Ontdek de nieuwe klankbordsessies voor ondernemers i.s.m. Team Rubicon

Lees meer
Marketing
  • 30 july
  • 2019
  • 3 minuten om te lezen
  • Phebe D'hondt

Wat is personal branding?


Auteur: Phebe D'hondt (25) van Overondernemers.be en www.phebedhondt.be

 

Personal branding is letterlijk je persoonlijk merk creëren. Met andere woorden, jouw personal brand is hoe je jezelf profileert, hoe je overkomt, wat anderen van je onthouden. En dat geldt niet alleen voor ondernemers, maar ook voor werknemers, studenten... Het is het in de verf zetten van je goede kwaliteiten en je missie duidelijk kunnen uitdragen. Maar hoe begin je eraan?

 

Hoe bepaal ik mijn personal brand?

Wanneer jij weet wat je sterktes, je waarden en je ambities zijn, dan is het belangrijk dat je deze steeds consistent communiceert. Zo weten mensen waar je voor staat en waarvoor ze bij jou terechtkunnen.
 
Neem even vijf minuten de tijd om drie kwaliteiten van jezelf op te schrijven en duid die ene sterkte aan die jou écht van anderen onderscheidt. Als je ondernemer bent, vergeet dan niet dat dit over jou als persoon gaat en niet over je bedrijf. In een eenmanszaak kunnen die sterktes gelijklopen, bij grotere ondernemingen vaak niet. Zo kan je persoonlijke troef misschien zijn dat je zeer creatieve oplossingen kunt bedenken, terwijl de USP van je bedrijf de bijzonder snelle levertermijn is. 
 
Laat ik mezelf nemen ter illustratie: mijn sterktes zijn volgens mij mijn toegankelijkheid, gedrevenheid en schrijfvaardigheid. Dat laatste kan ik ook objectief aantonen, maar het is niet een kwaliteit waar ik expliciet mee naar buiten kom. Er zijn immers mensen genoeg die ook een vlotte pen hebben. Ik weet dat ik mensen vooral kan overtuigen met mijn toegankelijkheid, de gepassioneerde en spontane manier waarop ik praat over wat ik doe. Dát is mijn troef en bepaalt voor een groot deel mijn personal brand.
 

 

Personal branding zit in alles wat je doet of zegt

Wanneer je je identiteit, je grootste voordeel als mens hebt bepaald, heb je er weinig aan als je dit niet naar buiten brengt. Consistente communicatie en gedrag zijn hierbij twee essentiële elementen. Je omgeving zal dit oppikken, jou een imago toekennen en dat beïnvloedt dan weer hoe je naar jezelf kijkt. 
 
Dat klinkt misschien nogal vaag en een beetje zweverig zelfs, maar ondanks dat ik zelf erg no-nonsense ben, geloof ik hier heel erg in. Personal branding kan een sterke invloed hebben op je persoonlijke ontwikkeling en op je bedrijf. Als jij voor jezelf hebt kunnen bepalen hoe je gezien wilt worden - het moet natuurlijk altijd oprecht en authentiek blijven - en als je omgeving in jou en je belangrijkste kwaliteit gelooft, dan geeft dat een boost voor je zelfvertrouwen en je business.
 
Als iemand mij vraagt waarom ik ondernemersverhalen schrijf, dan begin ik steeds erg enthousiast en onderbouwd te spreken over hoe belangrijk het is dat je potentiële klanten en werknemers jóú kennen als ondernemer. Want mensen doen graag zaken met mensen, niet per se met bedrijven. Ik bied mensen een platform om hun verhaal te delen en daarin hun personal brand naar voren te laten komen. Mensen kunnen mijn redenering volgen en zien dat ik zelf heel sterk sta achter wat ik doe. Ze geloven in mij en mijn missie. En ja, ik besef ook dat ik veel credits krijg door mijn jonge leeftijd (jong zijn hoeft niet altijd een nadeel te zijn). Maar dat betekent niet dat ik bij elk gesprek een nieuwe klant binnenhaal, maar ik heb wel een vruchtbaar zaadje gepland in hun hoofd. Als ze er klaar voor zijn, dan weten ze mij te vinden.
 
Een verhaal op Overondernemers.be kan een eerste stap zijn in jouw personal branding. Bekijk de mogelijkheden hier.

Gerelateerde artikels


Marketing
  • 298
  • 2 minuten
Spreken voor een publiek in de juiste outfit
Marketing
  • 179
  • 2 minuten
Kledij als business tool in 3 stappen
Marketing
  • 171
  • 3 minuten
Zakelijke kledij voor netwerkevenementen
Marketing
  • 178
  • 3 minuten
Zorg ervoor dat klanten jóú vinden online