Overslaan en naar de inhoud gaan
Mildheid als goede voornemen

Mildheid als goede voornemen voor duurzaam ondernemen

Mindset

Auteur: Jocelijn Geurts van Axudo

Nu het nieuwe jaar gestart is, maakt iedereen goede voornemens. Ik hoop van mijn kant dat heel wat bedrijven plannen gaan maken of willen maken rond duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen. In dat opzicht lanceer ik graag een oproep tot ‘mildheid’ omtrent deze voornemens.

Wat me immers in het verleden is opgevallen, is dat we heel veel verwachten, als het over duurzaamheid gaat.  Als een bedrijf intenties rond duurzaam ondernemen aankondigt, haalt onmiddellijk iedereen zijn vergrootglas uit. Het uitspreken van deze intentie zorgt ervoor dat elke actie, elke stap in dit kader in detail bekeken wordt en dat elke ‘misstap’ publiekelijk benoemd wordt. Daarenboven is het ‘nooit genoeg’: we willen altijd maar meer acties zien.

Natuurlijk moet een bedrijf – wanneer het intenties uit over maatschappelijk verantwoord ondernemen – daar ook iets mee doen. Die intenties zijn of worden bij voorkeur:

  1. zuiver, dus geen ‘greenwashing’;
  2. in zo concreet mogelijke meetbare acties omgezet;
  3. zo impactvol mogelijk.

Echter, een (relatief) kleine stap kan reeds het begin zijn van een grote verandering!

Afripads, voor gendergelijkheid in Oeganda

Ik refereer graag naar het voorbeeld van Afripads. Deze organisatie heeft als ambitie om de gender gelijkheid in Oeganda (bij uitbreiding heel Afrika) te verbeteren door hun maandverband aan te bieden aan meisjes. In Oeganda missen meisjes school minstens 3 dagen per maand les door hun maandstonden. Met alle gevolgen van dien: ze komen terecht in een cyclus van lagere cijfers, stoppen met school, trouwen vroeger en krijgen vroeger kinderen …

AFRIpads is een maandverband dat uitwasbaar is, 12 maanden bruikbaar, absorberend ( 6 tot 10 uur), voorzien van een zachte laag, milieuvriendelijk. Ze worden 70% goedkoper geproduceerd dan andere maandverbanden op de markt in Oeganda. De meisjes die deze ter beschikking hebben kunnen dus langer naar school, trouwen minder snel, hebben minder snel kinderen, zijn opgeleid, …

Echter, als deze organisatie geluisterd had naar zijn aandeelhouders, dan waren ze nu bankroet. In het verleden pleitten de aandeelhouders immers om bio afbreekbaar plastic te gebruiken voor de verpakking, om organisch katoen te gebruiken van lokale producenten, enzoverder. Dit zou niet rendabel geweest zijn en de meisjes zouden gewoonweg niet geholpen zijn!

Wees mild en begin met kleine stapjes

De les die we hieruit kunnen leren: Als je als ondernemer iets wil veranderen in de wereld, kan je niet anders dan de juiste balans vinden. Het ideale is vaak niet haalbaar, of toch zeker niet aan het begin van de verandering. Het is toch beter van (imperfecte) impact te hebben dan helemaal niets te doen?

Onze mildheid omtrent kleine stapjes richting verandering kan er toe bijdragen dat we als maatschappij toch in de juiste richting evolueren. Deze juiste richting, het ultieme einddoel, is in mijn ogen een betekeniseconomie. Een economie die bedrijven naar waarde schat op basis van hun impact op de maatschappij en niet meer op basis van hun winst, omzet, of aandelenkoers, …

Kortom, bedrijven zouden milder voor zichzelf en voor andere bedrijven moeten zijn wat maatschappelijk verantwoord ondernemen betreft. Door ook kleine stappen en acties te steunen, kan de nodige beweging op gang komen. Laat ons in 2021 dus vooral mild zijn …

Gerelateerde artikels

Wanneer ben jij succesvol?
Mindset
- Phebe D'hondt
Wanneer ben jij succesvol?
Vind jouw ikigai en leef een gelukkig leven
Mindset
- Yasmin Dewilde
Vind jouw ikigai en leef een gelukkig leven
Persoonlijke klik in digitale tijden belangrijker dan ooit
Mindset
- Maxiem Depypere
Persoonlijke klik in digitale tijden belangrijker dan ooit

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden