. Vaak lopen ze er dan ook van weg, omdat het hen misschien zelfs intimideert. Nochtans hoeft marketing niet zo moeilijk te zijn. Ik geef jullie graag mijn definitie van dit concept: “Marketing is het maken van de juiste presentatie, met de juiste boodschap, aan de juiste mensen”.

Met die definitie kan elke ondernemer aan de slag, alleen zit het probleem vaak in ‘de juiste boodschap’. Die hebben ze niet, of ze dachten er nog nooit écht over na.

 

 

Jouw boodschap

 
Heel wat eenmanszaken en zaakvoerders van kleine ondernemingen dragen helemaal GEEN boodschap naar buiten, en dat is jammer. Ze openen een restaurant, een bloemenwinkel, een dierenartspraktijk, een boekhoudkantoor, wat dan ook, en besteden tonnen energie aan hoe hun zaak eruitziet. Letterlijk, bedoel ik dan: een mooie wachtkamer, designstoelen, nieuwe toestellen… We zijn het er allemaal mee akkoord dat je daar niets mee bent, als je geen klanten over de vloer krijgt, juist?
 
 
Stop even met je zorgen te maken over je naam en je uithangbord, want dat is niet voldoende om succesvol te zijn. Gewoon je deuren openzetten, wachten op klanten en hopen dat ze vanzelf komen, werkt niet!
 

 

Twee gouden vragen

Denk eerder na over waarover en hoe je met potentiële klanten zal communiceren. Denk na over wie je bent, met welke mensen je precies wil werken en wat je voor die mensen wil en kan doen.
 
Een krachtige marketingboodschap is beknopt. Je zegt tegen de juiste doelgroep wat je doet, waarvoor je staat en waarom ze voor jou moeten kiezen. Eigenlijk zou iedere ondernemer even een blanco blad moeten nemen en voor zichzelf antwoorden op deze vragen:
 
  • Wat wil ik aan mijn ideale klant vertellen?
  • Waarom is wat ik zeg aantrekkelijk voor de markt?
 
Het antwoord op deze twee vragen is goud waard.
 
Mijn eigen favoriete voorbeeld is Domino’s Pizza. Zij bouwden in een mum van tijd een imperium op met deze krachtige boodschap: “Verse en warme pizza’s aan huis geleverd in 30 minuten of minder, gegarandeerd!”. Wat is jouw unieke, krachtige en dwingende boodschap? Een uitstekende service en twintig jaar ervaring is ondertussen de norm gevonden, dus waarin onderscheid jij je?
 
En uiteraard vraagt het soms een grote inspanning om jouw boodschap te formuleren. Maar de waarheid is dat je niet succesvol kunt zijn zonder unieke boodschap.
 

 

Hard werken, jouw strategie

“Marketing, dat werkt niet in mijn sector”, hoor ik vaak. Of: “Ik zit in de zorg, daar doen we niet aan marketing.” Jammer genoeg hindert deze denkwijze jou om te groeien als ondernemer.
 

Anders en uniek zijn is de enige manier om als ondernemer te (over)leven.

 
Je werkt hard. En je gelooft dat het wel keert, als je maar hard genoeg werkt. Dat is dan ook jouw enige strategie. Je hebt tenslotte nooit iets anders gehoord of gezien. Als je rond je kijkt, zie je andere restaurantuitbaters, drukkers en dierenartsen die ook hard aan het werken zijn. Zonder dat je erbij stil staat, kopieer je gewoon de anderen, in alles wat ze doen. Maar de waarheid is dat jouw concullega’s ook niet blij zijn met hun resultaten.
 

 

Zet jezelf in de markt

Waarom zou jij het niet eens anders aanpakken? In een markt waar iedereen hetzelfde doet (en waar jouw product/dienst niet meer zo schaars is als pakweg tien jaar geleden), is eruit springen geen kwestie van wat ademruimte krijgen. Anders en uniek zijn is de enige manier om te (over)leven.
 
Doe het voortaan dus anders. Durf in te zien dat je vandaag al uniek bent en dat je een kei bent in je vak. Je product of dienst is al meer dan goed genoeg. Je bent de beste kok, de beste bloemist, de beste webdesigner of beste boekhouder van de streek! Daar ben ik van overtuigd. Nu moet je het gewoon nog durven in de markt zetten op een andere manier dan wat jij en de meeste anderen tot vandaag dachten.
 
Wil je leren hoe je jouw marketing helder maakt en meer uit je zaak haalt? Download de 111 Businesslab-tips hier en zet de eerste stap richting meer winst en meer vrije tijd.

 

 

 

Gerelateerde artikels


Marketing
  • 35
  • 2 minuten
Het belang van een consequente branding
Marketing
  • 111
  • 2 minuten
Hoe kledij je carrière kan boosten
Sales
  • 49
  • minuten
5 tips voor een succesvolle beursdeelname (2/2)
Marketing
  • 69
  • 2 minuten
Kledij als business tool in 3 stappen