SAVE THE DATE! Netwerkevenement Ondernemers Onder Elkaar met keynote en speeddating op 12 februari 2020 in Vinoscoop!

INSCHRIJVEN
Mindset
  • 09 april
  • 2019
  • 2 minuten om te lezen
  • Phebe D'hondt

Doen en niet overdenken


Auteur: Phebe D'hondt (25) van Overondernemers.be en www.phebedhondt.be

 

"Doen en niet overdenken", dat is wat één van de ondernemers die ik onlangs interviewde meegaf als tip voor starters. En aangezien ik zelf nog een starter ben, neem ik al de tips die ik van ervaren ondernemers krijg dankbaar in achting. Die tips lijken altijd zo logisch, zo eenvoudig, maar in de praktijk is het toch vaak anders. Een tip kan je dan ook pas geven als je zelf hebt ondervonden wat werkt en wat niet. Maar doen en niet overdenken, dat is toch wel gemakkelijker gezegd dan gedaan.
 
 

 

Overdenken is te veel plannen en weinig doen

Ik heb een boekje waarin ik al mijn ideeën opschrijf en die laat ik dan verder broeden in mijn hoofd. De uitvoering stel ik echter altijd uit. Niet uit luiheid of tijdsgebrek, maar eerder uit de lichte schrik dat ik het niet zal kunnen als piepjonge starter. Ik schreef het al, ik heb elke dag een beetje schrik. Schrik om mezelf te profileren als sterke copywriter, terwijl ik dat eigenlijk best wel ben. 
 
En dus overdenk ik al mijn initiatieven en ideeën opnieuw en opnieuw en opnieuw. Foute ingesteldheid. Maar hoe geraak ik daarvan af?
 
 

 

Genieten van de kleine successen

Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd. Door mijn ideeën op te splitsen in de kleinst mogelijke stappen en fases, maak ik alles concreter en kan ik er gemakkelijker aan beginnen. Want bijvoorbeeld gewoon een extra feature aan mijn website toevoegen of een eenvoudig mailtje versturen, houdt weinig in. Als dat dan ook nog eens lukt en ik resultaat zie, dan kan ik al gelukkig worden van dat kleine succes. Zo overwin ik stap voor stap de neiging om dingen te overdenken en te weinig te doen. Begin met de kleinste, eenvoudigste dingen ter voorbereiding op het echte, grote werk.
 
 

 

Plannen zijn werkdocumenten

Ik ben pas enkele maanden bezig, maar voel nu al hoe een plan nooit helemaal af is. Je kan nog zoveel ideeën hebben en stappenplannen uitwerken, ze veranderen elke dag. Wat vorige week een goed idee leek, is vandaag al achterhaald. Een beetje overdenken kan dus geen kwaad en voorkomt dat je als een ongeleid projectiel in het rond schiet.
 
Geef een idee dus de tijd om te rijpen. Zelf schrijf ik altijd eerst een ruwe versie op, laat het enkele dagen rusten en herevalueer dan of het nuttig is om dit idee verder uit te werken. Zal het me dichter bij mijn doel brengen? Zo ja, dan maak ik een takenlijst en moet ik er gewoon aan beginnen.
 

 

En jij, overdenk jij ook alles honderd keer, of spring je gewoon?

Gerelateerde artikels


Mindset
  • 92
  • 2 minuten
4 tips voor een rustgevende en inspirerende werkplek
Mindset
  • 26
  • 3 minuten
ergonomie, beweging en gezondheid op de werkvloer
Mindset
  • 86
  • 2 minuten
Wat een jaar en wat een vooruitzichten
Mindset
  • 53
  • 3 minuten
Lezersreactie: Soms moet je er voluit voor durven gaan