Overslaan en naar de inhoud gaan
Netwerken volgens het BOER-principe

Netwerken volgens het BOER-principe

Netwerken

Auteur: Xander Pruvoost, oprichter en consultant bij Wind-wijzer

Netwerken. Woordenboeken leren ons dat netwerken gaat over het leggen en onderhouden van contacten met andere mensen die je mogelijk ooit een zakelijk voordeel kunnen opleveren. Mijn gouden tip voor iedereen die als ondernemer of medewerker een (eigen) bedrijf vertegenwoordigt: GA NETWERKEN!

Ik geef hier alvast mijn 3 belangrijkste redenen waarom netwerken de sleutel is voor een succesvolle business:

  1. Je bouwt een reputatie op
  2. Je werkt aan jouw social skills
  3. Je krijgt opportuniteiten

Het gaat er niet om wat je weet, maar wie je kent

Een netwerk groeit nu eenmaal niet aan bomen, je kunt het niet planten of kopen, je kan er enkel keihard voor werken. Hoewel zaaien eenvoudiger is dan oogsten, geef ik je graag nog het BOER-principe mee om beter te zaaien:

  • Be prepared
  • Oefening baart kunst
  • Elevator pitch
  • Reflectie

Be prepared

Een succesvol netwerker bereidt zich goed voor op elk event. Je gaat best na wie zich heeft geregistreerd als bezoeker via de gastenlijst en selecteert de meest interessante gesprekspartners. Stel jezelf de vraag wat je wil bereiken met jouw aanwezigheid. Definieer een doelstelling en probeer je vooropgestelde ‘goals’ na te jagen.

Oefening baart kunst

Wie actie onderneemt, zal in het begin zeker fouten maken. Dat is helemaal niet erg, want uit fouten kan je leren. En wie leert, die groeit. Dus DOEN!

Na verloop van tijd zal je merken dat je efficiënter wordt in netwerken. Dat je ook selectiever gaat worden in het bepalen van jouw ideale gesprekspartner. Minder gesprekken wil vast en zeker niet zeggen dat je minder goed hebt gewerkt. Integendeel, het is niet het aantal gesprekken dat primeert, wel de kwaliteit van de gesprekken.

Elevator pitch

Een elevator pitch is een korte, mondelinge voorstelling van jezelf en je onderneming. De naam geeft de gemiddelde tijdsduur weer waarin een lift van onder naar boven gaat. Met een pakkende elevator pitch prikkel je de nieuwsgierigheid van jouw gesprekspartners.

Geen lift? No worries! We weten nu al waarom we moeten pitchen, nu alleen nog vorm geven aan onze pitch. Hieronder geef ik alvast mijn visie over de ideale pitch:

Ik ben (naam en functie) van (naam van je onderneming).

  1. Wij helpen mensen met (vul je diensten aan).
  2. Wij doen dit door (vul aan met een USP* of nog beter een UBR**).
  3. Eindigen doen we met een open vraag om zo de dialoog op gang te krijgen.

Met de volgende tips haal je het beste uit je korte, persoonlijke voorstelling:

  • Pak de aandacht met jouw pitch.
  • Vermijd vaktaal.
  • Benoem emoties!
  • Stel altijd een open vraag bij het afsluiten van je pitch.
  • Wek goesting op om met jou samen te werken.
  • Koppel er een call-to-action aan.

Reflectie

Na het netwerkmoment schakelen we over naar een modus van follow-up en reflecteren we over het voorbije netwerkevenement. We sturen een mail naar onze waardevolle contacten. Vat nog even samen waarover jullie gesproken hebben en als afsluiter geef je gerust nog eens het voordeel mee van een eventuele samenwerking. Hier sluit je af in een open stijl, zodat de mail uitnodigt om te reageren.

Lijst contacten ergens op en stay in touch. Gooi nooit de deur definitief dicht, want wie weet komen veel contacten – of hún netwerk – jou later nog van pas.

Gerelateerde artikels

Mijn 3 gouden netwerkregels
Netwerken
- Phebe D'hondt
Mijn 3 gouden netwerkregels
Netwalking, wandelen en netwerken tegelijk
Netwerken
- Phebe D'hondt
Netwalking, wandelen en netwerken tegelijk
Netwerken is ook werken
Netwerken
- Phebe D'hondt
Netwerken is ook werken

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden