Overslaan en naar de inhoud gaan
Buro Modern Steven Vernackt

“Vroeger was een kantoor een plek waar je móést zijn, nu wíl je er zijn”

Inspirerend

Steven Vernackt startte 29 jaar geleden als projectadviseur bij Buro Modern. Ondertussen is hij al 20 jaar zaakvoerder van het bedrijf dat gespecialiseerd is in kantoorinrichting. We hebben het over hoe hij de markt zag evolueren en hoe hij met Buro Modern zelf een fijne werkplek creëert waar mensen met plezier komen werken en willen blijven.

Lees snel verder of beluister hier ons podcastgesprek:

EMBED PODCAST

Steven, neem ons even mee naar het begin. Hoe ben jij ooit bij Buro Modern terechtgekomen?

Zo’n 30 jaar geleden ambieerde ik een sportcarrière als skiër, maar die ambitie moest ik noodgedwongen opbergen. Mijn broer was toen aan de slag bij Buro Modern als projectadviseur in de machineafdeling, want naast kantoormeubilair boden we ook kantoormachines aan. We waren de grootste Canonverdeler van het land. Nu, mijn broer wilde eigenlijk ondernemen en startte een zaak in elektro, die op vandaag nog steeds bloeit. Hij stelde mij intern voor om hem op te volgen, en zo kreeg ik de kans hier te beginnen.

Wanneer de toenmalige eigenaar op het punt stond deze afdeling te verkopen, ben ik met hem in gesprek gegaan met als doel in de meubelafdeling verder te gaan. Ik heb toen heel wat cursussen en opleidingen gevolgd om mezelf bij te scholen in de kantoorinrichting. Het bedrijf werd ondertussen opgedeeld in de kmo-markt en de projectmarkt. Ik ging aan de slag in die laatste en bediende zo voornamelijk grote ondernemingen en overheidsinstanties.

Toen de eigenaar in 2001 op zoek begon te gaan naar opvolging, stelde ik me kandidaat. Er was echter één probleem: geld. Ik was jong, net getrouwd en had pas een woning gekocht en verbouwd. Omdat ik daarnaast nog te jong en onervaren was, richtte ik samen met de eigenaar en nog een andere vennoot een nieuwe vennootschap, waarbij wij met het minimumbedrag konden instappen en zo de naam konden overnemen en de zaak volledig konden overnemen met een afbetalingsplan. Al snel stapten we af van louter kantoormeubilair en boden we totaalinrichting aan.

Had je ooit gedacht dat je vandaag hier zou staan, met 18 medewerkers in Waregem en 2 in Antwerpen?

Helemaal niet. Een stom ongeval heeft mijn hele traject veranderd, maar als je bij de pakken blijft zitten, geraak je nergens. Dus ik moest noodgedwongen schakelen en uiteraard ben ik heel blij met waar ik vandaag sta. Er hangt zo’n tegeltjeswijsheid bij mijn ouders, waarop staat: “Als je meer wil bereiken dan een ander, moet je er ook meer voor doen”. Dat geloof ik ook echt. Als het vanzelf komt, zit er meestal een addertje onder het gras, die ervoor zorgt dat het op termijn niet zal lukken. Dus ja, wij steken op vandaag nog altijd heel veel tijd en werk in onze strategie en onze groei.

Jij bent iemand die heel actief netwerkt. Waarom is dat voor jou zo belangrijk?

Omdat ik geloof in verbinding. Onze sector draait niet alleen om stoelen, bureaus of vergadertafels. Het gaat om werkplekken creëren waar mensen zich goed voelen. Dat lukt alleen als je dicht bij je klant staat, zijn context begrijpt en mee evolueert. Netwerken helpt me om constant te luisteren, leren en anticiperen. En ja, het is ook gewoon plezant. Je komt interessante mensen tegen, je ontdekt nieuwe ideeën, je laat je inspireren. Zo volg ik om de twee jaar een Plato-traject bij Voka, zijn we lid bij Sterck en Etion, en ben ik als bestuurslid actief in de Essevee Business Community van Zulte-Waregem en partner van Basket Oostende.

Jullie werken aan een volledige verjonging van het team. Hoe zorg jij ervoor dat verschillende generaties goed samenwerken?

Door wederzijds begrip en respect centraal te zetten. Jongeren hebben andere verwachtingen dan pakweg twintig jaar geleden. Ze willen autonomie, flexibiliteit, impact. Maar dat wil niet zeggen dat ervaring geen waarde meer heeft, integendeel. We proberen binnen ons team altijd in duo’s te werken: iemand met ervaring naast iemand met frisse blik. Dat werkt verrijkend voor beide. De oudere generatie leert loslaten en inspireren, de jongere leert structuur en realiteitszin. Je moet durven ruimte geven én kaders aanreiken.
Wat verwachten klanten volgens jou vandaag van kantoorinrichting?

Die kijken anders naar een kantoor dan vroeger. Voor hen moet het niet alleen functioneel zijn, maar ook inspirerend. Esthetiek, duurzaamheid, technologie … Het speelt allemaal mee. Vroeger was een kantoor een plaats waar je móést zijn. Nu moet het een plek zijn waar je wíl zijn. Die shift voel je overal, en we spelen daar heel bewust op in.

Vroeger dacht men bij kantoorinrichting vooral aan praktische meubels. Vandaag gaat het over beleving, hybride werken, akoestiek, branding, welzijn … Mensen willen een werkplek die hun identiteit weerspiegelt. En bedrijven beseffen meer en meer dat hun kantoor ook een verlengstuk is van hun employer brand. Zeker in de war for talent. Als jij geen aangename, futureproof omgeving biedt, haken mensen sneller af.

Hebben die trends jullie strategie veranderd?

Absoluut. Wij zijn geëvolueerd van een pure leverancier naar een totaalinrichter. We denken vandaag veel meer strategisch mee met onze klanten: hoe ziet hun manier van werken eruit? Hoe verloopt samenwerking tussen teams? Welke tools zijn er nodig? We starten vaak met workshops, scans, analyses — en pas daarna gaan we ontwerpen. Die adviserende rol is de grootste shift van de voorbije jaren.

Wat is volgens jou vandaag de grootste uitdaging in jullie markt?

De combinatie van snelheid en kwaliteit. Klanten willen snel resultaat, korte doorlooptijden, flexibiliteit. Tegelijk verwachten ze maatwerk, duurzaamheid en totaalservice. Die balans is niet altijd evident. Daarnaast voelen we ook de druk van prijsconcurrentie. Maar wij kiezen er bewust voor om kwaliteit en klantgerichtheid nooit los te laten, ook al kost dat soms iets meer. Op lange termijn is dat wat klanten onthouden. En waar ze voor terugkomen.

Bedankt voor dit inspirerende gesprek, Steven! We kijken uit naar ons ledenevent bij jullie op 2 december. Tot dan!

Gerelateerde artikels

Suzan Myngheer van STIPconsulting
Inspirerend
- Suzan Myngheer
"Als ondernemer leer je elke dag bij"
Publiek Authentiek Els Vanlooy
Inspirerend
- Els Vanlooy
"Ondernemen brengt me dagelijks buiten mijn comfortzone"
Véronique De Prycker
Inspirerend
- Phebe D'hondt
“Het glazen plafond creëren we als vrouw vaak zelf”

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden