Overslaan en naar de inhoud gaan
5 timemanagement tips voor meer tijd

5 timemanagement tips voor meer tijd

Time management

Auteur: Lynn Mikolajczak van The Ambitious Brune

Naast een full time job een onderneming uitbouwen, het is niet altijd eenvoudig. Vaak krijg ik de vraag hoe ik alles combineer. Want naast mijn job en onderneming zorg ik ervoor dat ik dagelijks sport, gezond eet, online cursussen volg, boeken lees en andere dingen kan doen die ik graag doe. Het grootste probleem waar de meeste mee strugglen? Tijd. Iedereen heeft maar 24 uur per dag, dat klopt. Toch ben ik er van overtuigd dat je meer gedaan kan krijgen als je je tijd juist en efficiënt besteedt en zo dus ‘meer tijd’ creëert. Om je op weg te helpen, deel ik 5 time management tips die ik zelf dagelijks toepas en die ook jou kunnen helpen om meer uit je dag te halen.

1. Zet je wekker vroeger

Natuurlijk kan dat voor jou anders zijn, maar ik hou ervan om ’s ochtends vroeg op te staan voor iedereen wakker is. Mijn dag start meestal rond 6u in de week en rond 6u30 - 7u in het weekend. In de week betekent het dat ik 3 uur voor mezelf heb voor ik aan mijn job begin. In die 3 uur sport ik, beantwoord ik mails, luister ik een podcast tijdens het autorijden, breng ik mijn sociale media in orde op de trein, enz. In het weekend zet ik de wekker ook vroeg, om een zekere regelmaat te behouden en zo van vroeg opstaan een gewoonte te maken. In de ochtend kan ik dan mijn werk doen en in de namiddag activiteiten voor mezelf.

2. Creeër een work wardrobe

Niets is zo vervelend als tijd verliezen in de ochtend door voor je kleerkast te staan en jezelf af te vragen wat je die dag moet aantrekken. De ideale oplossing is een work wardrobe, ook wel professionele kleerkast, samenstellen. Een work wardrobe bestaat uit stuks die een professionele uitstraling hebben, geschikt zijn voor het werk en onderling gemakkelijk te combineren zijn. Een andere oplossing is je outfits voor een hele werkweek bepalen en klaar hangen op een apart rek. Ik kan jou daarbij helpen: https://mailchi.mp/c6c0d30eb73b/work-wardrobe.

3. Schrijf ideeën op

Als ik aan het werk ben, krijg ik vaak leuke ideeën. Als ik elke keer onmiddellijk aan de slag zou gaan met een nieuw idee, zou er van werken niet veel in huis komen. Maar ik wil ook niet het risico lopen een goed idee te vergeten. Om gefocust te blijven werken, niet afgeleid te zijn en nieuwe ideeën niet kwijt te geraken, heb ik steeds een notitieboekje of post-its naast me liggen om zaken op te schrijven. Naast nieuwe ideeën, kunnen dat ook to do’s zijn waar je plots aan denkt. Bijv. de vuilniszakken buitenzetten, iemands sms beantwoorden die je ziet binnenkomen maar niet onmiddellijk beantwoordt om gefocust te blijven, iets dat je moet opzoeken, enzoverder.

4. Beantwoord mails op vaste tijdstippen

Ik ben iemand die een mail ziet binnenkomen en ze ofwel meteen beantwoordt, ofwel helemaal uit het oog verliest omdat ‘ik er later op terug zou terugkomen. Daarom las ik vaste tijdstippen in om mails te beantwoorden. Ook heb ik een label ‘beantwoorden’ aangemaakt. Zo worden belangrijke mails direct goed zichtbaar in mijn mailbox en vergeet ik ze niet te beantwoorden.

5. Vergeet niet om pauze te nemen

Het liefste zou ik hele dagen lang aan één stuk door willen werken zonder pauze. Helaas lukt dat niet. Daarom las ik af en toe een pauze in om nadien weer gefocust aan de slag te kunnen. Meestal neem ik na 40 à 60 minuten een kleine pauze van 5 à 10 minuten. Als je geen pauzes inlast, zal je merken dat je sneller afgeleid bent en veel langer over een taak gaat doen. Neem bewuste pauzes, beweeg even en verplaats je naar een andere ruimte. Tijd opofferen zorgt ervoor dat je op sommige momenten tijd kunt besparen.

Gerelateerde artikels

5 tips voor efficiënter time management
Time management
- Geraldine Huybrechts
5 tips voor efficiënter time management
Waarom een goede planning essentieel is voor een ondernemer
Time management
- Elisa Vergote
Waarom een goede planning essentieel is voor een ondernemer
Een dag uit het leven van ... Jonathan Goderis (Keypoint)
Time management
- Jonathan Goderis
Een dag uit het leven van ... Jonathan Goderis (Keypoint)

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden