Overslaan en naar de inhoud gaan
Hou vast aan waar je voor staat

Hou vast aan waar je voor staat

Mindset

Auteur: Phebe D'hondt (25) van Overondernemers.be en www.phebedhondt.be

Als beginnend ondernemer is het zoeken welke richting je uit wil en wat de eerstvolgende logische stap daarnaartoe is. Het is op dat moment dan ook niet eenvoudig om eens een opdracht te weigeren waar je je minder goed bij voelt, omdat je toch nog altijd je brood moet kunnen verdienen. Bewust nadenken over je persoonlijke waarden kan helpen om ook eens ‘nee’ te durven zeggen.

Bepaal wat je zelf écht belangrijk vindt

Vind jij het belangrijk dat elke mail binnen het uur beantwoord wordt? Vind je een persoonlijke aanpak essentieel en sta je erop dat je elke klant ook een keertje opbelt in plaats van enkel te mailen? Handel daar dan naar. Je waarden zullen zich vaak reflecteren in je USP’s, dat waar jij voor staat. Die waarden moet je elke dag ademen en uitstralen, zodat mensen net om die reden bij jou komen.

Weet waar je echt goed in bent

Wat onderscheidt jou van je concurrent? Er is altijd wel iets dat je beter kunt dan de concurrent, maar dat is niet altijd de enige reden waarom klanten voor jou zullen kiezen. Duurzame klanten kiezen voor jou omdat ze zich kunnen vinden in jouw waarden, dat wat je uitstraalt. Omdat zij een persoonlijke aanpak bijvoorbeeld ook erg belangrijk vinden. En dan zullen ze met plezier een beetje meer betalen.

Focus dus op wat je goed kunt, in combinatie met wat je zelf belangrijk vindt. Dat maakt van 1 + 1 echt wel 3.

Investeer in personal branding

En wanneer je weet waar je zelf veel belang aan hecht en wat je beter kunt dan je concurrent, is het tijd om te je eigen persoonlijkheid in de kijker te zetten. Laat je zien en ga actief netwerken. Kies voor organisaties of netwerkevenementen zoals Voka, Unizo, BNI, Open Coffee, noem maar op. De belangrijkste tip om face-to-face te netwerken: luister oprecht. Mensen zijn veel meer geneigd om nadien nog eens contact op te nemen met mensen die echt geïnteresseerd waren in wat zij deden, dan met mensen die alleen maar over zichzelf wilden praten. En geloof me, het is zo fijn om op nieuwe netwerkevenementen binnen te stappen en meteen herkend te worden, omdat je zoveel tijd terug al eens een aangenaam gesprek met iemand had en die persoon je net daarom heeft onthouden. Of ze dan ook nog weten wat je precies doet, maakt op dat moment helemaal niets uit. Het draait om jou als persoon.

Ook LinkedIn is dé plaats bij uitstek om jezelf te profileren. Op LinkedIn verkoop je niet jouw diensten of je bedrijf, maar jezelf als persoon. Deel je expertise en persoonlijke mening op regelmatige basis. Stel je open en vooral, probeer mensen te helpen als ze via LinkedIn naar iets of iemand op zoek zijn. Zo word je onthouden en zal je op termijn ook wel iets terugkrijgen.

Personal branding zou in principe een onderdeel van je marketingstrategie moeten zijn. Misschien wel het belangrijkste. Mensen doen nog altijd het liefste zaken met een mens, niet met een bedrijf.

Waarden kunnen veranderen

‘Hou vast aan je waarden’ klinkt nogal resoluut, maar het is ook relatief. Waarden kunnen immers veranderen omdat ook je context verandert. Ondernemen is elke dag bijleren en elke dag nieuwe uitdagingen overwinnen. Je waarden kunnen dus ook veranderen. Wat je in het begin zo belangrijk vond, kan een paar jaar later minder relevant zijn voor de richting die je uit wilt, en omgekeerd. Het is niet omdat je een keer iets doet dat tegen je waarden indruist, dat je jezelf verraadt. Je moet vooral doen waar je je goed bij voelt, en dat hoeft niemand je ooit kwalijk te nemen. Jij bent nog altijd baas van je eigen bedrijf, niet iemand anders.

Gerelateerde artikels

Doen en niet overdenken
Mindset
- Phebe D'hondt
Doen en niet overdenken
Ondernemen is anders leren nadenken
Mindset
- Phebe D'hondt
Ondernemen is anders leren denken
4 tips duurzaam eindejaar
Mindset
- Jocelijn Geurts
4 tips voor duurzame feestdagen

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden