Overslaan en naar de inhoud gaan
Phebe D'hondt personal branding

Bepaal je persoonlijke missie, visie en waarden

Marketing

Auteur: Phebe D'hondtpersonal branding partner voor ondernemers en oprichter van Overondernemers.be
Deze blog verscheen eerder hier. Je kan ook Phebes podcast over personal branding beluisteren.

Een personal brand heeft net zoals een bedrijfsmerk een merkverhaal dat bestaat uit een why/purpose, een missie en visie, kernwaarden en een kernbelofte. In deze blog overloop ik deze elementen en vertel ik je bij wijze van voorbeeld wat deze voor mij precies inhouden.

Je why of purpose

Je ‘why’ is jouw waarom, de reden waarom je ’s morgen gemotiveerd je bed uit komt. Vraag je dus af waar je echt heel enthousiast van wordt, wat je grootste passie is. Wat wil jij betekenen tijdens je tijd op deze wereld? Dat kan best wat algemener zijn, bijvoorbeeld: van je passie je werk kunnen maken en daarmee een positieve impact maken op de samenleving.

Voor mij persoonlijk is dit mijn why:

ondernemers bij elkaar brengen en hen een kader bieden om een authentiek netwerk uit te bouwen en zichzelf authentiek te profileren

Visie en missie

Missie en visie worden af en toe door elkaar gebruikt, want ze hangen dan ook onlosmakelijk aan elkaar. Toch is er wel degelijk een verschil. Dit is hoe ik het na wat research interpreteer:

  • Een visie is een verandering die je wil teweegbrengen op een bepaalde termijn, bijvoorbeeld 5 à 10 jaar. Je focust dus op ‘morgen’. Een visie van een personal brand is grootser dan die van een bedrijfsmerk, maar hoeft niet uniek te zijn. Het moet vooral iets zijn waar je diep in gelooft en waar je voor wil gaan.
  • Een missie helpt je om je visie vandaag in de praktijk te brengen en focust vooral op wat je doet. Hier hoef je geen tijdsbestek op te kleven, het gaat immers over het heden.

Mijn persoonlijke missie is:

Vlaamse gedreven en resultaatgerichte ondernemers inspireren en motiveren om hun eigen succes te creëren door zich op een nuchtere en authentieke manier te profileren en te netwerken.

Merk op dat mijn missie van toepassing is op al mijn verschillende professionele activiteiten, dus niet enkel op mijn personal branding coaching of Overondernemers.be. Dit is de rode draad voor alles wat ik onderneem.

Mijn persoonlijke visie is dan weer:

Over 10 jaar heb ik een boek geschreven over het belang van personal branding en een ondernemende mindset. Daarnaast heb ik honderden ondernemers geholpen met personal branding en hen doen inzien dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor het leven dat ze leiden en dat ze voor zichzelf creëren.

Kernwaarden

De kern- of merkwaarden van je personal brand kan je vergelijken met je persoonlijke principes. Wat is voor jou écht belangrijk? Wat verwacht je van jezelf en welke eigenschappen apprecieer je bij anderen? Vaak zijn die gelijkaardig.

Zoek online gerust enkele lijsten met waarden op. Er zijn er tientallen, dus ik vind het belangrijk dat je hierin kritisch bent. Je kan gerust werken met eliminatie: start met 20 en blijf schrappen tot je aan 3 of maximum 5 komt, niet meer dan dat. Laat de oefening rusten en doe ze later – of geregeld – eens opnieuw. Jouw persoonlijke combinatie van 3 waarden moet echt goed voelen. “Ja, dat is het!”. Als je dat niet ervaart, dan ben je er nog niet helemaal. En als je er dan wel bent, formuleer dan voor jezelf wat die specifieke waarden precies voor jou betekenen.

Dit zijn mijn kernwaarden:

  1. Authenticiteit: altijd jezelf mogen, kunnen én durven zijn
  2. Toegankelijkheid: een aanspreekbare, nuchtere en bescheiden persoon zijn
  3. Eenvoud: minimalisme in eigendommen, aanbod, boodschap, persoonlijkheid …

Merkbelofte

En tot slot: je merk- of kernbelofte. Dit is het uitgangspunt wat je altijd waarmaakt voor je klanten en ligt uiteraard in het verlengde van je missie, visie en waarden. Het heeft vooral te maken met hoe jij je werk doet, jouw unique selling point als persoon. Vind je dit moeilijk om dit over jezelf te formuleren? Vraag dan eens aan bestaande klanten of vrienden wat jou volgens hen uniek maakt. Hoe duidelijker jij je merkbelofte weet te verwoorden, hoe meer mensen je zullen geloven en vertrouwen.

Mijn merkbelofte:

Ik beloof mijn klanten en netwerk dat ik zowel als coach en als netwerkfacilitator steeds mijn eigen authenticiteit zal bewaren en tijd zal investeren in persoonlijke relaties, zodat ik voor hen een klankbord en een connector kan zijn die hen oplossingen en connecties voorstelt waar zij zich echt goed bij voelen en beter van worden.

Maak het verschil tussen je bedrijfsmerk en persoonlijk merk zichtbaar

Een heel belangrijke toevoeging aan dit artikel is dat ik exact dezelfde oefening ook voor mezelf heb gemaakt voor mijn personal branding coaching én voor Overondernemers.be. Voor mij zijn dat twee verschillende activiteiten en op termijn worden het ook administratief twee verschillende bedrijven. Ikzelf sta daar als persoon boven; ik ben de overkoepelende factor. Het is op dat hogere niveau dat ik hierboven mijn missie, visie, waarden en meer uitschreef.

Ik daag je dus uit om deze basiselementen eerst eens voor je bedrijf uit te werken, en vervolgens jezelf als persoon daarvan los te koppelen en het ook voor jezelf als mens uit te schrijven. Je zal al snel voelen dat dit ‘grootser’ aanvoelt. Misschien ook wat algemener, maar dat is niet erg. Je persoonlijke missie kan zich immers uiten in meerdere of evoluerende activiteiten. Het is zelfs helemaal oké als je persoonlijke merkelementen niet echt een weerspiegeling zijn van je professionele activiteiten. Even goed draait je persoonlijke missie helemaal om je kinderen en streef je ernaar hen iets bij te brengen of na te laten. Je professionele activiteiten zijn dan louter een vehikel om dat waar te maken. Punt, meer hoeft dat soms niet te zijn.

Zelf aan de slag gaan?

Wil je dit graag voor jezelf helder krijgen, zodat je ook meer richting krijgt in je (professionele) leven? Kan je dit zelf moeilijk verwoorden, maar begrijp je hoe belangrijk het is dat je dit wel duidelijk kan communiceren naar de mensen in je netwerk? Ik help je graag. Plan hier gerust een vrijblijvend kennismakingsgesprek in.

Gerelateerde artikels

Het belang van een consequente branding
Marketing
- Ines Maroye
Het belang van een consequente branding
Maarten Debie - meer zichtbaarheid website
Marketing
- Maarten Debie
5 manieren om meer verkeer naar je website te krijgen
Herman Boel Alta Verba
Marketing
- Herman Boel
Waarom zijn vertalingen schijnbaar zo duur?

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden