SAVE THE DATE! Netwerkevenement Ondernemers Onder Elkaar met keynote en speeddating op 12 februari 2020 in Vinoscoop!

INSCHRIJVEN
Marketing
  • 21 august
  • 2019
  • 3 minuten om te lezen
  • Maarten Debie

Zorg ervoor dat klanten jóú vinden online


Auteur: Maarten Debie van Accolade en Nimavert

 

"Hoe vind ik klanten online?", hoor ik heel vaak. Ik vind dat een verkeerde ingesteldheid. Natuurlijk kan jij zelf ook klanten vinden en benaderen online, maar het is nog veel beter als zij jou vinden. Vooral voor de perceptie van die potentiële klanten: zij hebben immers het gevoel dat zij er zelf voor gekozen hebben om je te benaderen. Dat neemt al onmiddellijk een eerste grote drempel weg om met jou samen te werken. Niemand krijgt graag ongevraagd nieuwsbrieven of telefoontjes.

Maak een inventaris van je online aanwezigheid

Het is niet omdat klanten jou moeten vinden in plaats van omgekeerd, dat je gewoon rustig achterover kunt leunen en wachten tot ze vanzelf komen. Het vergt wat inspanning om ervoor te zorgen dat je in eerste instantie vindbaar bent en het vraagt nog veel meer moeite om ervoor te zorgen dat jij de eerst go to bent van potentiële klanten die met een probleem kampen dat jij kunt oplossen. Denk daarom heel goed na over waar jouw doelgroep vooral actief is online. Als het een dringend probleem is, kun je verwachten dat ze in Google gaan zoeken naar een oplossing. Als je eerder een algemene behoefte invult, kun je ook gaan nadenken of mensen met die behoefte op bepaalde sociale media aanwezig zijn. Of misschien bestaan er wel platformen of forums waar mensen vragen stellen en waar jij telkens een deskundig antwoord kunt op geven.

Weet dat online klantenwerving tijd en geduld vraagt, maar als je het goed aanpakt, zal het zeker lonen.

3 basistips om beter gevonden te worden online

Tip 1: zorg dat je website door zoekmachines gevonden kan worden 

Denk goed na wat jouw belangrijkste meerwaarde is voor jouw klanten. Welk specifiek probleem los je op of welke behoefte vervul je? Welke zoekwoorden zou jouw doelgroep mogelijk kunnen ingeven wanneer ze een probleem hebben dat jij kunt oplossen? Uiteraard zullen er wel enkele voor de hand liggende zoekwoorden naar boven komen, maar denk eraan dat jouw concurrenten deze zoekwoorden ook vaak zullen gebruiken. Ga dus net dat stapje verder en zoek naar woorden waar toch voldoende naar wordt gezocht maar die minder voorkomen op de websites van concurrenten. Er zijn tal van tools die je hier inzichten over kunnen geven, ook Google zelf heeft hier tools voor. Wanneer je die zoekwoorden dan correct gebruikt, zul je na verloop van tijd merken dat klanten jou ook makkelijker vinden online.

Tip 2: investeer tijd en moeite in je sociale profielen 

Wanneer je een duidelijk idee hebt van jouw doelgroep en waar deze mensen online actief zijn, kun je ook gaan bepalen op welke sociale media jij kunt inzetten met je bedrijf. Probeer sociale media niet te beschouwen als een kanaal waar je alleen maar commerciële informatie op plaatst in de hoop om snel verkopen te realiseren. Op je sociale media plaats je liefst een gezonde mix van je producten en diensten, je bedrijf zelf, je medewerkers en alle activiteiten waar je bedrijf bij betrokken is. Vergeet niet om bij jouw berichten een link naar jouw website te plaatsen, indien dat relevant is. Zo krijg je ook nog eens meer websitebezoekers. Op lange termijn is het dus zeker een goed idee om online actief te zijn.

Tip 3: Werk aan je personal brand 

Je kunt dan al goed actief zijn met je bedrijf op sociale media maar mensen doen graag zaken met mensen. Het is belangrijk om je bedrijf goed te profileren online, maar vergeet niet dat jij vaak hét gezicht van het bedrijf bent. Verwaarloos dus zeker je persoonlijk netwerk niet, en denk aan het persoonlijk imago van jezelf dat je zo uitstraalt. LinkedIn is het ideale platform om online te werken aan jouw persoonlijk netwerk. Je kunt je expertise delen en reageren op nieuws uit je vakgebied. Je bouwt een personal brand op en je connecties weten op termijn waarin jij expert bent en waarvoor ze bij jou terechtkunnen. Niet iedereen voelt zich even comfortabel om zichzelf zo in de kijker te zetten, dus hou het authentiek. Je kunt even goed low profile blijven en toch als expert in je vakgebied gezien worden.

Het is niet eenvoudig om te bepalen waar je nu precies actief moet zijn en wat je dan best allemaal wel en niet online plaatst. Een groot deel kun je zeker zelf, al zal het ook wel tijd en energie vergen om alles goed te doen. Een goede webbouwer, copywriter, digital agency of communicatiebureau kunnen je al een heel eind op weg helpen. Een investering die zeker de moeite loont.

Gerelateerde artikels


Sales
  • 49
  • minuten
5 tips voor een succesvolle beursdeelname (2/2)
Marketing
  • 70
  • 2 minuten
Kledij als business tool in 3 stappen
Sales
  • 66
  • 2 minuten
Franchising, een goede zet of niet?
Sales
  • 76
  • 1 minuten
5 tips voor een succesvolle beursdeelname (1/2)