Overslaan en naar de inhoud gaan
Kledij als businesstool in 3 stappen

Kledij als businesstool in 3 stappen

Marketing

Auteur: Lynn Mikolajckzak van The Ambitious Brune

Je personal brand weerspiegelt wie je bent, waar je voor staat en wat je doet. Je persoonlijke stijl en kledij is een geweldige manier om die dingen uit te drukken. Dus waarom gebruiken ondernemers niet vaker mode als business tool? Met een modieuze look kun je je individualiteit uitdrukken. Je stijl is immers iets heel erg persoonlijks. Via zakelijke kledij kan je je professionele communicatie versterken en je personal brand tot zijn recht laten komen. Hoe begin je eraan en hoe bepaal je die persoonlijke kledingstijl? Ik geef je graag drie stappen om kleding te beginnen gebruiken als business tool.

What you wear is how you present yourself to the world. Fashion is instant language.

(Prada)

1. Zoek uit wie je bent en waarvoor je wil staan

Weten wie je bent en waarvoor je wilt staan, is enorm belangrijk bij het bepalen van hoe je jezelf moet presenteren als brand. Het is ook noodzakelijk om jezelf en je business te verkopen aan potentiële klanten. Zoek uit wie je bent door na te denken over drie woorden die jou het beste beschrijven of waarvan je zou willen dat ze je beschrijven. Eens je die woorden, die troeven hebt bepaald, kan je je persoonlijke stijl gaan bepalen.

Als tussenstap kan je ook zoeken naar kleuren, vormen en afbeeldingen die die troeven vertegenwoordigen of je kan ineens kleding gaan zoeken die deze woorden weerspiegelen. Elke keer wanneer je een outfit samenstelt, moet je denken aan deze woorden en je afvragen of je ze daadwerkelijk uitstraalt.
Wil je dat mensen je zien als creatieveling, durf dan ook opvallende kleuren te dragen. Grijze maatpakken zonder enig accent zijn dan misschien iets minder geschikt en zullen je personal brand geen meerwaarde geven.

2. Creëer je eigen signature style

Voeg aan je persoonlijke stijl iets toe dat je uniek en herkenbaar maakt. Marc Zuckerberg bijvoorbeeld staat bekend omwille van zijn hoodies. Denk bijvoorbeeld een bepaalde outfitcombinatie, een opvallend accessoire, een kleur die je steeds verwerkt in je outfit, een bepaalde stijl die je hanteert, … Een goede tip is om je branding kleuren te verwerken in je signature style.

3. Wees consistent

Pas wanneer je je signature style consistent gaat toepassen, zal je er de resultaten van zien. Consistentie zal ervoor zorgen dat mensen je sneller gaan herkennen op netwerkevenementen. Ook zullen mensen na verloop van tijd jou als persoon automatisch gaan linken met de sector waarin je actief bent. Zo kan je jezelf via personal branding en je signature style gaan profileren als thought leader, de voorkeurspartner binnen jouw vakgebied. Dit zal alleen maar je business, en meer bepaald je sales, ten goede komen.

Meer tips over zakelijke kledij vind je op www.theambitiousbrune.com.

Gerelateerde artikels

Webinar - PR: wat is het en hoe ga je zelf aan de slag?
Marketing
- Lynn Mikolajczak
Webinar - PR: wat is het en hoe ga je zelf aan de slag?
Herman Boel Alta Verba
Marketing
- Herman Boel
Waarom zijn vertalingen schijnbaar zo duur?
Nadja Desmet van Someflex
Marketing
- Phebe D'hondt
“AI is als een extra motor voor je social media”

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden