Jouw ondernemersverhaal op Overondernemers.be?

ONTDEK HOE HET WERKT
Inspirerend
  • 09 april
  • 2020
  • 6 minuten om te lezen
  • Phebe D'hondt

"Werk voor je klanten alsof het voor jezelf is"


Ondernemer: Françoise Cornette (52) van Marketing Link

Vandaag ben ik dan wel een marketingexpert, na mijn humanioria wilde ik eigenlijk kinesitherapie studeren nadat mijn broer een zeer zwaar ongeval heeft gehad. Omdat er op dat moment al heel veel kinesitherapeuten waren, werd deze opleiding mij afgeraden en volgde ik dan maar een talenopleiding. Met een talenopleiding kon je als vrouw immers overal terecht, werd me verzekerd. Na mijn studies trok ik doelbewust naar een grootstad, Brussel, en ging ik meteen aan de slag op de klantendienst van Crédit Européen, een kleine kredietkaartenmaatschappij die VISA-kaarten uitgaf. In het begin circuleerden er honderdduizend kredietkaarten op de markt. Toen de banken ook creditcards begonnen uit te geven, veranderde de naam in Bank Card Company en  waren er al snel twee miljoen kaarten in omloop. Het bedrijf groeide, en ik kreeg de kans om mee te groeien en enorm veel bij te leren. 

 

 

Toegegeven, ik had geluk dat ik er net op dat moment ben beginnen werken. Ik kwam terecht op de marketingdienst van het bedrijf en werkte samen met de grootste marketingbureaus, van Saatchi & Saatchi tot Youg&Rubicam. Kortom, ik heb enorm veel geleerd over alle vormen van marketing. Nog wat later fuseerde het bedrijf met Mastercard en Bancontact/Mister Cash en staat vandaag bekend onder de naam ‘Mijn Kaart’.  

Toen ik dertig was, kreeg ik mijn eerste zoon en toen hij schoolplichtig werd, besloot ik dat de tijd rijp was om terug naar mijn roots te keren: Ronse. Ik wilde op tijd aan de schoolpoort kunnen staan en mijn rol als moeder helemaal opnemen. Eerst werkte ik bij de EOC Group in Oudenaarde. Daar volgde ik de Spaanse klanten op en was ik verantwoordelijk voor alle marketing. Het bedrijf produceert halffabricaten voor tapijten, cosmetica, lijmen en dergelijke meer. Enkele jaren later kreeg ik mijn tweede zoon en werkte ik nog dichter bij huis. Ik versterkte het marketingteam bij Alsico in Ronse, een wereldspeler op het vlak van bedrijfskledij en beschermende kledij. Ik begon als marketing assistant en groeide door tot marketing manager, tot ik door een interne herstructurering mijn ontslag kreeg. Dat was een harde klap. Nooit had ik gedacht dat zoiets  mij kon overkomen. Denk dus nooit dat je onfeilbaar bent, ongeacht je ervaring en kennis.

 

Toen ik na een jarenlange carrière het slachtoffer werd van een herstructurering, was dat een grote klap in mijn gezicht. Ik dacht nooit dat dit me, met mijn kennis en ervaring, kon overkomen.

 

Al die jaren had ik natuurlijk heel veel knowhow opgebouwd. Die expertise wilde ik delen met bedrijven, dus besloot ik om in 2010 zelfstandig te worden. Des te meer omdat ik begon in te zien dat werken in loondienst niet de toekomst was. Vandaag ben ik meer dan ooit overtuigd dat een eigen netwerk opbouwen en samenwerken met experten de toekomst is. Want als het bedrijf waarvoor je werkt jou plots niet meer nodig heeft, dan sta je daar… Ook met opgroeiende kinderen en voor een goeie work-life balance is zelfstandige worden een goeie zet. Akkoord, het is keihard werken en knokken, maar je kiest wel zelf wanneer en hoeveel je werkt.

Samen met een ex-collega richtte ik na mijn loondienst The Marketing Architect op, een bedrijf dat zich toespitste op strategisch advies en marketingbegeleiding. Mijn medevennoot was vooral gespecialiseerd in het strategische en in het financiële aspect, ik in alles wat met marketingadvies en marketingbegeleiding te maken had. Een sterke combinatie.

Een verschil in levensfases en persoonlijke motivaties hebben ertoe geleid dat ik ongeveer drie jaar geleden mijn activiteiten heb losgekoppeld om helemaal alleen verder te gaan met Marketing Link. Samenwerken doen we vandaag nog steeds en werkt versterkend.

Met Marketing Link help ik bedrijven groeien door kennis te delen en een coördinerende marketingrol in te nemen. Te kleine bedrijven om een vaste marketeer in dienst te hebben, maar te groot zijn om geen marketingexpertise in huis te hebben, kunnen bij Marketing Link terecht. Elke samenwerking start steeds met een zeer grondige analyse van de huidige werking en doelstellingen. Ik stel vervolgens een analyserapport op met pijn- en verbeterpunten en koppel daar een concreet actieplan aan. Nadien voer ik dit actieplan uit in samenwerking met de juiste specialisten uit mijn netwerk. En dat is het boeiende aan ondernemen: je leert heel veel van andere gespecialiseerde zelfstandigen en je moet steeds de vinger aan de pols houden door constant bij te scholen om je eigen kennis up-to-date te houden. Zo ben ik bijvoorbeeld geabonneerd op online leerplatformen en ben ik aangesloten bij verschillende community’s waarin kennis wordt gedeeld.

 

Het boeiendste aan ondernemen is dat je enorm veel bijleert door alles zelf te moeten doen en door samen te werken met gespecialiseerde collega-ondernemers.

 

Alles wat ik aan mijn klanten aanraad, pas ik ook toe in mijn eigen bedrijf. Ik vind het niet kunnen om iets te ‘verkopen’ waarvan ik niet weet of het wel zal werken. Enkel wat ook voor mij werkt, trek ik door in de bedrijven die ik begeleid. Ik werk voor andere bedrijven alsof het mijn eigen bedrijf is. Ik ben zelf een kmo waardoor ik heel goed weet om te gaan met kleine budgetten. Dat is de kracht van mijn verhaal. Bedrijven voor wie ik werk, zullen dit zeker kunnen beamen.

Als je onderneemt, is het noodzakelijk om meetbare doelen te hebben. Ik weet precies hoeveel omzet ik dit jaar wil draaien, en hoeveel procent dat méér is dan vorig jaar. Ik ben zeer gedreven om mijn doelen te behalen en weet perfect wat ik daarvoor moet doen. Een pijnlijke gezinssituatie in mijn jeugdjaren en een héél dominante vader hebben ertoe geleid dat ik vandaag een ongelofelijk wilskracht heb om dingen te bereiken die ik toen gemist heb en om door te zetten. Het allerbelangrijkste in mijn leven is dan ook mijn gezin en een perfecte work-life balance. Ik wil er voor mijn kinderen zijn. Dat zij nu al naar mij opkijken, geeft mij heel veel voldoening.

 

Ik werk voor andere bedrijven alsof het mijn eigen bedrijf is. Ik ben zelf een KMO waardoor ik heel goed weet om te gaan met kleine budgetten.  Dat is de kracht van mijn verhaal.

 

Of ik als ondernemer angsten heb? Zoals elke ondernemer zijn te weinig klanten hebben of ziek worden mijn grote angsten.. Ik ben wel heel benieuwd naar de nieuwe businessmodellen die op ons af zullen komen in de toekomst. Na deze coronacrisis zullen we wakker worden in een ander business tijdperk en ik ben ervan overtuigd dat de lat ook steeds hoger zal liggen. Die nieuwe modellen zullen ook een invloed hebben op mijn marketingadvies. Het stelt me echter gerust dat er in heel veel bedrijven al mooie resultaten kunnen worden behaald met kleine ingrepen, en ik ben er zeker van dat dat altijd zo zal blijven. Wat me daarentegen stoort, is dat er heel wat ‘cowboys’ zijn in de wereld van marketing en reclame, waardoor de sector een negatief imago heeft. Bedragen die bedrijven soms uitgeven aan externe marketingpartners … Zonder resultaten. Onbegrijpelijk. Het verschil zit nochtans vaak in kleine dingen, en net die dingen probeer ik te vinden bij bedrijven.

Ik raad iedereen aan om ondernemer te worden. Ondernemen helpt je om als persoon te groeien. Door mijn opvoeding was ik van nature nogal terughoudend, maar door voor mezelf te werken, ben ik een heel stuk assertiever geworden. Ik werk ook bewust samen met jongere mensen omdat ik overtuigd ben dat ik ook van hen kan leren. De tijd dat leeftijd gelijk staat aan meer kennis of autoriteit is al lang voorbij. Het is belangrijk dat we de wereld door de ogen van jonge mensen beginnen te zien, want zij zijn de toekomst. Dat is voor mij succesvol ondernemen: luisteren naar en leren van elkaar. Niet denken dat je alles alleen kan, maar durven toegeven wat je niet zelf kan en daarvoor samenwerken met specialisten. En tot slot, blijven bijleren en durven zaaien om te oogsten!

 

► Heb jij vragen over jouw marketingstrategie? Wil je je ideeën eens aftoetsen met een expert? Stuur een mailtje naar Françoise Cornette en vermeld de code OOFRAN20. Je krijgt dan 30 minuten gratis marketingadvies cadeau!

 

Bezoek de website van Françoise:

Marketing Link

 

Gerelateerde artikels


Inspirerend
  • 388
  • 5 minuten
"Ik heb geleerd flexibeler te zijn"
Inspirerend
  • 826
  • 6 minuten
"Wijze mensen stellen vragen"
Inspirerend
  • 610
  • 5 minuten
"Je bent kapitein én matroos"
Inspirerend
  • 1749
  • 5 minuten
"Ik wilde bij de top horen"