Overslaan en naar de inhoud gaan
5 tips om meer uit LinkedIn te halen

5 tips om meer uit LinkedIn te halen

Marketing

Auteur: Phebe D'hondt (25) van Overondernemers.be en www.phebedhondt.be

Al heel wat ondernemers hebben een profiel op LinkedIn, maar slechts een klein percentage benut het platform ten volle. Begrijpelijk, want het is niet altijd even duidelijk wat de mogelijkheden zijn en als je nieuw bent, is het even zoeken. LinkedIn is immers Facebook niet. Dit sociale kanaal is formeler, zakelijker, en toch wordt pure commerce er ook niet geapprecieerd. LinkedIn draait vooral rond personal branding en biedt je de kans om jezelf als expert binnen je vakgebied te profileren. Zelf gebruik ik het platform dagelijks en al heel wat mooie opportuniteiten kruisten mijn pad dankzij LinkedIn. Ik deel graag vijf tips om alvast een goede start te maken en het platform verder te ontdekken.

Tip 1: zorg dat je profiel volledig is

Jouw persoonlijk LinkedIn-profiel is je digitale cv. Kijk dus op je profiel welke inhoud je allemaal kunt toevoegen en probeer zo volledig mogelijk te zijn. Dat gaat van werkervaring en opleiding tot vrijwilligerswerk, talenkennis en bijvoorbeeld publicaties. De mogelijkheden zijn erg uitgebreid. Ik krijg persoonlijk een erg professionele indruk van mensen die hun profiel zeer uitgebreid hebben ingevuld en ga er dan ook sneller mee connecteren.

Tip 2: Vraag mensen om je aan te bevelen of te onderschrijven

Op je LinkedIn-profiel kan je je vaardigheden toevoegen, zoals software waarmee je kunt werken, maar ook leiderschapsvaardigheden of andere expertises. Je connecties kunnen deze vaardigheden onderschrijven. Dat betekent dat ze bevestigen dat je die vaardigheid inderdaad beheerst en dat maakt het meteen ook veel objectiever. Je kunt je connecties ook vragen om een aanbeveling te geven. Die mogelijkheid ontdek je op je profiel onder 'Profielonderdeel toevoegen' (zie afbeelding). Met die aanbevelingen ben ik zelf pas onlangs aan de slag gegaan, maar ik ben ervan overtuigd dat een goede aanbeveling een heel grote meerwaarde kan bieden wanneer mensen je profiel bezoeken en op basis daarvan beslissen of ze met je willen verbinden of niet.

Tip 3: Connecteer met mensen die je offline ontmoet

Ik wil niet veralgemenen, maar de meeste professionals die een LinkedIn-profiel hebben, netwerken ook offline. De mensen die je dan ontmoet, kan je nadien opzoeken op LinkedIn en een connectieverzoek sturen. Vergeet niet om er een berichtje bij te voegen en hen te herinneren aan waar je elkaar hebt ontmoet. Connectieverzoeken met een bijgevoegd bericht worden sneller aanvaard. Extra voordeel: wanneer je later opnieuw contact met elkaar zoekt, zie je dat eerste berichtje terug in de gespreksgeschiedenis en kan je meteen de draad weer oppikken. 
Uit mijn ervaring merk ik wel dat toch ongeveer 25% van de mensen die ik offline tijdens een netwerkevent ontmoet, niet actief is op LinkedIn of zelfs helemaal geen profiel heeft. Een vaststelling die ik toch wat vreemd vind in een tijdperk waar het online gebeuren al even belangrijk is als persoonlijk contact. Anderzijds kan je dan wel weer met ongeveer 75% van de mensen die je ontmoet contact houden nadien.

Tip 4: Wees actief en laat van je horen

Een profiel op LinkedIn hebben en er nadien niets mee doen, of enkel af en toe door je feed scrollen zonder ergens op te reageren, heeft weinig nut. LinkedIn is het perfecte medium om jezelf in de kijker te zetten als expert of om top of mind te blijven. Zie je iets voorbijkomen dat aanleunt bij of valt binnen je domein, reageer er dan op door het bericht interessant te vinden of een reactie na te laten. Gebeurt er iets binnen je vakgebied, zoals een nieuwe wetgeving of de lancering van een innovatieve machine, dan kan je dat nieuws zelf delen én er je eigen mening of indruk bij plaatsen. Door dat herhaaldelijk te doen op een authentieke manier, weten je connecties op termijn wat jouw expertise is en waarvoor ze bij jou terechtkunnen.
Deel wekelijks enkele berichten of zelfs volledige artikels waarin je jouw expertise laat zien vanuit een 'geefmentaliteit'. Meer info over artikels op LinkedIn vind je hier. Het is zeker de moeite waard om hier af en toe mee te experimenteren. Zie het niet als pure reclame voor jezelf, maar doe het enkel omdat je mensen iets wilt bijbrengen. Dat je daardoor een autoriteit in je vak kunt worden, is mooi meegenomen. Maar doe het niet 'om te verkopen'; met die ingesteldheid kom je niet oprecht over en val je meteen door de mand.

Tip 5: Laat netwerken voor jou werken

Netwerken is een investering van tijd en moeite, maar wel één waarin ik heel sterk geloof. Door vaak mijn gezicht te laten zien op seminaries en netwerkevenementen, en nadien met de mensen die ik gesproken heb te connecteren, heb ik ondertussen een groot netwerk uitgebouwd. Door daarnaast het platform erg actief te gebruiken, zien mijn connecties mij vaak voorbijkomen en word ik best veel vermeld in posts van tweedegraadsconnecties die op zoek zijn naar een copywriter, want zo profileer ik me op LinkedIn. Heel leuk, want zo krijg ik af en toe wel een leuke opdracht binnen en zoeken mensen contact met mij om eens samen te zitten voor een eventuele samenwerking. Het netwerken werkt dus ondertussen voor mij.
De mogelijkheden op LinkedIn zijn enorm. Investeer tijdens je werkdag in de voor- en namiddag een kwartiertje tijd in het platform en blijf actief. De rest komt vanzelf.

Gerelateerde artikels

Nadja Desmet van Someflex
Marketing
- Phebe D'hondt
“AI is als een extra motor voor je social media”
ios update 14 Facebook
Marketing
- Joachim Brouckaert
Wat is de impact van iOS-update 14 op Facebookadvertenties?
Hoe brief je een copywriter?
Marketing
- Maarten Debie
Hoe brief je een copywriter?

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden