Overslaan en naar de inhoud gaan
ios update 14 Facebook

Wat is de impact van iOS-update 14 op Facebookadvertenties?

Marketing

Auteur: Joachim Brouckaert van Add Value Agency

Indien je met je bedrijf inzet op Facebookadvertenties en de laatste maanden niet onder een steen hebt geleefd, heb je ongetwijfeld al gehoord van de IOS 14 update van Apple. In deze blog vertel ik je wat de invloed is van de update op Facebook Ads, althans op het moment van schrijven (de komende weken zal de werkelijke impact steeds duidelijker worden).

Over de update

Door de IOS 14 update, zal Facebook toestemming moeten vragen aan gebruikers om gegevens te tracken, dit uiteraard ook vanuit externe websites en apps. Facebook staat bekend voor zijn zeer sterke data die voor marketeers goud waard is als het aankomt op adverteren via Facebook en Instagram.

Een voorbeeld dat we bijna allemaal wel kennen, zijn de alom bekende remarketing advertenties van bedrijf zoals Zalando. Wanneer je tijdens de middag even door de webshop van Zalando scrolt, om stiekem een nieuwe garderobe samen te stellen, zie je toevallig ‘s avonds net een advertentie verschijnen op je feed van de kledingstukken die jij hebt bekeken op de webshop van Zalando. How bizarre ...

(bron: https://developer.apple.com/app-store/user-privacy-and-data-use/)

Hoe zal de update Facebook Ads beïnvloeden?

De eerste impact werd ondertussen al doorgevoerd. Het attributiemodel werd in plaats van een maximum van 28 dagen, teruggebracht naar 7 dagen. Conversies kunnen met andere woorden maximaal tot 7 dagen na een interactie met een advertentie toegekend worden aan deze advertentie. Een andere grote aanpassing is dat je slechts 8 (conversion) events zal kunnen sturen per domein. Het wordt dus belangrijk om te gaan bekijken welke 8 events belangrijk zijn voor jouw bedrijf.

Verder zal de IOS 14 update ook het bijhouden van data en conversie gebeurtenissen beperken. Om succesvol te zijn met Facebook Ads ben je voor een groot deel afhankelijk van pixeldata. Deze pixel stel je in op je site om conversies en website data te kunnen tracken. Facebook heeft hiervoor de Conversions API ontworpen:

Conversions API is een tool waarmee je belangrijke web- en offline gebeurtenissen, rechtstreeks van uw servers naar de servers van Facebook kunt delen. Ook heeft Facebook aangekondigd om te gaan tracken via ‘Aggregated Even Measurement’.

Wat kan je doen om jouw advertentiestrategie op Facebook aan te passen?

  • Bekijk welke 8 (conversion) events het meest relevant en belangrijk zijn voor je bedrijf. Deze worden immers de enige waar je nog mee zal kunnen werken.
  • Verifieer je domein, dit is nodig om te je aan te passen aan de update. Lees hier de mogelijkheden om je website domein te verifiëren.
  • Schakel de Conversions API in op jouw site. Dit kan zowel handmatig, als via een partner integratie.
  • Don’t panic. Blijf testen met nieuwe audiences, ad copy, creatives.

Enkele Facebook Ads tips:

Omdat het nog steeds interessant is om in te zetten op Facebook ads, deel ik hieronder enkele tips die jij vandaag nog kan toepassen op jouw campagnes.

  • Test meerdere varianten: vaak zie ik ondernemers deze fout maken. Ze testen slechts een afbeelding of video in combinatie met één copy variant. Test meerdere creatives en copy om de winnende combinatie te vinden die het beste werkt voor jouw zaak!
  • Test meerdere audiences: jouw doelgroep bevindt zich in meerdere audiences binnen Facebook. Test dus, binnen jouw budget zoveel mogelijk op een korte termijn. Op deze manier kom je er snel achter wat werkt. Winnende audiences én winnende ad copy + creatives gevonden? Opschalen maar.
  • Gebruik niet zomaar de knop ‘boost’. Vaak zie ik dat ondernemers hun bedrijf promoten via de ‘boost’-functie binnen Facebook. Gebruik in de plaats daarvan de targetingopties binnen je Facebook Ad account. Op deze manier kan je de targeting nauwkeuriger bepalen, en de data op een correcte manier interpreteren.
  • Ga niet te vaak af op je buikgevoel. Als ondernemer heb je vaak de neiging om volledig af te gaan op buikgevoel. Dit kan op zich een goede eigenschap zijn, maar niet wanneer je data ter beschikking hebt. Lees de data die je ter beschikking hebt binnen je advertentieaccount, en bepaal aan de hand daarvan wat werkt.

 Happy Facebook Advertising!

Gerelateerde artikels

Marthe Van Campenhout
Marketing
- Phebe D'hondt
“Jouw content mag draaien om wat jou energie geeft, al de rest is bijzaak”
Zo scoor je klanten met Google
Marketing
- Axl Van Steenacker
Zo scoor je klanten met Google
Ondernemen is ook spreken voor publiek
Marketing
- Erika Janssens
Ondernemen is ook spreken voor publiek

Nieuwsbrief: mis geen enkele update over events en leden